"של" עוררה סערה כשקנתה נפט רוסי, וכעת מבטיחה לתרום את הרווחים

בעסקה שפרטיה פורסמו בסוף השבוע ועוררו ביקורת מיידית, הודיעה ענקית הנפט כי רכשה בהנחה משמעותית 725 אלף חביות של נפט גולמי מתוצרת רוסית, שנאבקו למצוא קונים בשוק העולמי במשך ימים ארוכים • בעקבות הסערה הודיעה של כי תתרום את כל הרווחים ממכירת הנפט לקרן מיוחדת שתקים לטובת נפגעי המלחמה באוקראינה

תחנת דלק של חברת shell / צילום: אייל פישר
תחנת דלק של חברת shell / צילום: אייל פישר

חברת הנפט הגלובלית "של" עוררה סערה ציבורית בסוף השבוע, כשהודיעה כי רכשה נפט רוסי בהנחה משמעותית, אחרי שאף חברה אחרת לא הייתה מוכנה לקנות אותו בשל המלחמה הרוסית באוקראינה. דעת הקהל הובילה חברות להתרחק מעסקי האנרגיה עם רוסיה, ו"של" עצמה הודיעה כבר בשבוע שעבר כי תחסל את עסקיה במדינה בהדרגה. "ההחלטה שלנו לצאת מרוסיה התקבלה בנחרצות", אמר מנכ"ל החברה הבריטית-הולנדית, "אנחנו לא נעמוד מנגד".

עם זאת, בעסקה שפרטיה פורסמו בכלי התקשורת בסוף השבוע ועוררו ביקורת מיידית, הודיעה חטיבת הסחורות של ענקית הנפט כי רכשה 725 אלף חביות של נפט גולמי מתוצרת רוסית, שנאבקו למצוא קונים בשוק העולמי במשך ימים ארוכים. המחיר שבו רכשה החברה את החביות היה נמוך ב-28.5 דולר לחבית ממחיר השוק לנפט גולמי ברנט'ס, הנחה חסרת תקדים בשוק הנפט הגולמי. לפי חישובי העיתון הכלכלי "פייננשייל טיימס", החברה הייתה צפויה להרוויח כ-20 מיליון דולר מהעסקה.

כלי התקשורת ציינו כי זו העסקה המשמעותית הראשונה שנעשתה בתחום הנפט הגולמי מאז הפלישה. לעומת הגז הטבעי הזורם כל העת בצינורות הקיימים מרוסיה למערב, כולל לגרמניה, ושעבורו המדינות משלמות במטבע זר, עסקאות לרכישת נפט גולמי כמעט ונעצרו, בגלל החשש מעשיית עסקים עם רוסיה. רוב הסוחרים בשוק העריכו כי סין או הודו, שלא הצטרפו לסנקציות המערביות, ירכשו את הנפט, אך הופתעו מכך שהיה מדובר בחברת "של", שהמטה שלה ממוקם בבריטניה.

התוצאה לא איחרה לבוא - סערה ציבורית שאיימה על תדמית החברה. בתגובה הודיעה החברה אמש כי תתרום את כל הרווחים ממכירת הנפט לקרן מיוחדת שתקים לטובת נפגעי המלחמה באוקראינה. היא גם אמרה כי הרכש היה "חיוני" לטובת המשך פעילות מפעלים ואספקת אנרגיה "שבני אדם ועסקים נסמכים עליהם בחיים היום-יומיים".

החברה הודיעה כי היא תמשיך לצמצם את הרכש מרוסיה אך לא תבטל אותו לחלוטין, וכי כל הרווחים ממכירות מעתה והלאה יועברו לקרן.