הכלכלה העולמית נערכת להשפעות המלחמה באוקראינה

בנקים מרכזיים מעכבים או מרככים העלאות ריבית לאחר שנסמכו על כסף קל כדי לעבור את מגפת הקורונה

שערי חליפין במוסקבה / צילום: Associated Press, Dmitri Lovetsky
שערי חליפין במוסקבה / צילום: Associated Press, Dmitri Lovetsky

מחירי סחורות מאמירים, סנקציות פיננסיות גורפות והאפשרות שיוטל איסור על יבוא אנרגיה מרוסיה אחרי שפלשה לאוקראינה מאיימים לגרום לכלכלה העולמית המוחלשת עדיין ממגפת הקורונה לקרטע אפילו יותר. הם גם מסבכים את המשימה של בנקים מרכזיים שהתכוננו להפסיק לחלק סיוע לאזרחים. 

משני צידי האוקיינוס האטלנטי, האינפלציה הגיעה לרמות שלא נראו מזה עשורים, והיא עוד עולה. שווקי מניות עולמיים נחלשים והדולר מתחזק מול מטבעות זרים כשמשקיעים נוהרים לבטיחות שמציעים נכסים אמריקאיים. 

כלכלנים מזהירים יותר ויותר מהאפשרות של סטגפלציה, בייחוד באירופה, מצב בו יש אינפלציה גבוהה וצמיחה איטית שפגע ברוב הכלכלות בשנות ה־70. בזמנו, בנקים מרכזיים הגיבו לעלייה במחירי הנפט במדיניות כסף קל שגרמו לסחרור של שכר ומחירים. כעת, כמה בנקים מרכזיים עשויים לוותר על התוכניות להעלות את הריבית לאחר שהותירו אותה נמוכה בזמן המגפה.

"זה הולך להיות קשה יותר ויותר להתעלם מההשוואות לשנות ה־70 כשפעולת המחירים בשוק הסחורות יותר ויותר דומה לזה", אמר ג'ים רייד, מנהל אסטרטגיה בדויטשה בנק. 

בפגישות קביעת שיעור הריבית שנקבעו לשבוע הבא, הבנק המרכזי של אירופה והפדרל ריזרב היו צפויים עד לא מזמן לעבור במהירות להפסקה במדיניות הכסף הקל. כעת, שני הבנקים הגדולים צפויים להיות זהירים יותר, כך אמרו משקיעים, ולשקף את הסיכונים החדשים לכלכלה. 

"צריכים להיות ערניים כשאנחנו מחליטים החלטות בסביבה שהיא לא פשוטה"

יושב ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול אמר לפקידים בקונגרס בשבוע שעבר שהפלישה הרוסית לאוקראינה כנראה תעלה את האינפלציה, ואמר שהיה מציע להעלות את שיעור הריבית ברבע אחוז בפגישה של שבוע הבא. באמירה זו סיים בפועל את הספקולציה לגבי העלאה גדולה יותר של חצי אחוז. "אנו צריכים להיות ערניים וגמישים כשאנחנו מחליטים החלטות בסביבה שהיא ללא ספק לא פשוטה", אמר פאוול.

בפרנקפורט, בכירי הבנק המרכזי של אירופה ציינו שיפעלו בזהירות כשהם מתכנסים בימים רביעי וחמישי, למרות שהאינפלציה עלתה ב־5.8% בפברואר, כמעט פי שלושה מהיעד של הבנק המרכזי של אירופה, 2%. כעת מצפים משקיעים שהבנק יעלה את שיעור הריבית העיקרי שלו ב־0.1% עד דצמבר, למינוס 0.4%, ולא בחצי אחוז כפי שציפו בחודש שעבר, על פי המחירים בשווקים פיננסיים. 

בלב אי הוודאות האחרונה נמצאת רוסיה, הכלכלה ה־11 בגודלה בעולם וספקית אנרגיה חיונית למדינות רבות באירופה. מדינות מערביות הטילו בימים האחרונים את הסנקציות הכלכליות הגורפות ביותר שלהם נגד מדינה גדולה בעשורים האחרונים. 

כריסטופר סמרט, לשעבר עוזר מיוחד לנשיא ברק אובמה מטעם משרד האוצר ומועצת הביטחון הלאומי, אמר שחוסר הוודאות בקרב חברות עולמיות דומה לתחושות שליוו את קריסת האחים לימאן בספטמבר 2008. "מעולם לא ראינו משהו כל כך כולל, כל כך חזק וכל כך פתאומי נכפה על כלכלה בגודל הזה ובחשיבות הזו לכלכלה העולמית", אמר סמרט.

זה דומה למשבר האחים לימאן "מבחינה זו שהולכת להיות הרבה אי וודאות לגבי למי יש חשיפה לרוסיה, חשיפה לא ישירה", אמר. "אני עשוי לדעת שאני לא חשוף, אבל אני לא בטוח מי מבין לקוחותיי עלול להיות חשוף, למי יש השקעות שהם הולכים להצטרך... למחוק". 

אפילו לפני הסכסוך באוקראינה, לשיקום הכלכלי של אירופה היה פחות מומנטום

אירופה, בקרבתה הגיאוגרפית לסכסוך והתלות הגדולה שלה באנרגיה רוסית, עלולה להתמודד עם המיתון השלישי שלה מזה שנתיים. כלכלת ארה"ב כנראה תצלח זאת טוב יותר בהתחשב בכך שהיא יצרנית הנפט הגדולה ביותר בעולם ולמשקי בית אמריקאיים עדיין יש חסכונות לא קטנים, אבל אפילו בארה"ב, האינפלציה הגואה כנראה תפגע בהוצאת הצרכנים ובצמיחה. 

