האיחוד האירופי רוצה להחרים מאוליגרכים גם את מטבעות הקריפטו שלהם

האיחוד האירופי הוסיף 14 אוליגרכים נוספים לרשימת הסנקציות האישיות • לפי דיווחים, ברשימה המעודכנת יש "סעיף קריפטו", שיאפשר להחרים גם מטבעות דיגיטליים מאוליגרכים המקורבים לקרמלין

מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock, eamesBot
מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock, eamesBot

האיחוד האירופי הוסיף עוד 14 אוליגרכים לרשימת הבכירים הרוסים שמוטלות עליהן סנקציות אישיות, כולל החרמת רכוש, הקפאת אחזקות עסקיות ואיסור כניסה למדינות הגוש. עד כה נמצאו ברשימה כ-25 אוליגרכים רוסים, ביחד עם יותר מ-350 חברי פרלמנט רוסים שהצביעו בעד הכרה בעצמאות המובלעות הפרו-רוסיות במזרח אוקראינה, ששימשו כעילה למלחמה שבה פתחה רוסיה לפני כשבועיים. האיחוד הוסיף גם 146 מחוקקים רוסים מהבית העליון של הפרלמנט לרשימה העדכנית.

בעוד סיבוב הסנקציות הקודם התרכז במגזר הפיננסים, האנרגיה והבנקאות, כעת מתרחבת הרשת האירופית גם לתחומי הסחורות והדשנים. הרשימה המלאה טרם פורסמה, אך הדלפות שהתפרסמו בתקשורת מצביעות על מנכ"ל חברת התעופה הרוסית ארופלוט, מנהלים ובעלים של חברות אנרגיה ופחם וגם בעלים של חברות בתחום הדשנים והכימיקלים. האיחוד האירופי הבהיר כי מדובר במעגל שני של בכירים ושל חברות "המספקים מקור הכנסות משמעותי לקרמלין".

האיחוד השתמש בפגישה שזימן נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם בכירים בתחום העסקים ברוסיה, אחרי היום הראשון לפלישה, כ"הוכחה לכך שהם במעגל הקרוב ביותר לממשלת רוסיה", ולפי דיווח בעיתון "פייננשל טיימס" כלל ברשימה כמעט את כל מי שהופיע בפגישה. הרשימה כוללת את אנדריי מלינצ'נקו, אחד מעשרת האוליגרכים העשירים ברוסיה שעשה את הונו בתחום הפחם ואת דמטרי פומפיאנסקי, מיליארדר בתחום תשתיות האנרגיה והגז. שני מנהלי חברות הדשנים הגדולות של רוסיה - אנדריי גורייב ודמטרי מאזפין - נמצאים גם הם ברשימה.

הנוסח הסופי והרשימה המאושרת צפויים להיחתם על ידי שרי החוץ של האיחוד בפגישה היום או מחר. בנוסף לאוליגרכים הרוסים החליט האיחוד האירופי לנתק שלושה בנקים בלארוסיים מרשת סוויפט, בשל התמיכה המשמעותית של המדינה בפלישה הרוסית לאוקראינה. ההחלטה שתאושר כוללת לפי הדיווחים "סעיף קריפטו", לפיו כל אחזקה של אנשי העסקים שברשימה במטבעות קריפטוגרפיים תיחשב כנכס פיננסי שניתן להחרים, וכן איסור על ביצוע עסקאות כאלה מולם. עם זאת, לא ברור כיצד הנושא ייאכף.

לפי דיווחים בתקשורת הכלכלית, כמה פלטפורמות המשמשות לסחר במטבעות קריפטוגרפיים כבר הביעו נכונות ליישם סנקציות על מי שנכללים ברשימות של האיחוד האירופי וארה"ב, אך הודיעו כי לא ימנעו באופן גורף גישה לתושבים רוסים מן השורה שמעוניינים לסחור במטבעות.