רב קהילה בפורטוגל נעצר בחשד שסייע לאברמוביץ' לקבל דרכון

רב הקהילה בפורטו נעצר אתמול בחשד שסייע לאוליגרך הרוסי לקבל דרכון תוך כדי מעבר על החוק • תחקיר של העיתון הפורטוגלי "פובליקו" טען כי הקהילה בפורטו קיבלה מיליוני אירו בתמורה למוערבות בתהליך של ישראלים שביקשו לקבל דרכון מהמדינה

רומן אברמוביץ' / צילום: Associated Press, Martin Meissner
רומן אברמוביץ' / צילום: Associated Press, Martin Meissner

משטרת פורטוגל עצרה אתמול (ו') את דניאל ליטבק, רב הקהילה בפורטו, ככל הנראה בחשד שסייע לאוליגרך הרוסי רומן אברמוביץ' לקבל דרכון פורטוגלי תוך כדי מעבר על החוק. לפי הדיווחים, המשטרה חקרה "בתקופה האחרונה" את השתלשלות העניינים שהובילה להענקת דרכון פורטוגלי לאברמוביץ', ככל הנראה תוך ניצול החוקים במדינה בנוגע להענקת אזרחות לצאצאי היהודים שגורשו מהמדינה מהמאה ה-15.

אברמוביץ' נכנס שלשום (ה') לרשימה הבריטית של הבכירים הרוסים עליהם מוטלות סנקציות אישיות גורפות, כולל מניעת כניסה לממלכה המאוחדת, הקפאת אחזקות ורכוש ואיסור ביצוע פעולות עסקיות. בפרסום הרשמי של ממשלת בריטניה נכתב כי אברמוביץ' מחזיק בדרכון פורטוגלי וכן בדרכון ישראלי. הוא נחשב גם לאזרח רוסיה.

סוגיית האזרחות לישראלים וליהודים בפורטוגל מעוררת סערה כבר חודשים ארוכים, בעקבות טענות לכך שהדבר הפך לתעשייה הכוללת מעבר על החוק. העיתון הפורטוגלי "פובליקו" שפירסם את דבר המעצר של רב הקהילה של פורטו, פירסם לפני כמה שבועות תחקיר שבו נחשפו הסכומים שעברו לקהילה תמורת מעורבות בתהליך. לפי הערכות, מדובר במיליוני אירו. העיתון התמקד במיוחד בפרשת הענקת הדרכון לאברמוביץ', אך ציין כי באופן כללי הקהילה מקבלת כ-250 אירו תמורת מכתבים המאשרים שמות משפחה כקשורים ליהדות פורטוגל, והם חלק מהבקשה להכיר ביהודים כזכאים לאזרחות פורטוגלית. לפי הערכות, רבבות ישראלים כבר קיבלו אזרחות פורטוגלית על בסיס החוק שעבר בעניין ב-2015.

הקהילה היהודית בפורטו אמרה לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי כל הפעילות שלה בעניין חוקית לגמרי, והכחישה כל מעורבות בפעילות בלתי חוקית. היא מסרה כי הקריטריונים שפעלה לפיהם בנוגע לאישורים להענקת אזרחות "התקבלו על ידי ממשלות פורטוגל לאורך השנים". הקהילה הוסיפה כי היא מטרה ל"קמפיין השחרה". אברמוביץ' קיבל אזרחות פורטוגלית באפריל 2021. הוא נחשב כיום, בשל העובדה כי הוא מחזיק גם באזרחות ישראלית, לישראלי העשיר בעולם. לפני הסנקציות הונו הוערך ביותר מ-15 מיליארד דולר. הרשויות בפורטוגל העריכו כי אם יימצא שמתן האזרחות היה כרוך במעבר על החוק, היא תישלל ממנו.

לפי הדיווחים בפורטוגל, בנוסף למעצר של ליטבק המשטרה פשטה על משרד עורכי דין ומשרדים נוספים הקשורים בפרשה. כמו כן, דווח כי הרשויות חוקרות את מתן האזרחות הפורטוגלית למיליארדר הצרפתי ישראלי פטריק דרהי, שנעשה בסיוע הקהילה היהודית בליסבון.

***חזקת חפות: החקירה עדיין מתנהלת, החשודים לא הורשעו, ועומדת להם חזקת החפות.