מנכ"ל טרה: להקפיא לאלתר את עליית מחיר החלב הגולמי

מנכ"ל התאחדות יצרני החלב, ליאור שמחה, טוען כי טרה פועלת ל"ריסוק הסכם החלב ולעקרונותיו" • טרה: "קוראת לכלל השותפים בשוק החלב, ובהם משרדי האוצר והחקלאות, לתת את חלקם במטרה שמחיר החלב הגולמי לא יעלה, כולל תמיכה וסיוע לרפתנים"

חלב של טרה בסופר / צילום: גלובס
חלב של טרה בסופר / צילום: גלובס

מנכ"ל התאחדות יצרני החלב בישראל, ליאור שמחה, פנה במכתב חריף למנכ"ל טרה 
טל וזנה, בו כתב: "אתם מובילים לעליית מחירים ופועלים נגד שאר הגורמים בענף החלב אשר פועלים ללא לאות למען מטרה משותפת ולמען הציבור".

במכתב כותב שמחה: "כידוע לך, בחודשים האחרונים אנו פועלים מול משרדי האוצר והחקלאות כדי להקפיא את עליית מחירי המוצרים שבפיקוח, וזאת על אף התייקרות מחירי חומרי הגלם בעולם.

"במהלך המשא-ומתן הקדחתני, הצענו לכם מספר מתווים ופתרונות מתוך מטרה משותפת לטובת הציבור. בין היתר, הצענו לשאת בנטל הכלכלי הנדרש באופן שווה, לרבות עזרה ברווח הקמעונאי, הורדת מחיר החלב הגולמי, מענקי השקעות ועוד פתרונות יצירתיים כאלה ואחרים.כל פתרון שהבאנו לשולחן, נדחה על-ידיכם באופן מיידי.

"לאורך כל הדרך התייחסנו בכובד-ראש ובאופן ענייני לתהליך, הבאנו פתרונות ברי-קיימא, וראינו לנגד עינינו את מחויבותנו להבטחת ביטחון המזון בישראל לצד שמירה קפדנית על המחירים. בעת הזו זוהי אחריות לאומית של כלל השחקנים בענף החלב".

"עם זאת", מוסיף שמחה, "מול כל הפתרונות עמדתם על שלכם כחומה בצורה ולטעמי אף חסרת רגישות. פעולתכם מאחורי הקלעים לא תואמת כלל ועיקר את עמדתכם המוצהרת, אשר ניתן להגדירה כפופוליסטית.

"גם אתה יודע כי שאר השחקנים בענף החלב היו מוכנים להגיע להסכמות רחבות ומאוזנות, בשם האינטרס הציבורי ומתוך הכרה בפגיעה הצפויה. כולנו מודעים לגודל השעה, אלא שדווקא שחקנית מרכזית בענף, כמו החברה המרכזית למשקאות, ממשיכה לפעול לריסוק הסכם החלב ולעקרונותיו, שאין שני בחשיבותם הלאומית: יציבות ואופק תכנוני".

שמחה מגיב למעשה למכתב שנשלח מטעם טרה למשרדי החקלאות והאוצר, מועצת החלב והתאחדות מגדלי הבקר, בו נכתב כי על-מנת למנוע את התייקרות מחירי החלב בישראל, יש להקפיא את העלייה במחיר החלב הגולמי.

"לאור הפרסומים האחרונים וההדלפות המגמתיות, טרה מבקשת להבהיר: מסתמן כי אין בתוכנית המתגבשת, על נוסחיה השונים, אף פתרון שיוביל למניעת עליית המחיר לצרכן של מוצרי החלב בישראל", כתב מנכ"ל טרה, טל וזנה.

"כידוע, מחיר החלב הגולמי בישראל הוא מהגבוהים בעולם. לאור זאת, טרה קוראת לכלל הגורמים בשוק החלב לפעול במיידי להקפאת העלייה במחיר החלב הגולמי, המהווה את התשומה המרכזית בעלות הייצור. כל פתרון אחר הוא בבחינת דחיית הקץ וגלגול הבעיה לרבעון הקרוב ולאלה שיבואו אחריו.

"טרה קוראת לגורמי הרגולציה השונים לפעול לטובת הצרכן וכן לטובת ענף החקלאות הישראלי, ולהקפיא לאלתר את עליית מחיר החלב הגולמי לשנים הקרובות. במקרה שלא תוקפא עליית מחיר החלב הגולמי, טרה תקרא להסרת כל החסמים בענף החלב, ובכלל זה פתיחת כלל השוק לייבוא מלא והורדת מכסים, לטובת הצרכן".

עוד כתב וזנה: "אני משוכנע כי התגייסות מועצת החלב, התאחדות מגדלי הבקר וגורמי הרגולציה השונים לטובת הקפאת עליית מחיר החלב הגולמי, תוכל למנוע את ההתייקרות הצפויה במוצרי החלב המפוקחים ובכלל".

מטרה נמסר: "טרה רואה ברפתנים הישראלים נכס לאומי ואסטרטגי. טרה קוראת לכלל השותפים בשוק החלב, ובהם משרדי האוצר והחקלאות, לתת את חלקם במטרה שמחיר החלב הגולמי לא יעלה, כולל תמיכה וסיוע לרפתנים, כל זאת למען הצרכן הישראלי".