הקורונה והסגרים חזרו לסין, ושרשרת האספקה העולמית שוב בסכנה

בירת תעשיית האלקטרוניקה בסין נכנסה לסגר בעקבות עלייה בהדבקה בקורונה • אם יימשכו ההגבלות, שרשרת האספקה העולמית צפויה להיפגע משמעותית

תור לבדיקות קורונה בסין. מגמת העלייה בהדבקה גורמת לרשויות לחזור לסגרים / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
תור לבדיקות קורונה בסין. מגמת העלייה בהדבקה גורמת לרשויות לחזור לסגרים / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

העיר שנג’ן בדרום מזרח סין היא אחת הסמלים הגדולים של הפריחה הכלכלית במדינה. מכפר דייגים בשנות ה-70, שנג’ן הפכה לעיר ענק עם מעל 17.5 מיליון תושבים ולמרכז תעשייה בינלאומי בו מיוצרים יותר מוצרי אלקטרוניקה תחת חוזה מאשר בכל מקום אחר בעולם. שנג’ן, שזוכה לעיתים לכינוי "עמק הסיליקון של סין", מאכלסת גם את המטה של ענקיות טכנולוגיה מפורסמות כמו וואווי וטנסנט.

ביום שני השבוע הוכנסה שנג’ן על כלל תושביה לסגר בן שבוע עד ה-20 למרץ, לאחר שיום קודם דווחו בה 75 מקרי קורונה חדשים. במסגרת הסגר נסגרו בתי הספר ומקומות העבודה הלא חיוניים, התחבורה הציבורית הושבתה והתושבים נדרשו להישאר בבית, מלבד יציאה לשלוש בדיקות PCR שיחויבו לעבור השבוע.

צעדים דרסטיים אלו הם חלק מאסטרטגיית אפס סובלנות למקרי קורונה שסין מנהיגה מאז תחילת המגפה. גישה זו, שעבדה לסין בחלקים גדולים של המגפה, נתקלת כרגע באתגר משמעותי במיוחד בהתמודדות עם וריאנט "האומיקרון הסמוי" (2 BA) המתפשט מהר, שאחראי לעלייה הגדולה ביותר במקרי התחלואה בסין מאז ההתפרצות הראשונה של הקורונה בווהאן בתחילת 2020.

בינתיים, ירידות בבורסה בהונג קונג

כחלק מהסגר בשנג’ן, הודיעו שורה של מפעלים השוכנים בעיר על סגירת פעילות זמנית, ובראשם שני מפעלים של היצרנית פוקסקון, שמרכיבים אייפונים, אייפדים ומחשבים עבור אפל. סגירה זו הובילה לירידה של מעל 2.5% במניית אפל ביום שני, כאשר גם המניות הנסחרות בהונג קונג צללו מטה בעקבות ההתפרצות בסין. למרות שפוקסקון הודיעה שתעביר עבודה למפעלים אחרים בסין, הערכה היא שהסגירה תוביל בוודאות לדחייה באספקה של חלק ממוצרי אפל.

 
  

שנג’ן מאכלסת מפעלים חשובים נוספים שהודיעו על סגירה מלאה או חלקית, כמו מפעל הרכב החשמלי והסוללות BYD, יצרנית הפאנלים לסמארטפונים GIS (שבין לקוחותיה נמנים סמסונג ואפל), Asia Vital שמייצרת מאוררים למעבדים ומחשבים, וגם Sunflex - המייצרת משטחים למעגלים מודפסים. לצידם עובדים בעיר עוד אינספור יצרנים שאמנם אינם מוכרים אך הם אחראים לרכיבים החיוניים עבור חברות ענק בינלאומיות.

בשלב זה הגישה הימית לשנג’ן עדיין פתוחה

נמל המכולות של שנג’ן יינטיאן (Yintian), הנמל הרביעי בגודלו בעולם, שדרכו עוברים כ-90% ממוצרי האלקטרוניקה של סין, נותר בינתיים פתוח. בשנה שעברה השבתה של הנמל עקב התפרצות קורונה, גרמה לעיכובים משמעותיים במערכת ההובלה הימית העולמית, אך נכון לזמן כתיבת שורות אלו, בנמל מצהירים שהם עובדים כרגיל. עם זאת, הקשיים של משאיות להיכנס מחוץ לעיר לנמל מעוררת בעיות.

השאלה הגדולה היא כמה זמן הסגר בשנג’ן יימשך. אם המגבלות אכן יוסרו לאחר שבוע, ההשפעה של השבתת עיר התעשייה הגדולה יהיו מינוריות יחסית ברמה העולמית וניתנות לשליטה. אולם, החשש הוא שהימשכות הסגר לשבועיים-שלושה ומעלה כתוצאה מקושי לרסן את מקרי ההידבקות, תגרום לזעזועים משמעותיים מאוד לשרשרת האספקה הגלובלית.

שנג’ן מהווה מוקד אחד של התפרצות אך הוא לא היחיד בסין, כאשר בסך הכל נרשמו כעשרת אלפים מקרים חדשים של קורונה במדינה בשבועיים הראשונים של מרץ. בנוסף לעיר התעשייה הדרומית, הוכנס לסגר השבוע גם מחוז ג’ילין בצפון המדינה, שם נמצאים בין השאר מפעלים של יצרניות רכב כמו טויוטה ופולקסווגן. גם בשנחאי, עיר המסחר הסינית הגדולה ביותר, הוטלו הגבלות כדי לעצור את התפרצות מגפה.

בין השאר, שנחאי העבירה תלמידים ללימודים אונליין והורתה לתושבים שלא לעזוב את העיר אלא אם הם מוכרחים. גם בתוך סין, נחשבה שנחאי לדוגמה לסיפור הצלחה בטיפול בקורונה וצמצמה למינימום את מספר הנדבקים לאורך המגפה תוך שמירה על מינימום הגבלות. אולם, עם מעל 300 מקרים חדשים החודש, היא מתמודדת עם האתגר הגדול ביותר שלה. בשנחאי נמצאים לא מעט גופים אסטרטגיים לכלכלה העולמית כמו נמל הסחורות הגדול בעולם ויצרנית השבבים הגדולה בסין SMIC.

סין ספגה לא מעט ביקורת בינלאומית על כך שהיא מתמידה במדיניות אפס ההדבקות הנוקשה תוך פגיעה בשרשרת האספקה העולמית, וחלק מגורמי המקצוע במדינה רומזים בזהירות רבה שהמדינה צריכה לחשוב גם על כיווני תגובה חדשים. בפוסט שכתב ברשת בשבוע שעבר האפידמיולוג הנחשב משנחאי, ג'אנג וונחואנג, הוא התייחס למה שהוא הגדיר בתור "התקופה הכי קשה" של סין מאז ימי התפרצות המגפה.

ג'אנג טען אמנם שסין צריכה לשמור על מדיניות אפס ההדבקות, אך לדבריו זה לא אומר שהמדינה צריכה באופן קבוע לנעול ערים ולבצע בדיקות המוניות. לטענתו, סין צריכה לאמץ כלים כמו חיסוני בוסטר ליותר קשישים, בדיקות ביתיות זולות ונהלים לבידוד ביתי.