למרות ההבטחות לבטל: החובה להתקין מערכת נגד שכחת ילדים ברכב נכנסה לתוקף

התקנה המחייבת הורים להתקין מערכות נגד שכחת ילדים ברכב בתוקף מאז תחילת החודש. משרד ביטחון הפנים נמנע מלאכוף אותה ובמשרד התחבורה מתאמצים לבטלה • "הממשלה עשתה מעשה לא יעשה, וקיבלה החלטה לבטל את התקנה. זה לא בסמכותה ואין לזה שום תוקף", אמר יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון 

יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ מיכאל ביטון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ מיכאל ביטון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הליכי הפיקוח של הכנסת על הממשלה כוללים את אישור הוועדות לתקנות שקובעים השרים. לא מדובר ביצירה חדשה לכנסת הנוכחית, ובכל זאת נראה שבמשרד התחבורה מופתעים מכך שוועדת הכלכלה מסרבת להיות חותמת גומי להחלטת השרה מרב מיכאלי לבטל את התקנה לחייב הורים להתקין מערכות נגד שכחת ילדים ברכב.

כך נוצר המצב האבסורדי שבו התקנה בתוקף, הורים שלא התקינו את המערכת מאז ה-1 במארס עוברים על החוק, ואילו משרד ביטחון הפנים שנמצא בידי שר אחר ממפלגתה של מיכאלי נמנע מלאכוף. אתמול (א') ישיבת ועדת כלכלה נוספת שנערכה בנושא - הסתיימה ללא הסכמות והתקנה נותרה בתוקף.

בתום הדיון החליט היו"ר ח"כ מיכאל ביטון שלא לקיים הצבעה לביטול התקנה, לאחר שסמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, התייחס לדרישה לרכישת מערכות ואמר כי "רכישה לא על הפרק". בעקבות זאת החליט היו"ר ביטון לסגור את הדיון ואמר: "התקנה בתוקף. הקב"ה ישמור על התינוקות שלנו. אני מקווה שהממשלה תתעשת ותעשה תוכנית שתשמור על התינוקות שלנו בקיץ הקרוב". קודם לכן הזכיר היו"ר ביטון כי בשנה האחרונה קיימה הוועדה מספר ישיבות בנושא, בהן דחתה את כניסת התקנה לתוקף לאחד במרץ 2022.

"הממשלה עשתה מעשה לא יעשה"

בדיונים הקודמים בהם הודיעה השרה על כוונתה לבטל את החובה, ביקשה הוועדה והעומד בראשה, ח"כ מיכאל ביטון, למצוא פתרונות חלופיים. אלא שהפתרונות שהציע המשרד נגעו בעיקר בהסברה, וביטון יחד עם יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים בועז טופורובסקי דחו אותם על הסף. השניים דרשו פיילוט לרכישת מערכות שיבוצע בשנה הקרובה אך כאמור, במשרד התחבורה לא מוכנים בשום אופן לפתרונות הכוללים בחינת המערכות הללו.

"אמרנו שנבטל במידה ונראה מהלך ממשלתי משמעותי בנושא הזה של הצלת ילדים שנשכחים ברכב. אחרי זה הממשלה עשתה מעשה לא יעשה, וקיבלה החלטת ממשלה לבטל את התקנה. זה לא בסמכותה ואין לזה שום תוקף. זה כמו שהממשלה תודיע על ביטול חוק, היא יכולה להודיע אבל הסמכות היא של הכנסת", אמר אתמול ביטון.

