בצעד חריג: אפל עוצרת את מכירת כל מוצריה ברוסיה

ענקית הטכנולוגיה, שהואשמה בעבר בשיתוף-פעולה עם משטרים לא דמוקרטיים, החליטה להפסיק למכור אייפונים ומוצרים נוספים דרך החנות המקוונת ברוסיה • בכך הגיבה אפל לקריאה מצד סגן ראש ממשלת אוקראינה מיכאילו פדרוב, שכתב מכתב בנושא למנכ"ל אפל טים קוק

מנכ''ל אפל, טים קוק / צילום: AP
מנכ''ל אפל, טים קוק / צילום: AP

חברת אפל הודיעה אתמול (ג') כי היא מקפיאה את מכירת כל מוצריה ברוסיה בתגובה לפלישה של הנשיא ולדימיר פוטין לאוקראינה. מכשירי אייפון ושאר מוצרי אפל לא נמכרים כעת דרך חנות אפל האינטרנטית ברוסיה. ניסיון לבצע רכישות באמצעות החנות המקוונת ברוסיה מניב הודעה כי שליחות אינה זמינה.

בכך הגיבה אפל לקריאה מצד סגן ראש ממשלת אוקראינה מיכאילו פדרוב, שכתב מכתב בנושא למנכ"ל אפל טים קוק.

אפל גם הודיעה כי הפסיקה לייצא מוצרים לערוצי מכירה אחרים שלה ברוסיה. במקביל אפל הסירה אפליקציות חדשות רוסיות, כולל את אפליקציות שירותי החדשות הנתמכים על-ידי הקרמלין Russia Today ו-Sputnik, מחנויות האפליקציות שלה מחוץ לרוסיה.

בצעד אחר אפל עצרה את הדיווחים על תנועה ודיווחים חיים אחרים באפל מפות מאוקראינה, כצעד של בטיחות כדי למנוע ניטור של האוכלוסייה. גם הגישה לשירות התשלומים אפל פיי ברוסיה הוגבלה.

אף שאפל אינה החברה הראשונה שנוקטת צעדים כאלה על רקע המלחמה - בשל היותה מובילת שוק והפרופיל הגבוה שלה כחברה, מדובר על אקט משמעותי במיוחד. בעבר אפל הצטיירה כמי שמוכנה להתיישר עם דרישות של משטרים לא דמוקרטיים כמו בסין, גם אם אלה דרשו ממנה לנקוט צעדים בעייתיים מוסרית, כמו הסרת תוכנות לעקיפת החסימה על האינטרנט (VPN). גם ברוסיה אפל, כמו גוגל, הסירו בשנה שעברה את אפליקציית הבחירות של מתנגד המשטר אלכסיי נבלני, לבקשת הקרמלין.