צה"ל | דעה

הלבנת הגדלות הרמטכ"ל הלא חוקיות לא תאושר

מערך התמריצים בצה"ל יידון בכנסת, וזוהי הזדמנות היסטורית לעשות שינוי בכל תפיסת כוח-האדם, השכר והגמלאות בצבא

שר הביטחון בני גנץ / צילום: אלעד מלכה
שר הביטחון בני גנץ / צילום: אלעד מלכה

בחודשים האחרונים רשות המסים דורשת בחזרה מעצמאים רבים את כספי מענקי קורונה ששולמו להם, בניגוד לקריטריונים שנקבעו. אף אחד מהעצמאים לא חולם שלא להשיב את הכספים או שימשיכו לתת לו כסף בניגוד למה שנקבע.

אלא שזה בדיוק המצב עם התוספות לגמלאי צה"ל, אבל הפוך: שולמו כספים ביתר, בניגוד לחוק ולהחלטות הממשלה. אבל במקרה של צה"ל, ברור משום מה שאף אחד לא יחזיר ולא שקל אחד.

ברור לנו משום מה שזה סביר ושחייבים להמשיך לשלם מכספי ציבור, גם אם מדובר ב-1.5 מיליארד שקל בכל שנה.

גילוי נאות: לא שמחתי להצביע בעד הצעת חוק להגדלות הרמטכ"ל במתכונתה הנוכחית, כי אני מאמין שהיא מנציחה עוול ופוגעת לא רק בקופה הציבורית, אלא גם בצבא עצמו. הצבעתי בעד ההצעה רק אחרי שהבטחתי את האפשרות להשתמש בה כמנוף לשינוי היסטורי במערך התמריצים בצה"ל.

כמה עובדות על השכר והגמלאות בצה"ל ועל הצעת החוק: רוב מקבלי הפנסיה של צה"ל לא שירתו בקרבי, חלקם הגדול הגיע הביתה בכל יום, פרש בגיל 45 וזוכה לפנסיה הגבוהה ביותר במגזר הציבורי. 70% מהתוספות הבלתי חוקיות לפנסיה הגבוהה ממילא, אלה שמנסים היום להלבין, מגיעה לגמלאים שגובה הפנסיה שלהם גבוה מהשכר הממוצע במשק וחלקם עוד בגיל עבודה. הצעת החוק הנוכחית מלבינה את ההגדלות שניתנו בלי תלות בגובה הגמלה המשולמת או בתפקיד הגמלאי בקבע וגם ללא כל יחס לגיל וליכולת ההשתכרות שלו.

הצעה שלא משנה דבר

למעשה פחות מ-10% מסדר הכוחות של צה״ל הם אנשי קבע, כאלו שהמשכורות והגמלאות שלהם תופסים יותר מ-50% מתקציב הביטחון. נכון להיום רק 20% ממשרתי הקבע בצה"ל נמצאים בתפקידים מבצעיים, בחזית.

בהצעת החוק כולם ממשיכים לקבל תוספת, אין העדפה ללוחמים שמסכנים את חייהם, אלא דווקא לעתודאים, הם משתחררים עם מקצוע שרכשו בצה״ל והרבה שנות ניסיון.

בהשוואה לצבאות אחרים בעולם, כמעט בכל המקצועות השכר ההתחלתי בצה"ל נמוך, אבל סביב גיל 30 המגמה מתהפכת והשכר בצה"ל גבוה יותר מאשר השכר הממוצע בצבאות אחרים בעולם.

צה"ל עומ בפני בעיית עזיבה קשה של כוח-אדם צעיר ואיכותי. למרות זאת, הצעת החוק עוסקת רק באלה שפרשו ובשכבה דקה של גנרלים שלא זקוקים להגדלה הזו כלל, ההצעה לא מתמקדת בקצונה הצעירה ולא בחיילי החובה. ההצעה מתגמלת פלח צר באוכלוסיית המדינה, באופן חסר פרופורציה.

מדובר בעול תקציבי בלתי נתפס שהילדים שלנו עוד יצטרכו לסחוב על גבם, 1.5 מיליארד כל שנה היא עלות התוספות לפנסיות שמוסדרות במסגרת ההצעה הזו. בואו נזכור שבהלבנת התוספות לפנסיות הצה"ליות לא מסתימת העלות של הצעת החוק. ההצעה הזו עלולה להוביל להענקת התוספת הזו גם לגמלאי המשטרה, שירות בתי הסוהר ויחידות הסמך במשרד ראש הממשלה- מוסד ושב"כ.

למרות כל העיוותים האלה אני בכל זאת הצבעתי בעד, הסיבה המרכזית היא משום שאת התיקון בג״ץ לא יעשה. בג״ץ לא יכריע בסוגיה ולא יקבע את גובה הגמלה או הפנסיה. בג״ץ ישלח שוב ושוב את הדרישה לחקיקה בנושא בכנסת. הפשרה שהשגתי היא המאוזנת והטובה ביותר ואני חושב ומאמין שיש לנו הזדמנות היסטורית לתקן את עיוותי השכר והתמריצים בצה"ל, להוביל מהפכה בתפיסת כוח-האדם בצה"ל ולחזק את אמון הציבור בו. ואני לא עומד לתת להזדמנות הזו לחמוק לי מהידיים.

לשנות מהיסוד

הצבעתי בעד רק אחרי שהשגנו כמה סיכומים מהותיים, שיאפשרו לנו לעשות היסטוריה.

בראשם, העובדה שהוסכם שבהצעת החוק יעשו שינויים מהותיים. אני וסיעת העבודה, לא נהיה מחויבים למשמעת קואליציונית במקרה שלא נהיה מרוצים מהשינויים שיעשו. בנוסף, הדיון בהצעה יתקיים בוועדה משותפת של ועדת העבודה והרווחה וועדת חוץ וביטחון. הצעת החוק תעלה להצבעה עד יום 1/8/22. כך שלא יוכלו למשוך את הליך החקיקה בלי סוף ולאפשר לעוד גמלאים לקבל תוספות ללא הסדרה. לבסוף, הבהרתי כי חייבים לדון בוועדה גם בכך שבאגף שכר וגמלאות בצה"ל אין חשב מטעם משרד האוצר, מה שאפשר לכל החגיגה הזו לקרות מלכתחילה, לצערי משום מה הדבר הזה לא נראה למקבלי ההחלטות או למשרד הביטחון כבקשה סבירה על אף שבכל גופי הביטחון בישראל - משטרה, שב"כ ןמוסד יש חשב שכר וגמלאות מטעם האוצר.

אלו הם הישגים שיאפשרו לעשות בהצעה שינויים מרחיקי לכת. עד היום, הנושא נסגר במשרד הביטחון, אפילו במשרד האוצר לא יודעים מה בדיוק קורה באגף השכר והגמלאות בצה"ל. מהיום, הדיון עובר לכנסת, פומבי, פתוח ולא מתפשר. שאלות קשות ישאלו, ויהיו חייבות להינתן גם תשובות, שום נושא לא יזכה לחסינות.

הכותב הוא סגן שר במשרד ראש הממשלה