שמונה כללים שיעזרו לכם לבחור מסך מחשב חדש

בעקבות מגפת הקורונה רבים החלו לעבוד מהבית, וכתוצאה מכך עמדות העבודה שלנו נאלצו להשתדרג במהרה • כדי להצליח לעבוד בנוחות או לשחק כגיימרים מן המניין, נכון לבחון רכישת מסך מחשב • גודל מסך, רזולוציה וכרטיס מסך: לאילו פרמטרים צריכים לשים לב?

המסך שאנחנו עובדים עליו צריך להיות מותאם לצרכים הספציפיים שלנו / צילום: Shutterstock
המסך שאנחנו עובדים עליו צריך להיות מותאם לצרכים הספציפיים שלנו / צילום: Shutterstock

אחד הפרמטרים החשובים ביותר בשימוש שלנו בטכנולוגיה הוא עד כמה נוח לנו עם הכלים שאנחנו משתמשים בהם. כשאנחנו עובדים על המחשב או כשאנחנו משחקים, אנחנו צריכים שהמקלדת והעכבר יעבדו כמו שצריך. גם המסך חשוב במיוחד, וישנם כמה פרמטרים חשובים שכדאי להכיר כדי לבחור מסך מחשב טוב. אגב, גם אם יש לכם מחשב נייד, נכון לשקול לרכוש מסך נוסף, בהתאם לצרכים שלכם.

הכירו בצרכים שלכם וקבעו מסגרת תקציב

בדומה לכל מוצר שאנחנו צריכים לקנות, הדבר הראשון שצריך לאפיין הוא סיבת השימוש. רכישת מסך לגיימינג ורכישת מסך לעבודה יומיומית, יובילו למוצרים שונים לחלוטין וכדאי לעקוב אחרי זה. כיום, מחיר מסך ממוצע בשוק עם פיצ'רים מתקדמים יכול לנוע בין 700 ל-800 שקל, כך שזו הוצאה משמעותית וחשוב להבין מה עומד מאחורי הרכישה.

ברמה הרעיונית, לחבר מסך שני למחשב נייד יכול לסייע לנו בכך שאנחנו מגבירים את משטח העבודה שלנו. במקום לעבור כל הזמן בין החלונות, אפשרי פשוט לעבוד עם שני מסכים שכוללים את התוכנות פתוחות.

ככל שהמסך גדול יותר והרזולוציה גבוהה, כך יש יותר שטח עבודה

אם אתם עובדים שעות רבות מול המחשב שלכם, כדאי לבחור מחשב באיכות גבוהה. המסכים השונים מגיעים בגדלים שונים, כשהגודל הנפוץ הוא 24 אינץ' עם יחס צפייה סטנדרטי של 16:9. למסכים השונים יש סוגי פאנלים שונים, וזה מה שקובע את איכות התצוגה. פאנל הוא למעשה הרכיבים שמרכיבים את המסך, האלקטרונים והאופטיים. ישנם מספר סוגי מסך, המוכרים הם IPS, PVA/S-PVA ו-TN.

טימור בריטבה, מנהל מוצר בתחום הצרכני בלנובו ישראל מסביר שככל שהפאנל משופר יותר, כך התמונה יותר חיה, רוויה והצבעים הרבה יותר חיים. המסך הנפוץ הוא IPS, כשמדובר במסך עם דיוק צבע אופטימלי וזוויות צפייה טובות.

המסכים האלו נועדו בעיקר לצריכת ויצירת תוכן וגיימינג. דרגה נמוכה יותר אלו, ה-PVA/S-PVA, איכותיים קצת פחות אבל הצבעים עדיים טובים וזוויות הצפייה גם. מתאים לצריכה בסיסית לרוב המשתמשים. הדרגה הנמוכה היא TN, טווח צבעים מוגבל וזוויות צפייה צרות. אלו עבור כאלו שמשתמשים במחשב כפריט טכני ולא עושים בו שימוש רב.

בנוסף, בריטבה מתאר כי "על מסך גדול אפשר לעבוד עם הרבה יותר תוכן. לדוגמה, אם נעבוד על מסך של 27 אינץ' והוא יהיה 4K במקום FHD, נקבל פי שמונה שטח עבודה". למעשה, עניין הרזולוציה חשוב במיוחד: הרזולוציות המוכרות הן FHD, שזה Full HD וזה 1980X1920 פיקסלים. ככל שנגביר את הרזולוציה, נרצה להגדיל יותר את המסך. כמובן שככל שנגדיל את הפרמטרים האלו, כך המסך יעלה הרבה יותר.

הוא מסביר כי הגדלת המסך והרזולוציה מאוד דרמטית למי שצריך שימושים רחבים יותר: "לדוגמה מי שעובד עם גרפיקה או גיימינג, צריך לקבל משהו שמכיל את השימושים האלו. וככל שיש התאמה מבחינת הגודל והרזולוציה - כך אפשר ליצור פרודוקטיביות מרובה יותר".

קצב רענון, זמן תגובה וכרטיסי מסך

מדובר בפרמטרים מאוד חשובים לגיימרים או למי שעורך ויזואלית אלמנטים מורכבים. זמן תגובה של 1m/s מאפשר לשחקן גיימינג לשחק בצורה חלקה בלי שום שיהוי. עם זאת, המסכים השונים נעים עד 8m/s וזה בהתאם לשימושים השונים. קצב רענון גבוה יוביל לממשק מהיר ולא תקוע. כך שלדוגמה, קצב רענון של 144 הרץ, זה יהפוך מסך למסך גיימינג טוב. לא יהיו קרטועים או בעיות, ותהיה חוויה חלקה. כמובן שיש גם מסכים עם 240 הרץ, ועם 360 הרץ, אבל זה באמת בהתאם למה שאתם צריכים ועד כמה אתם מקצועיים.

