לא רק בגלל אוקראינה: למה בנט הגיע לקרמלין?

בנט מנסה להראות כי לקו הפתוח שהשאיר מול מוסקבה, בניגוד לרוב העולם המערבי, יש ערך • אבל אוקראינה היא לא הנושא היחיד שעליו דובר בקרמלין - ראש הממשלה הגיע גם כדי לדון בהסכם הגרעין, וגם כדי לוודא שהישיבה על הגדר מצד ישראל השיגה את יעדה העיקרי הביטחוני - שמירה על חופש פעולה צבאי בסוריה

רה''מ נפתלי בנט. אוקראינה היא לא הנושא היחיד שעליו דובר בקרמלין / צילום: יואב דודקביץ, פול ידיעות אחרונות
רה''מ נפתלי בנט. אוקראינה היא לא הנושא היחיד שעליו דובר בקרמלין / צילום: יואב דודקביץ, פול ידיעות אחרונות

הפגישה המפתיעה של ראש הממשלה בנט במוסקבה עם מי שחצי עולם רואה כעת כאחראי הבלעדי למלחמה ולאסון ההומניטרי באוקראינה, מראה לדידו של בנט כי העמדה הכמעט נייטרלית שהביעה ישראל הרשמית עד כה, מוצדקת.

בנט מנסה להראות כי לקו הפתוח שהשאיר מול מוסקבה, בניגוד לרוב העולם המערבי, יש ערך, והשיח שלו עם פוטין הוא לא רק בנושאים ה"ישראליים" אלא גם על המתרחש באוקראינה וניסיון לסייע במאמצי התיווך.

בהודעת בנט נאמר כי הדברים נעשו בתיאום עם ארצות הברית בראש וגם גרמניה וצרפת (איפה בריטניה?) ו"תוך שיח שוטף עם אוקראינה". כלומר, לא ברור אם זלנסקי ידע מראש על הפגישה. היא הגיעה לאחר כמה שיחות טלפון של בנט עם המנהיגים המדוברים, ובחמישי מדובר היה בשיחות עוקבות ממש. כלומר, ניסיון תיווך ממשי של בנט, במקום שבו עד כה לפחות כל שאר העולם כשל.

גם סוריה ואיראן היו על הפרק

אבל אוקראינה היא לא הנושא היחיד שעליו דובר בקרמלין. בנט הגיע למוסקבה כדי לוודא שהישיבה על הגדר מצד ישראל השיגה את יעדה העיקרי הביטחוני - שמירה על חופש פעולה צבאי מול הכוחות האיראנים בסוריה, שם שולטת בפועל רוסיה. והוא קיבל את מבוקשו - התיאום עם רוסיה יימשך, וההתקפות המיוחסות לישראל על מטעני טילים ועל כוחות שאיראן מכווינה נגדה ימשיכו.

הסוגיה השניה מורכבת יותר - ההסכם המתהווה עם איראן. ישראל סוחבת את האכזבה המתמשכת מהמערב - מארה"ב של אובמה וביידן ומשאר המדינות שקידמו את הסכם הגרעין עם איראן ב-2015 וכעת מנסות להחזירה לשם, כמעט בכל מחיר. בנט מנסה להשיג דרך מוסקבה עוד מגבלות על איראן בדרכה לגרעין. זו לכאורה משימה בלתי אפשרית, שכן רוסיה היא היא זו שדחפה יותר מכולן להגיע להסכם עם המשטר בטהראן והיא שנמצאת עימו בקשרים טובים במיוחד, לרבות מכירת נשק, ואפילו סיוע בענייני תוכנית הגרעין האזרחית.

אלא שגם לרוסיה אין אינטרס שלאיראן תהיה פצצה גרעינית, וישראל מנסה לשכנעה להביא להסכם את מה שהאמריקנים מתקשים (ואולי גם לא כל כך מתאמצים - כי הנציג שלהם לשיחות רוב מאלי רוצה הסכם בכל מחיר) - מגבלות של ממש על תוכנית הגרעין, פיקוח צמוד ויעיל ובעיקר הארכה של התוקף לזמן ממושך יותר ממועד סיום ההסכם הנוכחי בעוד שנתיים וחצי.

האם זה יעזור? אולי, בינתיים אמר היום שר החוץ של רוסיה לברוב כי ארצו תדרוש מוושינגטון להבטיח שרוסיה תוכל לסחור בחופשיות עם איראן, חרף הסנקציות על מוסקבה. זאת כדי לקבל את תמיכתה במתווה החזרה להסכם הגרעין המתגבש בין איראן והמעצמות בוינה. איראן הגיבה בחריפות כי אין לכרוך בין המשבר באוקראינה לסוגיית הסכם הגרעין.