משקיעים מתחילים לקנות אגרות חוב של אוקראינה ורוסיה

קרנות המתמחות בחוב נכנסות לקלחת, בזמן שהמלחמה גורמת למחירי האג"ח הממשלתיות לצנוח

שוק האג''ח זוכה לעניין ברקע המלחמה באוקראינה / צילום: Shutterstock, Vintage Tone
שוק האג''ח זוכה לעניין ברקע המלחמה באוקראינה / צילום: Shutterstock, Vintage Tone

משקיעים מתחילים לאחרונה לקנות איגרות חוב אוקראיניות ורוסיות, שצנחו למחירי רצפה, מתוך הימור שישתקמו כשהמלחמה בין שני הצדדים תיגמר.

המסחר הזה הוא מסחר בסיכון גבוה, בהתחשב בכך שלא ברור כיצד תיראה אוקראינה אחרי המלחמה, וכמה זמן תישאר הטבעת הפיננסית מהודקת סביב צווארה של רוסיה. הרכישות גם מציבות סיכונים למוניטין, בגלל המחיר בחיי-אדם שגובה הסכסוך, ובגלל הסירוב ההולך וגובר של גופים מוסדיים וחברות להיות מקושרים לרוסיה בכל צורה שהיא. 

צוות ההשקעות ב־Gramercy Funds Management ערך בשבת, 26 בפברואר, פגישה יוצאת דופן לדיון בהשפעת הפלישה על המקרו־כלכלה ועל תיק ההשקעות של המשרד. מוחמד אל־אריאן, יושב ראש Gramercy, ולשעבר מנהל בכיר ב־Pacific Investment Management, השתתף בישיבה, לצד מייסד המשרד רוברט קניגסברגר, שנטל חלק בהסדר החוב של ממשלת ארגנטינה.

רעיון אחד ששקלה החברה היה לקנות איגרות חוב של הממשלה האוקראינית, שירדו למחיר של כ־45 סנט לדולר. לחברה הייתה אפשרות לרכוש, בגלל שמכרה את כל איגרות החוב של רוסיה ושל אוקראינה שהיו בידיה כחודש לפני כן.

אוקראינה כנראה תהיה עצמאית בצורה כלשהי לאחר המלחמה, ותקבל סיוע פיננסי מסיבי מאירופה ומארה"ב, כך האמינו האנליסטים של Gramercy. אבל הם לא היו בטוחים בנוגע להיקף החוב שעליו היו המשקיעים באג"ח מתבקשים לוותר במקרה של שינוי מבני באג"ח, והם החליטו לחכות בגלל חוסר הוודאות. "היינו צריכים להיזהר לא לקנות מהר מדי", אמר קניגסברגר.

אוקראינה ביצעה תשלום ריבית, הנפיקה איגרת חוב חדשה ואמרה למשקיעים שבכוונתה לכבד את החוב שלה, אבל המחירים המשיכו לצנוח ככל שהצבא הרוסי התקדם. איגרות החוב של המדינה ירדו ב־2 במרץ ל־22 סנט על הדולר, וב-Gramercy החלו לרכוש.

המחירים עוד עלולים לרדת, אבל הסיכון להחמיץ התאוששות גדול יותר, אמר קניגסברגר. "גם כשהמצב מפחיד מאוד, עדיין צריך לתכנן את המסחר ולסחור לפי התכנון".

כעת הזמן הנכון להתחיל לקנות איגרות חוב של ממשלת אוקראינה, אבל לקוחות רבים חוששים להשתתף, כך אמר מנהל קרן גידור אחרת, העוסקת בשווקים מתעוררים, שקנה איגרות חוב של המדינה בימים האחרונים. "למעשה, שניים מהמשקיעים הגדולים שלנו יצרו איתנו קשר, כדי לומר לנו 'בלי רוסיה' ואולי גם בלי אוקראינה, בגלל שהיא עלולה להפוך לחלק מרוסיה", אמר המנהל.

ב־Gramercy ובקרן השנייה אמרו שהם אינם שוקלים לקנות חוב ממשלתי רוסי, אבל ישנם אחרים שכן מנסים לעשות זאת.

אג"ח רוסיות לרכישה? תכינו 5 מיליון דולר

איגרות חוב ריבוניות רוסיות בדולרים ריחפו סביב מחיר של 17 סנט על הדולר ב־2 במרץ, לעומת 95 סנט שבוע קודם לכן. מדובר בסכום נמוך בהרבה ממה שמשקיעים צפויים לקבל במקרה של הסדר חוב, אם רוסיה תגיע לחדלות פירעון, אפילו אם ייקח שנים לשלם את החוב, אמר מנהל אמריקאי של אחת מקרנות הגידור המבקש לרכוש. הבעיה היא למצוא אג"ח רוסיות, אמר מנהל קרן הגידור, שמצא אג"ח זמינות לרכישה בערך נקוב של 5 מיליון דולר בלבד.

מספר קרנות פנסיה, חברות ביטוח ומנהלי כספים רוצים להיפטר מהחוב הרוסי שבידיהם, אבל המסחר הגיע לעצירה מוחלטת לאחר שסנקציות מערביות חסמו למדינה גישה למערכות הבנקים של העולם. הסנקציות לא מתייחסות לעסקאות הכוללות את איגרות החוב הקיימות של רוסיה, אבל רוב בנקי ההשקעות שלרוב סוחרים בחוב הזה בכל זאת לא מוכרים אותן.

כמה בנקים רוצים שאיגרות החוב יאזנו מסחר הכולל החלפת סיכונים פיננסיים (credit default swaps), כך אמר מנהל קרן הגידור. אחרים לא סוחרים בגלל חשש לגבי מגבלות שייקבעו על ידי הרשויות במערב וכן הממשלה הרוסית. הסנקציות כיום לא אוסרות על מסחר בחוב התלוי של ממשלת רוסיה, אבל סוחרים חוששים שהוא יכול להיכלל בעתיד ולגרום ירידת מחירים נוספת.

הרשויות בארה"ב ובאירופה אסרו על מסחר באג"ח רוסיות חדשות, הקפיאו את עתודות המטבע הזר הרוסיות במדינות זרות וסילקו לאחרונה כמה בנקים רוסיים ממערכת המסרים הבינלאומית סוויפט. הבנק המרכזי ברוסיה הגיב באיסור זמני על תשלום לאיגרות חוב ברובל למשקיעים בינלאומיים, בניסיון להגן על המטבע המקומי.

היה לכך אפקט מצנן על חברות הסליקה שמתחזקות את הצנרת של המערכת הפיננסית. ב־Euroclear אמרו שכבר לא יקיימו מסחר באג"ח הקבועות ברובל. ב־DTCC - Depository Trust and Clearing Corp, אמרו שיפסיקו לעבד עסקאות הכוללות כתריסר אג"ח רוסיות שונות שערכן נקוב בדולרים.

המסחר נעשה בעיקר בין בנקים בינלאומיים ומשקיעים בחוב ממשלתי ותאגידי הנקוב בדולרים, כך אמרו מנהלי קרנות. צעדים שהוטלו על ידי הרשויות במערב וברוסיה חסמו עסקאות בחוב הנקוב ברובל, אשר כולל חברות רוסיות.