ביטון הוסיף כי הסאגה הזו נמשכת חודשים רבים ואפשר היה לפתור אותה במיליונים בודדים של השקעה מוצדקת, שכן כל שנה מתים 3-4 ילדים בייסורים בגלל שנשכחו ברכב, בעוד שאת הפצועים אף אחד לא סופר. "זה לחלוטין לא דיון פוליטי. מה שמטריד אותי זה אם יהיו תינוקות שנשכח בקיץ הבא", אמר היו"ר ביטון. מנכ"לית המועצה לשלום הילד, ורד וינדמן, אמרה כי 32 ילדים קיפחו חיים בייסורים בעשור האחרון, ועוד 900 נפצעו. "אני מבינה את האוצר, אבל מה התוכנית של משרד התחבורה להציל חיים? אותה תקנה חלה על רכבי הסעות תלמידים ושם זה מציל חיים. הסברה לבדה לא מספיקה. החלטת הממשלה התקבלה כחלק מעוד 20 החלטות שהמטרה שלהן להפחית רגולציה, לא עושה רושם שחיי אדם היו חלק מהשיקולים. הקיץ מתקרב וזה בידיים של משרד התחבורה", אמרה.

במשרד התחבורה טוענים שהמציאות השתנתה מאז החקיקה

סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי המשרד מסבסד התקנת מערכות כאלו ברכבים חדשים מאחר שהמערכות שמותקנות ברכבים חדשים הן עם "בשלות טכנולוגית". היו"ר ביטון הקשה: "אתם אמרתם לחברי כנסת שיש מערכות ויש יבואנים ואפשר להציל תינוקות". פלור השיב: "מאז השתנו הדברים. אמרנו גם שמדובר במערכת שאין לה תקינה בינלאומית ושלא ניתן לומר שהוכחה האפקטיביות שלהן". היו"ר ביטון הגיב: "בכל זאת המלצת לחברי הכנסת לאשר את התקנה". פלור השיב: "המשרד הגיש את התקנה והיו גם פניות שמדובר במערכות שהן נטל רגולטורי על הציבור". היו"ר ביטון השיב: "היית הראשון בעולם שסבסד את מובילאיי ולא חיכית שיראו לך 20 מדינות שהתקינו ומחקר". פלור הגיב: "נכון, אבל מדובר במערכת שהוכחה טכנולוגית ומתבססת על דירקטיבה אירופית".

הסמנכ"ל פלור התייחס לצעדי משרד התחבורה ואמר כי מדי שנה בחודשים מאי-ספטמבר משקיעה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים 250 אלף שקל בהסברה, וכעת יושקעו מיליון שקלים וחצי והמשרד יגיע גם לאוכלוסיות שלא הגיע אליהן עד היום. סגן השר אביר קארה אמר כי אין אף מדינה בעולם שמחייבת התקנה, למעט איטליה, וגורמי המקצוע במשרד התחבורה מעולם לא עמדו מאחורי הדבר הזה. לטענתו, מתוך 34 מקרים, 18 ילדים נכנסו לבד לרכב והתקנת המערכת לא הייתה עוזרת להם. הוא הוסיף כי יש חלופות, אך התקנה מטילה נטל רגולטורי שהוא לא מצליח להבין אותו, ואף עלול להחמיר את המצב. קארה הביע תמיכה בהצעת משרד התחבורה להעלאת תקציב ההסברה.

מנכ"לית רווח נקי, נילי אבן חן, טענה כי התקנות לא היו צריכות לבוא לעולם, ואמרה כי הציבור לא מוכן לחקיקה ולא יענה לה כי איבד אמון באופן מוחלט ממה שקרה. היא הוסיפה כי מחיר חיי אדם, למיטב ידיעתה, זה 9 מיליון שקל, כאשר כאן מציעים להציל חיים בעלות של פי 3 או 4. ליאור בן עזרא, מנכ"ל טופוקר שייבא מערכות למניעת שכחת ילדים, אמר כי כשהייתה חובה הציבור רכש מערכות וכשמשרד התחבורה הודיע שאין צורך בכך רמת ההצטיידות ירדה לאפס. הוא הוסיף כי כעת נמכרות מערכות במחיר הפסד של מתחת ל-50 שקלים ואמר כי בעתיד יתייחסו יזמים בספקנות לתקנות שתבקש הממשלה להתקין.