ההורים עבריינים, הקיץ מגיע, והשיח בין משרד התחבורה לכנסת תקוע

התקנה המחייבת הורים להתקנת מערכות נגד שכחת ילדים ברכב נכנסה לתוקף, אלא שהמשטרה לא תאכוף אותה, במשרד התחבורה מעוניינים לבטלה - ובינתיים ההורים הפכו למפרי חוק • בוועדת הכלכלה הודיעו לשרה מיכאלי כבר לפני חודשים ארוכים שיתנגדו לביטול התקנה בלי שתוצג חלופה שתבטיח שמירה על חיי הילדים, אך כל החלופות עד כה נדחו על הסף - ומשרד התחבורה לא נענה לניסיונות הפשרה

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

האחד במרץ הגיע היום, ואיתו נכנסה לתוקף תקנת משרד התחבורה המחייבת הורים להתקנת מערכות נגד שכחת ילדים ברכב, אלא שמשרד ביטחון הפנים הודיע שלא יאכוף, משרד התחבורה רוצה בכלל לבטל את התקנה ובמדינת חלם ההורים הפכו בן לילה לעבריינים. התאריך היה ידוע מראש ואיתו גם התנגדות ועדת הכלכלה לאשר את ביטול התקנה לדרישת משרד התחבורה. נזכיר, שרת התחבורה לשעבר מירי רגב היא זו שחתמה עליה, ואילו השרה הנוכחית מרב מיכאלי דורשת לבטלה בטענה כי המערכות לא הוכחו כיעילות בשמירה על חיי הילדים.

אלא שבישראל נהוג שתקנות עוברות לאישור הכנסת, ובוועדת הכלכלה בראשות מיכאל ביטון הודיעו לשרה כבר לפני חודשים ארוכים שיתנגדו לביטול התקנה בלי שתוצג חלופה משמעותית שתבטיח שמירה על חיי הילדים. רק ימים ספורים לפני סוף חודש פברואר העביר המשרד לידי יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים ח"כ בועז טופורובסקי הצעות חלופיות הכוללות השקעה בתקציבים לטובת הסברה בנושא, אך הן נדחו על הסף.

במשרד התחבורה גוררים רגליים

לאחר מכן הציעו טופורובסקי וביטון למשרד התחבורה לקיים פיילוט בשימוש במערכות הללו השנה בהשקעה של מיליונים בודדים בתמורה לביטול התקנה ובחינת יעילות המערכות, אך ממשרד התחבורה לא הגיבו להצעתם נכון לכתיבת שורות אלו. היום התקיימה פגישה משולשת בין טופורובסקי, ביטון וסגן השר אביר קארה שדורש את ביטול התקנה. השלושה ניסו לערוך שיחה טלפונית עם בכיר במשרד כדי לבחון חלופות - אך השיחה לא נענתה. כך, אפילו קארה, שהודיע אתמול על ביטול התקנה כהתחייבות מצדו בתמורה לאישור חוק הפנסיות הצבאיות - נותר המום.

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ ביטון אמר לגלובס: "הסמכתי את חבר הכנסת בועז טופורובסקי, יו"ר ועדת המשנה למאבק בתאונות בדרכים, לדון עם משרד התחבורה. הצענו להם להשקיע תקציב צנוע בפיילוט לרכש ערכות והסברה במיליונים בודדים - גם הצענו להפעיל את הפיילוט באשכולות למ"ס 1-4 ולחלק באמצעות טיפות החלב, מרכזי גיל הרך ומעונות היום למשפחות. הפיילוט ילווה במחקר במשך שנה ותועלתו תיבחן. הוועדה דורשת לבצע את הפיילוט השנה בלוחות זמנים ותקציבים ברורים, ובמקביל נאפשר דחייה של יישום התקנה בשנה".

לדברי ביטון, "אם לא יהיה מהלך ממשלתי אמיתי לסוגיית שכחת ילדים ברכב מעבר להסברה, התקנה הזו בתוקף ומשרד התחבורה ישאו באחריות לשלומם של הילדים בקיץ המתרגש עלינו. כל גרירת רגליים והתחמקות מאחריות לא רלוונטית בנושא הזה. נפעל רק למען אותם תינוקות נשכחים בנחישות וללא שהות".

ח''כ מיכאל ביטון / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
 ח''כ מיכאל ביטון / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

טופורובסקי, מ"מ יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים, אמר כי "מדינת ישראל צריכה לעשות הכל על מנת להציל חיי אדם בכבישי ישראל. מערכת לשכחת ילדים מהווה פתרון מיידי ויעיל למיגור התופעה שגובה חיי פעוטות. למרות גרירת הרגליים של משרדי התחבורה והאוצר המובילה לסיכון חיי אדם, טוב שיקדמו מתווה נכון וראוי ויפה שעה אחת קודם".

ח''כ בועז טופורובסקי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 ח''כ בועז טופורובסקי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"בעת הזו, חובתנו לפעול ליצירת וודאות לאזרחי ישראל ביחס להטמעת הפיתוחים הטכנולוגיים ולעשות זאת ברגישות, תוך הקניית המידע המתאים והסברה בנושא. זאת בנוסף לגיבוש מתווה של סבסוד ההתקנים, בעבור משפחות מעוטות הכנסה. כולי תקווה, כי ההחלטה השגויה לבטל את חובת ההתקנה לא תעלה בחיי ילדים שיישכחו ברכב. כיו"ר ועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים, אמשיך במאבק למניעת אירועים מצערים, כפי שקורה בכל קיץ, המובילים לכניסתן של משפחות שבורות נוספות למעגל השכול הנוראי", הוסיף טופורובסקי.

מנכ"לית המועצה לשלום הילד, עו"ד ורד וינדמן אמרה: "ההחלטה לבטל את התקנה היא החלטה גרועה ואומללה שתעלה בחייהם של ילדים. עמדתנו זו הועברה לשרת התחבורה ואף לרה"מ ונשמעה מספר רב של פעמים בדיוני ועדות הכנסת השונות. על רקע זה, קריטית התעקשותו של יו"ר ועדת הכלכלה לדרוש את יישומה של התקנה או קידום תקנה חלופית שתסייע בהצלת ילדים מפני פגיעה קשה ומוות כתוצאה משכחה ברכב, ובה בעת תקל על הורים לרכוש את המערכת".

ממשרד התחבורה נמסר: "במסגרת החלטת הממשלה 'נקיון אביב' להפחתת רגולציה, אותה הוביל סגן השר קארה, החליטה הממשלה כי יש לבטל את התקנה האוסרת על הסעת ילדים עד גיל 4 ברכב, שלא הותקנה בו מערכת התרעה למניעת השארת ילדים ברכב. זאת, בשל היעדר נתונים המעידים על יעילות המערכות, וכן העלות המשקית הגבוהה שמשיתה החובה על הציבור ומייצרת הלכה למעשה 'מס הורים'.

"משרד התחבורה הניח על שולחן ועדת הכלכלה את הבקשה לביטול התקנה, בהתאם להחלטת הממשלה, וממתין לקביעת דיון בועדת הכלכלה לאישור הבקשה. בד בבד, משרד התחבורה מקיים פעילויות למציאת פתרונות מוכחים ומידתיים למניעת שכחת ילדים וילדות ברכב, בדגש על קידום קמפיינים תקשורתיים משמעותיים להעלאת המודעות לנושא".