דואר ישראל | בלעדי

אבי ניסנקורן מלווה את עובדי דואר ישראל במו"מ על תוכנית ההתייעלות

פגישה ראשונה כבר נערכה בין נציגי העובדים ונציגי הממשלה, והמטרה היא להגיע להסכם עוד השנה ולפני הנפקת החברה

אבי ניסנקורן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
אבי ניסנקורן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות ושר המשפטים לשעבר, מלווה את ועד עובדי דואר ישראל, במסגרת המשא-ומתן עם המדינה על תוכנית ההבראה הגדולה שמתוכננת בחברה. ניסנקורן נושא ונותן מטעם עובדי הדואר, נאמר לגלובס על ידי גורמים המקורבים למגעים. הצדדים נפגשו כבר לישיבה ראשונה אך מדובר בישיבת התנעה ועדיין לא הוצגו בה הדרישות לשינוי ארגוני מטעם המדינה ודואר ישראל, ומנגד את דרישות העובדים.

עובדי דואר ישראל עודכנו בדבר הצורך בתוכנית הבראה רחבה על רקע המשבר בחברה. העובדים כבר הסכימו למכירת 40% ממניות החברה במסגרת ניסיון ההפרטה במתווה ישן שכלל 2 פעימות של 20% מכירת גרעין שליטה ו - 20% הנפקה. ואולם המדינה שינתה את עמדתה והמתווה החדש יכלול הנפקה של 40% ממניות החברה ולאחר מכן הפרטה ומכירה של 60% למשקיע פרטי. על כך אין סיכום עם העובדים וזה רק אחד מהנושאים שיעלו במשא-ומתן.

בדואר ישראל הערכות הן שכאלף עובדים יידרשו לעזוב במסגרת תוכנית ההבראה. המדינה מבינה שהיא חייבת לבוא להנפקה כבר אחרי תוכנית פרישה והתייעלות מסודרת ולהביא את החברה נקייה ממשברים ועם הסכמים סגורים עם העובדים, ולא פחות חשוב מכך, התוכנית תידרש להראות את מקורות המימון לפרישה שעשויים להגיע למיליארד שקל והם לא יכולים לבוא ממקורות החברה עצמה אלא מהתמורה מההנפקה וממכירת השליטה. הסוגיה הזו קריטית היות שבמשרדי הממשלה יש המעריכים שלא יהיה מנוס ממימון ביניים לדואר ישראל עד להשלמת ההפרטה, ובכל מקרה התנאי הראשוני לכך הוא הצגת תוכנית הבראה סגורה ושלמה.

את המשא-ומתן מובילים בשלב הראשון משרד התקשורת ודואר ישראל, אך סביר להניח שהממונה על השכר במשרד האוצר יידרש להיכנס לעובי הקורה מהר מאוד.

נדגיש כי הלחץ על דואר ישראל כבד מאוד בגלל המצב הפיננסי של החברה והגירעון בהון העצמי, ומפני שהמדינה רוצה להשלים את ההנפקה ותוכנית ההבראה עוד השנה, מה שהופך את המשימה למאוד מאתגרת.

נזכיר כי במקביל אישר דירקטוריון דואר ישראל תוכנית חירום שנועדה להתייעל בכמה עשרות מיליוני שקלים השנה, אך היא לא מהווה חלופה לתוכנית הגדולה שתכלול שינוי ארגוני מקיף על רקע התיקונים בחוק הדואר וכאמור גם פיטורי כאלף עובדים שסביר להניח שיקרו במספר מנות.

ניסנקורן לא השיב לפניות גלובס.