משרד האנרגיה כשל בהשגת יעדי האנרגיה המתחדשת הצנועים גם ב-2021

גם בשנת 2021 ישראל לא הצליחה להגיע ליעד 10% של ייצור חשמל באנרגיה מתחדשת, יעד שכבר הוחמץ שנה קודם לכן  • במשרד האנרגיה מציגים מדד חישובים שונים וטוענים כי הנתון עמד על 8.1%, אך בשוק האנרגיה טוענים שמדובר בהערכה המייפה את המציאות • הכישלון בהשגת היעדים הישנים, עלול להתרחש גם ב-2022

שרת האנרגיה קארין אלהרר / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ
שרת האנרגיה קארין אלהרר / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

משרד האנרגיה ורשות החשמל כשלו בהשגת יעדי האנרגיה המתחדשת שהציבה הממשלה לשנת 2020 - גם בשנת 2021. לפי ההערכות במשק האנרגיה, ייתכן שהיעד הצנוע שהוצב והוחמץ כבר לפני שנה - 10% בלבד של יצור אנרגיה באמצעים נקיים, לא יושג גם ב-2022. כך, לפי פרסומי משרד האנרגיה היום (ג'), והערכות של כלכלנים במשק האנרגיה.

במשרד האנרגיה הציגו היום מדד חדש לחישוב השימוש באנרגיה מתחדשת, אך הוא שנוי במחלוקת, ומשקף תמונה אופטימית ביחס למתרחש בפועל. לפי משרד האנרגיה, בשנת 2021 עמד השימוש באמצעים נקיים לשם ייצור חשמל על 8.1% מתמהיל הדלקים. נתון זה משקף את חלקה של האנרגיה המתחדשת מסך האנרגיה שנצרכה בישראל. אלא שבמשרד מציגים גם תחשיב אופטימי יותר המציג את פוטנציאל הצריכה ביחס לצריכה השנתית הממוצעת, ולא את הצריכה בפועל, ובכך טוענים שכמעט הצליחו להגיע ליעדים של 9.1%.

החלטת הממשלה בנושא אנרגיות מתחדשות קבעה כי עד סוף 2020, יהיה החשמל מאנרגיה מתחדשת 10% מכלל הייצור. אך במשרד האנרגיה מציגים היום כאמור שיטת חישוב חדישה של צריכה מתוך צריכה, וכך הנתונים עצמם הופכים לגמישים. משרד האנרגיה ורשות החשמל לא מציגים נתון של סך ייצור משקי במתחדשות, באופן שמשקף בצורה מדויקת יותר את הפחתת הפליטות ברשת החשמל, לרבות האובדנים ברשת החשמל.

פירמת הייעוץ BDO התבססה על נתוני מנהל מערכת החשמל (נגה) המציג בכל שעה סך יצור משקי וסך יצור מתחדשות. לפי הנתונים הללו, בשנת 2021 עמד יצור המתחדשות ברשת החשמל על 7% נטו בלבד, ולא 8.1%. כך, תיקנו במשרד גם את היעדים שהוצגו בשנה שעברה לפי חישובי מנהל המערכת. בשנת 2020, יוצרו ברשת החשמל רק 5.7% לפי החישוב הקודם, וכעת טוענים במשרד האנרגיה וברשות החשמל שמדובר על 6.3%.

"במבחן התוצאה, למרבה הצער ישראל לא עומדת ביעדי האנרגיות המתחדשות, גם כאשר מאמצים שיטות מדידה יצירתיות", אומר חן הרצוג, שותף בפירמת BDO. "אם נמשיך להתנהל ברגולציה הקיימת, נמשיך לא לענוד ביעדי הפחתת הפליטות. עמידה ביעדי האקלים מחייבת גיבוש רפורמה מקיפה וחישוב מסלול מחדש כדי לעמוד ביעדי האקלים, הממשלה חייבת לקדם ב-2022 את רפורמה ירוקה במשק האנרגיה כדי לקדם רגולציה מותאמת לעידן האנרגיות המתחדשות".

"ישראל מפגרת אחר העולם המפותח" 

כך או כך, במשרד האנרגיה התחייבו היום כי בשנת 2025, יעמוד חלקה של האנרגיה המתחדשת בייצור החשמל על 20%. איתן פרנס, יו"ר איגור האנרגיה המתחדשת, מבהיר כי ישראל משתרכת הרחק מאחורי העולם. לדבריו, "מצב תחום האנרגיה המתחדשת משקף את חוסר היכולת הממשלתית, במשך למעלה מעשור, לקדם פרויקטי תשתית מתקדמים וטכנולוגיים במשק האנרגיה, כאשר מדינות כגון ירדן וקפריסין כבר עקפו אותנו מזמן. ישראל מפגרת אחר העולם המפותח ונמצאת בתחתית הדירוגים של המדינות המפותחות. שינוי שיטת החישוב לא ישנה את בעיית העומק שבה לכל משרד ממשלתי יש כיום מדיניות אחרת לתחום ואין מי שמצליח להשיג פשרות היסטוריות ולשנות את המצב הקיים. אנחנו מאמינים כי רק הירתמות אישית של השרים תייצר כאן שינוי ואנחנו עדיין לא רואים את זה קורה".

יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית", מסר בתגובה: "כל אחד יכול להמציא מדדים, גם אני. קיימים מדדים מקובלים וצריך לדבוק בהם ולדווח לציבור על פיהם. אני ממליץ למשרד האנרגיה להתמקד בהסרת חסמים ובגיבוש פתרונות להאצת משק האנרגיה המתחדשת המדשדש, במקום לחפש דרכים להציג את התוצאות באופן מרשים יותר. את כלי העבודה שהמשרד מחליט להשתמש בהם כדי לעקוב אחר ההתפתחויות, אין צורך לפרסם לציבור ולבלבלו, אלא רק את נתוני הצריכה בפועל".