הכנסת | טור סופ"ש

בקואליציה יכולים לנשום לרווחה ובליכוד כבר עובדים על התוכניות לקיץ

הקואליציה מסכמת מושב מלא במחלוקות שהובילו את בכיריה למסקנה ברורה: עדיף שהוא ייגמר • עבור האופוזיציה, המושב הנוכחי היה רק פרומו לניסיונות הפלת הממשלה שיהיו בקיץ • וגם: השר מתן כהנא ממשיך לקדם את חוק הגיור למרות ברית הערבים–חרדים

תמונה למזכרת: ח''כים מהקואליציה והאופוזיציה השבוע במליאה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
תמונה למזכרת: ח''כים מהקואליציה והאופוזיציה השבוע במליאה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

המתחים של השבוע האחרון סביב ההצבעה על חוק האזרחות, שעבר הלילה (ה') לאחר מסכת ייסורים, חידדו שוב את השסעים והמחלוקות בקואליציה בין שמאל לימין.

לא סתם חברי הכנסת מסתובבים בשבועיים האחרונים עם טבלת ייאוש ומסמנים איקסים לאחור ליום האחרון של המושב. "אנחנו באס"מ", אמר לי אחד מחברי הכנסת ומיהר להסביר: "אווירת סיום מושב".

המחלוקות סביב חוק הגיוס, הפנסיות הצבאיות, עסקת החבילה וחוק החשמל, לצד ההפסדים החוזרים שכמותם לא היו בימי רביעי בהצבעות על החוקים הפרטיים - הובילו את השותפים אל סף ייאוש.

כך, כאשר ח"כ מאיר פרוש הציע בוועדת הכנסת להקדים את היציאה לפגרה, חברי הכנסת מהקואליציה, אלה שבדרך כלל מבקשים למשוך עוד קצת זמן בעשייה - התנפלו על ההצעה לעיניהם המשתאות של חברי האופוזיציה שנכחו בדיון.

דוחים בעיות, מרוויחים זמן ומתקדמים

כל מפלגות הקואליציה חיכו לרגע הזה: במרצ ביקשו לצאת לחופשי מאימת חוק האזרחות. במפלגת העבודה ביקשו להשאיר מאחור את כניעתם לגנץ בהעברת הפנסיות הצבאיות. בישראל ביתנו ביקשו לשכך את העובדה שליברמן לא הצליח להעביר את עסקת החבילה לפני עדכון השכר במשק.

בכחול לבן הצליחו לסיים את המושב עם אשליית ניצחון של חוק הפנסיות אך במושב הבא, אם יבקשו להעביר אותו בקריאה שנייה ושלישית, המחלוקות יצופו מחדש.

בימינה ביקשו להימלט אל הפגרה מאימת ההתנגשויות החוזרות עם רע"ם ומרצ, אבל גם בשל העצמאות שמגלה ח"כ אביר קארה, שיוצרת לא מעט קשיים. בתקווה חדשה נדרשו לסיים את המושב כשהבטחת הבחירות שלהם לחוק הגבלת כהונה לראש ממשלה נותרת שוב בגדר הבטחה בלבד ותיאלץ להמתין למושב הקיץ. ברע"ם חשים שהקריבו הכל לטובת שלמות הקואליציה ולא קיבלו את מה שחתמו עליו: חומש למגזר הבדואי והקמת שלושה יישובים בנגב.

המירמור ההולך וגדל בשוחות הקואליציה הוביל למסקנת הבכירים: עדיף שהמושב הזה כבר יהיה מאחורינו. ומה יקרה עוד חודשיים? הכלל שקבעו פוליטיקאים בעלי יצר הישרדותי חזק עובד: דוחים בעיות, מרוויחים זמן ומתקדמים.

אגב, אי אפשר לסכם מושב בלי להזכיר את שר האוצר אביגדור ליברמן שחתם על הישג משמעותי כאשר העביר תקציב אחרי הקיפאון הפוליטי של השנתיים האחרונות. אך הכנסת ה-24 מתגלגלת ממשבר לחרם ומאיומים למעשים. וזו רק שנתה הראשונה.

מי שדווקא כן מרוצים מהיציאה לפגרה הם שרי הממשלה. אחדים מהם אף הודו בפניי שעבודת הכנסת היא כאבן ריחיים על צווארם והם רק רוצים להיפטר ממנה. השרים שנדרשים לשמר את כסאותיהם מרגישים נוח יותר עם פשרות בממשלה וכל אחד מהם יכול לגזור הישגים במשרדו, מסיבים ועד חתימת הסכמים עם מדינות רחוקות.
וכל זה, בזמן שחברי הכנסת שאינם שרים, עובדים לילות כימים, לא מצליחים להעביר חוקים ובעיקר משמשים כאצבע להשכרה עבור בלימת האופוזיציה והעברת חוקי ממשלה.

