עיריית ת"א החמירה את תקנות הבנייה הירוקה שלה

כיום נהוגים ברוב סוגי המבנים בתל אביב תקנים שעומדים ברמה של 1-2 כוכבים ברוב המבנים • ההחלטה שהתקבלה היום מקפיצה את הסטנדרט וקובעת רמת leed platinum לפי התקן האמריקאי לבנייה ירוקה

תל אביב. / צילום: Shutterstock
תל אביב. / צילום: Shutterstock

ועדת המישנה לתכנון ובנייה בתל אביב אישרה מדיניות מתקדמת לבנייה ירוקה בתל אביב, שבמרכזה עדכון רמות הדרישה הירוקות מהפרויקטים החדשים שיוקמו. התקנות יחולו החל מהחודש הבא.

בעשור וחצי האחרון קודמו תקני הבנייה הירוקה בישראל. לפני 15 שנה אושר התקן ת"י 5281 , לבנייה ירוקה; בדצמבר 2012 אישרה הוועדה המקומית תל אביב את התקן הזה כמסמך דרישות מחייב להיתרי בניה; ואולם רק בספטמבר 2020 , חתם שר הפנים על תקנות בנייה ירוקה, שמחייבות בניה חדשה לעמוד ברף המינימלי של התקן, שמוגדר ככוכב אחד, וזאת בשתי פעימות.

כיום נהוגים ברוב סוגי המבנים בתל אביב תקנים שעומדים ברמה של 1-2 כוכבים ברוב המבנים. ההחלטה שהתקבלה היום מקפיצה את הסטנדרט וקובעת רמת leed platinum לפי התקן האמריקאי לבנייה ירוקה (4-5 כוכבים לפי התקן הישראלי 5281) למגדלים בני 40 קומות ומעלה, רמת 3 כוכבי בנייה ירוקה לפי התקן הישראלי 5281 לבנייני רב קומות שמעל 16 קומות ולמשרדים ומלונאות שמעל 10,000 מ"ר. כמו הוקפץ התקן לבניינים עד 15 קומות ומשרדים עד 10,000 מ"ר לשני כוכבים (מכוכב 1 בעבר).

ראובן לדיאנסקי סגן ראש העיר הממונה על תחום איכות הסביבה וקיימות: "אני סבור שמדובר בצעד פורץ דרך. בשנים האחרונות התגברה מאוד המודעות לנושא בנייה ירוקה בישראל, התקן לבנייה ירוקה מתעדכן, קיימים יועצי בנייה ירוקה ותקנות בנייה ירוקה הפכו גם לתקן מחייב. חשוב ביותר להטמיע עקרונות של יעילות אנרגטית וייצור אנרגיה, של אפשרויות חלחול מי נגר וחיסכון במים, של עצים וצמחייה במגרשים, של בנייה בחומרים ידידותיים לסביבה ועוד. מדובר בנושא שמהווה נדבך משמעותי ביכולת שלנו להתמודד באמת עם משבר האקלים ולממש את התכנית העירונית שלנו בנושא."

ועם זאת, הותירה הוועדה את מבני הציבור ברמה נמוכה יחסית של 2 כוכבים. לדיאנסקי אמר בהקשר לזה, כי זה לא מספיק לטעמו, וכי סוכם שבחודשים הקרובים תיעשה עבודה מקצועית בנושא במטרה לבחון תקן 3 כוכבים למבני ציבור.