בנוסף, למסכי גיימינג חשוב להזכיר את כרטיסי המסך. כרטיסי מסך בעיקר רלוונטיים לגיימרים. במסכים מהסוג הזה, אנחנו רוצים לאפשר ביצועים חזקים יותר, עבודה חלקה הרבה יותר ומסונכרנת עם מקסימום פעילות. למי שרוצה להגיע לביצועים משמעותיים ובטח לגיימרים מובהקים, אסור לוותר על כרטיס מסך מתאים.

בריטבה אומר ש"מי שעובד עם כרטיס מסך של אנבידיה, וביחוד בכרטיסים בעלי הביצועים הגבוהים, חשוב לשים לב לתמיכה ב-GSYNC (טכנולוגיה של אנבידיה לקצב ריענון משתנה שמיועדת למנוע פגיעה בגרפיקה - נ.ט). טכנולוגיה זו תאפשר למצות את יכולות הכרטיס והמסך, וליהנות מחיות צפייה חלקה". בריטבה ממליץ על כרטיסי RTX3050 ומעלה של חברת אנבידיה.

בהירות ויחס ניגודיות

בדומה לסמאטרפונים שלנו, אנחנו רוצים שהמסך שלנו יידע להפיק תמונה בהירה וטובה, גם אם אנחנו נמצאים בחדר מואר יותר. על פי המלצתו, כדאי לחפש שיהיה לפחות 300 ניטים (יחידת הבהירות במסכים), וזה מה שבריטבה אומר שיאפשר לקבל תמונה בהירה גם בחדר מואר.

כמובן שככל שיש בהירות גבוהה יותר, כך המסך יהיה יקר יותר. לצד זאת, ישנו פרמטר נוסף והוא יחס ניגודיות. אם יחס הניגוניות במסך גבוה, הגוונים הכהים יהיו חדים יותר. אם אתם גיימרים או מעצבים שצריכים להבדיל בגוונים הכהים, כדי לשים לב.

העיצוב של המסך והארגונומיה

בריטבה מסביר כי גם העיצוב של המסך זה שיקול בבחירת מחשב. "מעבר לכך שזה יהיה במקום בולט ויראו אותו, כדאי לחפש את המסכים שהם צרי שוליים כמו שבסמארטפון שלנו אין שוליים. זה נראה הרבה יותר טוב, וגם נכנסים הרבה יותר לתוך החוויה, כי מרגישים כאילו נמצאים ממש בתוך המסך. השוליים כיום נראה מיושן וזה משפיע", הוא אומר.

אלמנט נוסף שעולה, הוא המסך הקעור. לרוב מדובר במסך שמתאים יותר לעולמות הגיימינג אם כי אחרים יכולים למצוא בו שימושים נוספים. בגלל שצריך בגיימינג להרגיש את המשחק מבפנים, אז המסך הקעור נותן חוויה עוטפת יותר ומרגישים שנכנסים יותר לחוויה הזו.

נקודה מאוד חשובה נוספת, זו התאמת המחשב לסביבת העבודה. לא רק איך שהוא נראה ביחס לנוף, אלא הטיות של המחשב, הגבהה והנמכה שלו ביחס לישיבה מולו, שינוי תנוחות. ברגע שלא נמצאים מקובעים כל היום אלא המסך יודע להתאים למצבים שונים, זה יעזור לכם בשימוש וגם באוורור שצריך לעשות.

חיבורים

במסכים שונים יש אפשרות לכל מיני חיבורים שונים ולא רק לכבל HDMI המוכר. בריטבה מפרט כי מסכים רבים מתחילים לכלול חיבור USB-C, ולמעשה יש כאן תפקיד כפול: גם אספקת חשמל וגם להעביר וידאו ואודיו מהמחשב הנייד למסך. כך שבמקום שיהיו הרבה כבלים שונים וסרבול סביבת העבודה, תוכלו לחבק כבל אחד. "זה לא רק בפאן העצובי, אלא ניקיון שטח העבודה ולכן כדאי לחפש את המסכים שיש להם חיבור כזה", מסביר.

בריאות העיניים

השימוש שלנו במסכים הוא נרחב במיוחד. לכן אנחנו צריכים לוודא שהוא לא פוגע בנו בסופו של דבר. לדוגמה אחת הבעיות שעולות מהמסכים בחיים שלנו, זה האור הכחול. האור הכחול מדמה לנו את אור היום והוא למעשה משפיע לנו על הגוף ומשפיע על הורמון שאחראי על השינה. כשאנחנו חשופים לאור הכחול, אנחנו אומרים לגוף שלנו שעדיין יום ולכן לא צריך ללכת לישון עדיין.

אז בהרבה מסכים יש דגש על בריאות העיניים ואפשר לחפש את אלו שכוללים טכנולוגיית סינון אור כחול. ככה אפשר לעבוד שעות ארוכות וזה לא ישפיע על העייפות שלנו.

יבואן רשמי ואחריות

ולא נשכח את מה שחשוב - עניין היבואן הרשמי והאחריות. כמו כל מוצר טכנולוגי שאנחנו רוכשים, מדובר בהוצאה כספית משמעותית. חשוב לשים לב שרוכשים מיבואן רשמי שדואג לאחריות רשמית במצבים שונים. כמובן שחובה לבחון כמה זמן האחריות תקפה ועל מה היא תקפה. שלא ייצא מצב שתישארו עם מסך לא מתפקד שרכשתם בתוך תקופת אחריות סבירה.