האופוזיציה הצליחה לייצר מצב חסר תקדים נוכח המשברים הפנימיים בקואליציה והעבירה בימי רביעי 32 חוקים. שבועיים אחדים זה קרה בגלל החלטת רע"ם להחרים את ההצבעות במחאה על נושאים מתחלפים ושבוע אחד היה זה גנץ שזיהה את השיטה, שיתק את הקואליציה וזיכה את הקבוצה השנייה בלא פחות מ-11 ניצחונות. והיו גם כוכבים לרגע: ח"כ ניר אורבך שהפיל את החוק לבחירת רבנים כאשר סרב להצביע, וח"כ רינאווי זועבי שהצביעה נגד חוק הגיוס וזכתה מיד בטיסה ישירה למזרח הרחוק.

בליכוד עדיין מחפשים את העריק

בליכוד כבר עובדים על התוכניות לקיץ. פחות נופש הכל כלול באנטליה, ויותר ניסיונות למצוא את האחד שיסכים לקבל שיריון ולעבור צד. בכך תתערער יציבות הקואליציה באופן סופי והדרך לבחירות תתקצר באופן משמעותי.

מלחמות ההתשה של מושב החורף הם רק הפרומו לתכנונים למושב הקיץ. בישיבת סיעת הליכוד השבוע מצא נתניהו לנכון להודות לשלושה: יואב קיש, יריב לוין ושלמה קרעי על שורת הניצחונות במליאה. עשיתם לנו טירונות אמר להם, משל הקרב הגדול עוד לפניהם. נראה שהפעם שם חברי הרשימה המשותפת, שסירבו תחילה לסייע בהפלת הממשלה, פועלים יותר כדי לקצר את ימיה.

בקואליציה, לעומת זאת, ממש לא מחשבים את הקץ לאחור. מי שהגיעו לקדנציה כמעט בדרך נס לא ימהרו לסלול את הדרך לבחירות שישלחו אותם חזרה אל ספסלי האופוזיציה. לכן מרצ והעבודה כמעט לא מהוות איום משמעותי על שלמות הממשלה (צריך רק לסדר להם סולם מפעם לפעם, כמו שאמר בכיר בממשלה). איום כזה נשקף בעיקר מצידה של רע"ם וכחול לבן.

החלטת ממשלה שתסלול את הדרך לגיור

בינתיים, השר מתן כהנא עשה השבוע קפיצת בדרך חוק הגיור והחל לנסח החלטת ממשלה. ההחלטה, שתסלול את הדרך להסמכת רבני ערים לגייר, תעבור בממשלה בשבועיים הקרובים. הח"כים הערבים היו אלו שחסמו את דרכו של כהנא לאישור החוק השבוע בשל הברית הבלתי כתובה שלהם עם המפלגות החרדיות. המפלגות הערביות נמצאות בחוב אצל דרעי וליצמן שפעלו לא פעם כדי לבלום יוזמות שהצטיירו נגד דת האסלאם.

השר לשירותי דת מתן כהנא / צילום: ראובן קסטרו
 השר לשירותי דת מתן כהנא / צילום: ראובן קסטרו

בקואליציה לא נשארו חייבים והחלו לעבוד בשתי חזיתות: האחת קידום החלטת ממשלה. השנייה: מסעות שכנוע של השר אלעזר שטרן בקרב חברי הכנסת הערבים. ביום רביעי נשמע שטרן מסביר לח"כ גנאים שחוק הגיור הוא רק "פרוצדורלי" ולא עוסק בענייני מהות של הדת היהודית.

שטרן אמר לי השבוע כי יש יתרונות בקידום נושא הגיור בהחלטת ממשלה: "זה הרבה יותר פשוט ומהר". אלא שהחשש הוא שממשלה אחרת תשנה את ההישג חיש קל כמו שהוא חווה על בשרו ב-2015. קו ההסברה של שטרן לח"כים הערבים עובר דרך העובדה שמי שמתנגדים לחוק הם סמוטריץ’ ובן גביר ולכן, הוא מסביר לחברי הכנסת הערבים, מי שגורם להפיל את החוק מחזק דווקא את שני היריבים האידיאולוגיים שלהם.

בחזית של כהנא מול הרבנים נראה שאין כל התקדמות. כל עוד הרבנות הראשית מתנגדת - רבנים לא יכולים לתמוך פומבית במתווה שהביא. גל העלייה הצפוי מאוקראינה אמור דווקא לחזק את הצורך בגיור על ידי רבני ערים, לפתיחת הפקק ברבנות ולגיור מאסיבי.

ונקודה של אור לסיום המושב: בלשכות הח"כים, מהקואליציה והאופוזיציה, עובדים אנשים טובים מאוד, כדי לסייע לקריאות מצוקה מאוקראינה. שמחה רוטמן, אופיר סופר, יום טוב כלפון, אריאל בוסו, יועצו של גלעד קריב ועוד רבים וטובים. הממשלה רק השבוע מינתה פרויקטור כדי להשליט סדר בתהליך, מזל שבכנסת נתנו גב כדי לכסות על הכשלים.