האירו ירד ל־1.08 דולר, קרוב לשפל של חמש שנים מול הדולר. מדד MSCI EMU, המודד מניות גדולות ובינוניות בגוש האירו, ירד בכ־20% מאז ינואר, בהשוואה לירידה של 10% למדד S&P 500. מניות של בנקים בגוש האירו קיבלו את המכה הגדולה ביותר, למרות שאפילו במקרה שלהן החשיפה לרוסיה ברוב המקרים מוגבלת.

אפילו לפני הסכסוך באוקראינה, לשיקום הכלכלי של אירופה היה פחות מומנטום מהשיקום בארה"ב, בין היתר בגלל שההוצאה הממשלתית יותר נמוכה. הוצאת הצרכנים בגוש האירו וכן השקעות שתיהן נמוכות מהמסלול בו היו לפני המגפה, בעוד שבארה"ב הוצאת הצרכנים וההשקעות חזרו לתלם, על פי נתוני הבנק המרכזי של אירופה.

כלכלות שוק מתעוררות גדולות כמו מצרים מתמודדות עם משבר בנושא ביטחון תזונתי בגלל עליית המחירים וצמצום האספקה של חיטה ושמן חמניות מרוסיה, על פי המכון המזרח תיכוני, מכון מחקר מוושינגטון. 

ראש ממשלת איטליה: "האירועים האלה באופן ברור ישפיעו על הצמיחה הכלכלית"

ברוסיה, כלכלנים צופים שהכלכלה תצטמק בעד 10%, משהו שהמדינה לא חוותה מאז השינויים הכלכליים הגדולים של שנות ה־90. ההלם הראשוני כנראה יקדים תקופה ממושכת של צמיחה נמוכה או סטגנציה בזמן שרוסיה נדחפת לבידוד כלכלי, על פי Capital Economics. 

בסין, שם המנהיגים מתאספים לקבוע עדיפויות כלכליות לשנה הקרובה, הצמיחה מאטה קצב ועלויות האנרגיה הגבוהות הן חשש גובר. המדינה עדיין מיישמת מדיניות אפס קורונה, והצריכה במשקי בית הייתה חלשה, בזמן שקובעי המדיניות נוקטים צעדי ענישה נגד ההגזמות בשוק הדיור. הנשיא שי ג'ינפינג אמר ביום ראשון שהמדינה חייבת לוודא בטיחות בדגנים ולהסתמך על השוק המקומי לשמירה על הייצור, כך דווח על ידי חברת השידור הלאומית CCTV. 

המלחמה באוקראינה עלולה להקטין את הצמיחה בגוש האירו עד 2%, על פי Capital Economics . סנקציות מערביות על עסקים רוסיים, חברות שבאופן רצוני מנתקות קשרים והמיתון העמוק ברוסיה יקטינו באופן חריף את היצוא מגוש האירו לרוסיה.

הסכסוך מפעיל מתח חדש על שרשראות האספקה של העולם ומעלה את המחירים לחברות הייצור האירופאיות הממוקדות ביצוא. חברות רכב עושות הפסקות בייצור בגלל מחסור ברכיבים המיוצרים באוקראינה וברוסיה. המלחמה מפעילה משקלה גם על ההוצאה של משקי בית דרך מחירים גבוהים יותר ואי וודאות. 

ההשלכות של הסכסוך באוקראינה ישפיעו על הצמיחה באיטליה ב־2022, אמר ראש הממשלה מריו דרגי לכתבים ביום שני. "האירועים האלה באופן ברור ישפיעו על הצמיחה הכלכלית השנה", אמר דרגי לאחר פגישה עם נשיאת המועצה האירופית אורסולה פון דר ליידן בבריסל. 

מריו דראגי / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
 מריו דראגי / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

בעוד שהבנק המרכזי של אירופה עשוי להחליט לעכב את העלאת הריבית עד 2023 ולהאריך את תכנית רכישת אגרות החוב שלו, הפדרל ריזרב, הבנק של אנגליה ובנק קנדה כנראה יתקדמו בהעלאת הריבית, אם כי בקצב איטי יותר ממה שחשבו לפני המלחמה, כך אמר איאן סטילי, מנהל תיק בחברת ניהול הנכסים של ג'י פי מורגן בלונדון.

מדד שעוקבים אחריו רבים ומכמת את ביטחון המשקיעים בגוש האירו ירד במרץ לשפל של 17 חודשים, מקביל לירידה שהייתה בתחילת מגפת הקורונה במרץ 2020. 

"אנחנו חושבים שמחירי סחורות גבוהים יותר הם כאן להישאר ויובילו גם לאינפלציה גבוהה יותר וגם לצמיחה נמוכה יותר", אמר סלמן אחמד, מנהל עולמי של נכסי מקרו ונכסים אסטרטגיים ב־ Fidelity International בלונדון.

"המשמעות של זה היא שהסיכון למיתון של ממש באירופה עולה באופן חד, בייחוד אם זרימת הסחורות באופן פיזי מרוסיה תופרע באופן משמעותי בימים ובשבועות הקרובים".