מנהל ולא מנכ”ל: השינוי הסמנטי שיחליש את ראש מינהל התכנון הבא

בהגדרת התפקיד למחליף של דלית זילבר, נכתב כי ראש מינהל התכנון הבא יהיה "מנהל" ולא מנכ"ל • המשמעות: הקטנת הסמכויות של המנהל החדש, שיידרש לעבור דרך הנהלת משרד הפנים

דלית זילבר, מנכ''לית מינהל התכנון / צילום: ניב קנטור
דלית זילבר, מנכ''לית מינהל התכנון / צילום: ניב קנטור

האם האדם שייכנס לנעליה של מנכ"לית מינהל התכנון ייכנס לנעליים קטנות יותר משל דלית זילבר? על פי הגדרות המכרז לתפקיד המחליף או המחליפה של המנכ"לית הנוכחית, מי שיעמוד בראש גוף התכנון החשוב ביותר במדינה יוגדר מנהל - ולא מנכ"ל.

מדובר לכאורה בעניין סמנטי בלבד, אך יש כאן הרבה יותר מזה: מינהל התכנון - אשר פעל במשך השנים כיחידת סמך תחת משרד הפנים - עבר לאחריותו של משרד האוצר בשנת 2015, לבקשת משה כחלון שכיהן בזמנו כשר האוצר. זילבר עצמה מונתה לעמוד בראש מינהל התכנון בשנת 2017, אך ב-2018 החליט השר הכחלון כי הגדרות התפקיד ישונו - וכי זילבר תהפוך למנכ"לית, ותעבוד בכפוף לשר, ולא בכפוף למנכ"ל המשרד. המשמעות היא סמכויות נרחבות יותר.

כעת, כך מסתמן, הדברים ישתנו: המכרז שפרסמה נציבות שירות המדינה כבר קובע במפורש כי מי שיעמוד בראש המינהל יהיה מנהל או מנהלת, כפי שהיה בעבר - ולא מנכ"ל או מנכ"לית כפי שהיה בארבע השנים האחרונות. עוד נכתב במכרז, כפי שציינו כאן, כי "ייתכנו שינויים ארגוניים וניהוליים במינהל התכנון, כביטוי לשינוי ניהולי וארגוני בתחום התכנון והבנייה במשרד הפנים המצוי בבחינה".

רק חלק אחד ממהלך נרחב של שקד

השינוי הארגוני המדובר הוא חלק מחשיבה נרחבת שמובילה בימים אלה שרת הפנים איילת שקד, בנוגע למבנה מינהל התכנון ולדרך פעולתו המיטבית. נזכיר ברקע הדברים, כמובן, את שורת המינויים שהשרה צפויה להכריע בהם בתקופה הקרובה, ושגם להם צפויה להיות השפעה על זהות מינהל התכנון ועל דרך פעולתו.

כך או כך, טרם ברור אם מנהל או מנהלת מינהל התכנון החדשים יעבדו ישירות מול השרה, או שיעבדו תחת בעל תפקיד בכיר - ראש מטה התכנון הלאומי או מנכ"ל המשרד, מהלך שישיב את תפקיד ראש מנהל התכנון ל"ממדיו הטבעיים", כפי שהיו עד להחלטת שר האוצר כחלון. ההחלטה בעניין זה, יש לציין, צריכה לבוא לפתחה של הממשלה לאישור, כך שכלל לא בטוח שהיא תעבור בתקופה הקרובה של מי מבעלי התפקידים שהוזכרו.

ברקע הדברים נזכיר כי השרה שקד הכריזה רשמית על הארכתה של תמ"א 38 בשנה - בכפוף לאישור המועצה הארצית לתכנון ובנייה - עד לאוקטובר 2023, זאת "על מנת לתת לשוק ודאות ותקופת הסתגלות לחלופה החדשה במקביל לתמ"א, וכדי למנוע רִיק". עוד הצהירה השרה כי ההארכה בשנה תהיה ההארכה האחרונה של תמ"א 38.

ההכרזה על הארכת התמ"א ניתנה במסגרת תדרוך כתבים שנערך בעקבות העיכוב באישור חלופת שקד בכנסת. שקד הצהירה עוד כי חלופת שקד לתמ"א 38 תיכנס לתוקף מיולי, שכן פרק התכנון צפוי לעבור, לדבריה, כבר בפתח מושב הקיץ הקרוב של הכנסת, במאי. בהמשך המושב תיעשה עבודה על החלקים הנותרים, ביניהם פרק המיסוי שנמצא באחריות רשות המיסים.

רשימת המועמדים תיסגר בסוף החודש

כאמור, נציבות שירות המדינה פרסמה לקראת סוף השבוע האחרון באופן רשמי את המכרז לתפקיד מנהל מִינהל התכנון, ובכך בישרה על יציאתה של ועדת האיתור לדרך. המעוניינים להגיש את מועמדותם לתפקיד יכולים לעשות זאת עד לסוף החודש, אז תיסגר הרשימה ותחל הבחינה של המועמדים על ידי ועדת האיתור, בראשות יו"ר מטה התכנון עו"ד שלומי הייזלר.

עד כה הוזכרו שמותיהם של תשעה מועמדים: שירה תלמי-באבאי, מתכננת מחוז ירושלים; ליאת פלד, הסגנית החדשה של זילבר; אדריכל רפי רייש, מנכ"ל חברת הייעוץ Suits , דקלה פרסיקו, מתכננת הוותמ"ל בעבר; איתמר בן דוד, יו"ר הוועדה המחוזית במחוז חיפה; תומר גוטהלף, מתכנן מחוז דרום; שירה ברנד, סגניתו של עו"ד הייזלר במטה התכנון הלאומי; רות שורץ, סמנכ"לית רגולציה ברישוי ובבנייה במנהל; ורונית מזר, מנהלת אגף בכיר לתכנון ארצי במנהל.

נציין כי עבודת ועדת האיתור צפויה להימשך כמה חודשים, בשאיפה שתסתיים עד לסיום כהונתה של מנכ"לית מנהל התכנון זילבר, שתשלים כהונה של חמש שנים באוגוסט הקרוב.

שרת הפנים: "נבחן את המבנה של המינהל"

"נבחן בימים אלה בין היתר גם הצורך בשינוי ארגוני וניהולי במינהל התכנון", מסרה לגלובס שרת הפנים איילת שקד. "כל זאת על מנת לתת ביטוי למדיניות השרה, המבקשת להאיץ, לזרז ולמטב את הליכי התכנון ובנייה כדי להתמודד עם משבר הדיור החריף שפוקד את המדינה בשנים האחרונות".