משרדי החדשנות והשוויון החברתי יממנו תוכניות שייעצו לחברות הייטק איך לקדם נשים

השרות אורית פרקש-הכהן ומירב כהן מובילות מיזם שיעזור לחברות הייטק לבנות תוכנית להגעה לשוויון מגדרי • התוכנית תיארך כשנתיים; לדברי גורמים במשרד החדשנות, זה פרק הזמן המינימלי הנדרש כדי לראות שינוי • פרקש-הכהן: "מיפוי של המצב המגדרי של חברות ההייטק שיבחרו בכך, יעזור לחברות לפתח סביבה ארגונית בריאה יותר" • כהן: "עלינו לקחת כל תחום ותחום ולבחון אותו דרך משקפיים מגדריות"

השרה אורית פרקש-הכהן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
השרה אורית פרקש-הכהן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

נתונים המתפרסמים לרגל יום האישה חושפים כי רק שליש מהעובדים בהייטק הישראלי הן נשים, והמספר הולך וקטן בקרב הבכירים בהייטק הישראלי, שרובם המוחלט גברים. על רקע נקודת הפתיחה הזו, שרת החדשנות המדע והטכנולוגיה אורית פרקש-הכהן והשרה לשוויון חברתי מירב כהן מובילות מיזם שיעזור לחברות הייטק גדולות לבנות תוכנית ראשונה מסוגה להגעה לשוויון מגדרי.

המשרדים, בהובלת המועצה לקידום נשים במדע והרשות לקידום מעמד האישה, חתמו הבוקר (ג') על הסכם וייצאו עם קול קורא לחברות בזמן הקרוב. כאשר מטרת התוכנית היא להתמודד עם המחסור של נשים בחברות ההייטק ולמצוא פתרונות מעשיים להטמעת שוויון מגדרי בארגון. התוכנית תיארך כשנתיים, לדברי גורמים במשרד החדשנות זה פרק הזמן המינימלי הנדרש כדי לראות שינוי בארגון לכיוון שוויון מגדרי ברבדים השונים, וכן כדי לעודד את הארגונים לקיים תהליך של שינוי ממעלה שנייה ("מרתון" ולא "ספרינט") .

התוכנית תכלול הערכה כמותית ואיכותנית אודות מצב השוויון המגדרי הקיים בארגון, מתוכה ייגזרו יעדים ברורים להתקדמות בשוויון מגדרי בארגון. ההערכה תכלול ייצוג מגדרי, סביבה מכבדת ואקלים. ביחד עם החברה עצמה, תבנה תוכנית מסודרת ויבוצעו פעולות ותהליכים לקדם שוויון מגדרי בצורה הטובה ביותר, לאחר מכן יבצע אבחונים והערכות מעקב. התוכנית כולה תארך כשנתיים.

בין המאפיינים של החברות שייבחנו כדי לקחת חלק בתוכנית: גיוון במרחב גיאוגרפי, במגזר החברתי ובתחומי העיסוק, גודל של כ-400-600 עובדים, ארגונים שנמצאים בשלבים מוקדמים של פיתוח השוויון המגדרי, ארגונים המצויים ברווחה כלכלית יחסית, שתאפשר להם את מידת הפניות הארגונית המינימלית הנדרשת לקיום תהליך מסוג זה.
לפי התוכנית, ייבחרו ארגונים אשר יוכיחו רמה ראויה של מחויבות לתהליך. התוכנית תהיה מסובסדת וחברות ההייטק ישלמו דמי רצינות בלבד.

שרת החדשנות אורית פרקש-הכהן אמרה היום כי "משרדי מקדם, ביחד עם המשרד לשוויון חברתי, צעד חשוב נוסף למען שוויון בין המינים בהייטק הישראלי. מיפוי של המצב המגדרי של חברות ההייטק שיבחרו בכך, יעזור לחברות לפתח סביבה ארגונית בריאה יותר ולפעול למען שוויון מגדרי. המהלך מתווסף ליעדים שהצבתי לרשות החדשנות, להגדלה ל-45% של ייצוג נשי בהכשרות של הרשות ולתכניות רבות שמקדם משרד המדע לעידוד נשים בתחומי המדע והטכנולוגיה".

מירב כהן, השרה לשוויון חברתי / צילום: יונתן בלום
 מירב כהן, השרה לשוויון חברתי / צילום: יונתן בלום

השרה לשוויון חברתי מירב כהן אמרה כי "הטמעה של חשיבה מגדרית זו אחת מהמשימות שעומדות לפתחנו כעת. עלינו לקחת כל תחום ותחום ולבחון אותו דרך משקפיים מגדריות, כי כל תחום שנוגע לאנשים נוגע למעשה לנשים וצריך לוודא שניתן להן מענה במסגרת הטיפול הממשלתי בו. אנחנו לא מחכות וכבר יוצאות לדרך. יחד עם שרת המדע והטכנולוגיה, חברתי אורית פרקש-הכהן, יצאנו במיזם לקידום שוויון מגדרי בעבודתם של חברות הייטק. המהלך הזה מצטרף למהלכים רבים שהרשות לקידום מעמד האישה מובילה ביחד עם משרדי ממשלה נוספים, כמו למשל מהלכים משולבים עם משרד התחבורה לתכנון תחבורתי עבור נשים ועוד. זה סיפוק אדיר לעבור משלב התכנון לשלב העשייה".