אובר וליפט יוצאות בקמפיין משותף כדי להילחם באיגודי העובדים

ביידן דוחף להעביר בקונגרס חוק להגנה על הזכות להתאגד, שיגדיר בין היתר את המועסקים של ב"כלכלת החלטורה" כעובדים מן המניין, ויאפשר לשם להם להקים איגודי עובדים • בתגובה החברות המובילות בענף מפרסמות פרסומות בטלוויזיה ואינטרנט שמתנגדות ליוזמה

מפגינים בעד הפיכת עובדי כלכלת החלטורות למעוסקים, באוגוסט 2019 / צילום: Associated Press, Rich Pedroncelli
מפגינים בעד הפיכת עובדי כלכלת החלטורות למעוסקים, באוגוסט 2019 / צילום: Associated Press, Rich Pedroncelli

חברות "כלכלת החלטורה" (Gig economy) משיקות קמפיין משותף למניעת מאמצים של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב להגדיר את העובדים כ"מועסקים". מדובר בחברות כמו אובר, ליפט דורדאש (Doordash) וגראבהאב (Grubhub) המסווגות את עובדיהם כפרלינסרים או "קבלנים עצמאיים". החברות טוענות כי סיווג מחדש של העובדים כמועסקים יוביל לעלויות נוספות, יקטין את גמישות העובדים ויוביל לאבדן מקומות עבודה.

הקמפיין של חברות כלכלת החלטורה מבוססות האפליקציות מגיע על רקע התמיכה המשמעותית והעקבית שהאיגודים המקצועיים בארה"ב מקבלים מהדמוקרטים בקונגרס מאז כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן בינואר 2020. כעת כמה מהמחוקקים בקונגרס ובמדינות ארה"ב מקדמים צעדים לסיווג מחדש של העובדים במשרה חלקית ממעמד של עובדי קבלן למעמד של עובדים הזכאים לקבל הטבות מהחברה ומותר להם להצטרף לאיגודי עובדים.

רק השבוע, קרא ביידן בנאום "מצב האומה" לקונגרס לאשר את חוק ההגנה על הזכות להתאגד - הצעת חוק שיש בה סעיף שעשוי לסווג מחדש עובדים בחברות אפליקציות העובדים במשרה חלקית כעובדים מן המניין. "כשרוב העובדים רוצים ליצור איגוד, לא צריך לעצור אותם", אמר ביידן.

בית הנבחרים אישר את הצעת החוק בשנה שעברה, אבל היא מתעכבת בסנאט. מנהיגי האיגודים ודמוקרטים מובילים אומרים שיוכלו לזכות בניצחון סנאט בין היתר בגלל שהחוק קיבל את ברכתו של הסנאטור ג'ו מנצ'ין, קול חשוב במפלגה שכבר חסם בעבר כמה מהיוזמות האחרות של ביידן.

פרסומות באינטרנט ובטלוויזיה בוושינגטון

החברות מתכננות להריץ פרסומות באינטרנט ובטלוויזיה באזור וושינגטון. לפי הדיווחים בארה"ב הקמפיין יכלול עובדים של החברות שאומרים שהם מעדיפים את הגמישות של מודל החלטורה או "כלכלת הפלטפורמה" לעומת העסקה כעובד של החברה.

זו לא הפעם הראשונה שחברות אלה עושות קמפיין משותף. אובר, ליפט, דורדאש ופוסטמייט ניהלו קרב יח"צני ענק, שכלל לוביסטים ופרסום בכל אמצעי המדיה בעולם ב־2019־2020 בעלות שהוערכה אז בכ־200 מיליון דולר בניסיון לשנות את דיני העבודה המקומיים כדי להתאים לאינטרסים העסקיים שלהן. מסע היח"צ הוכתר כמוצלח בקליפורניה לאחר שתושבי המדינה הצביעו (כחלק מבחירות 2020) להפוך את ההחלטה של המחוקקים.

מלבד קליפורניה, חברות כלכלת החלטורה נאבקו בשנתיים האחרונות במיאמי, בניו יורק ובמסצ'וסטס נגד הטבות לעובדים או זכותם להתארגן וכן במדינות נוספות בעולם ובהן צרפת ובריטניה. כעת הן מכוונות את המוקד לוושינגטון, שם ביידן והדמוקרטים בקונגרס מגבירים כאמור את הקריאות לקדם את חוק ההגנה על הזכות להתארגן. החוק צפוי גם להגדיל את הקנסות שיוטלו על חברות שמפרות חוקי העסקה ובאופן כללי מקל על עובדים להתאגד.

המודל העסקי: עלויות העסקה נמוכות

המודל העסקי של תעשיית החלטורה משתמש בפרילנסרים כדי לשמור על עלויות העסקה נמוכות - וכן על עמלות נמוכות לצרכנים. "עובדים מצביעים ברגליים ונוהרים לעבודה מבוססת אפליקציות כי זה נותן להם חיים טוב יותר", אמרה קריסטין שארפ, המנהלת הבכירה של קבוצת החברות, ששמו Flex, לוול סטריט ג'ורנל. לדבריה, המטרה שלנו היא לוודא ש"אנשים שרוצים שתהיה להם גמישות - יהיו בעלי גמישות. הקבוצה אמרה שהיא מתכוונת להוציא לפחות בהתחלה על הפרסומות יותר ממיליון דולר.