למרות המצור על קייב: עמי מנור משלים אקזיט של 95 מיליון שקל בעסקי הפונדקאות

דנאל רוכשת את יתרת מניות מנור מדיקל לפי שווי גבוה מזה שבו רכשה את השליטה בחברה • מנור מדיקל מתמקדת בתחומי הפונדקאות בגיאורגיה ותרומת ביציות בבירת אוקראינה

פונדקאות. דנאל מדווחת על רכישת ה-49% הנותרים מידי עמי מנור / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin
פונדקאות. דנאל מדווחת על רכישת ה-49% הנותרים מידי עמי מנור / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

עסקי הפונדקאות ותיירות המרפא משגשגים: חברת דנאל , שעוסקת בתחומי משאבי האנוש, הסיעוד ושירותי הרפואה, מממשת את האופציה לרכישת יתרת המניות בחברת מנור מדיקל, במחיר גבוה יותר מזה שבו סיכמה על רכישת מניותיה בחברה בסוף 2020.

מנור מדיקל עוסקת בתחומי פונדקאות, תרומת ביציות ובתיווך לתיירות מרפא. דנאל רכשה בזמנו את השליטה (51%) בה תמורת 40 מיליון שקל. החברה הוחזקה קודם לכן על-ידי בני הזוג עמי וליאורה מנור, בחלקים שווים, ובמסגרת העסקה מכרה ליאורה מנור 50% ממניות החברה לדנאל, ועמי מנור מכר 1% מהמניות ונותר עם החזקה של 49% מהון החברה.

כעת מדווחת דנאל על רכישת ה-49% הנותרים מידי עמי מנור, תמורת 54.2 מיליון שקל, מחיר המשקף שווי חברה של כ-111 מיליון שקל (לעומת כ-78 מיליון שקל בעסקה המקורית בסוף 2020). בסך הכול, התשלומים של דנאל לבני הזוג מנור מגיעים לכ-95 מיליון שקל. לפי ההסכם, מימוש האופציה ורכישת יתרת המניות יתבצע ב-27 במרץ.

נוסף על כך נקבע בין הצדדים מנגנון תמורה נוספת מותנית, שלפיו בהתקיים יעדים פיננסיים מסוימים של הכנסות או רווח תפעולי של מנור בדוחות 2022, עמי מנור יהיה זכאי לתמורה נוספת בסך 10 מיליון שקל. בשבוע שעבר דיווחה דנאל על קבלת הלוואה בסך 60 מיליון שקל מבנק לאומי, בשיעור ריבית שנתית של 2.51%, שתחל להיפרע בתשלומים חודשיים בין מרץ 2022 לפברואר 2027.

התחום לא נפגע בקורונה אך ודאי מושפע מהמלחמה

עוד נקבע בהסכם האופציה, כי עמי מנור יסיים את תפקידו כמנכ"ל מנור במועד מימוש האופציה, ויספק חפיפה מסודרת למנכ"ל החדש שיועסק. הוא ימשיך לספק שירותי ייעוץ אם יוחלט כך על-ידי דנאל. מנור מדיקל תרמה כ-46.5 מיליון שקל להכנסות דנאל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021.

מנור מדיקל הוקמה בשנת 2008, ועל פי הדיווח של דנאל במועד ההשקעה הראשונה בה, היא עוסקת בשלושה תחומים: פונדקאות, בהליך המתבצע בגיאורגיה בתמיכת צוות רפואי מישראל; תרומת ביציות, שמתקבלת מתורמות בקליניקה בקייב בירת אוקראינה, בהליך המלווה על-ידי צוות רפואי מישראל; ובתיווך לתיירות מרפא בין מטופלים זרים לרופאים ישראלים.

דנאל התייחסה באותה עת להגבלות הקורונה וציינה שפעילויות מנור מושפעות מאוד מהיכולת לטוס אל ומן הארץ, אך העריכה שבתחומי הפונדקאות ותרומת הביציות הביקוש קשיח ולא נפגע מההגבלות אז. בדיווח המעודכן לא מפורט מצב הפעילות בתחום תרומת הביציות באוקראינה כיום, שניתן להעריך כי נפגע בשל המלחמה.

התרחבה למרכזים רפואיים וניתוחי עיניים

דנאל, בניהולו של אילן ישראלי, נסחרת בשווי של כ-3.7 מיליארד שקל אחרי עלייה של 24% במחיר המניה בשנה האחרונה (וטיפוס של מאות אחוזים שנרשם בשנים האחרונות). החברה מחלקת את פעילותה לארבעה תחומי פעילות עיקריים: שירותי סיעוד, בעיקר לזכאים לפי חוק הביטוח הלאומי; כוח אדם בתחום משאבי אנוש; הפעלת מסגרות לאנשים עם צרכים מיוחדים; ורפואה.

החברה פועלת ללא גרעין שליטה, ובעלי המניות העיקריים בה הם כמה גופים מוסדיים. זאת לאחר שבעלי השליטה בה בעבר נהנו מרווחים משמעותיים, כל אחד בתורו, בזכות הצמיחה המהירה והעקבית בשווייה - החל מהמייסדים בני משפחת אדיר, דרך קבוצת הפרייבט אקוויטי KCPS ועד לחברת DBSI.

מלבד ההשקעה במנור מדיקל, הרחיבה דנאל בשנים האחרונות את פעילותה הרפואית בתחומים נוספים, כשלאחרונה השקיעה 22 מיליון דולר תמורת נתח ממניות חברת אביב סיינטיפיק, העוסקת בהקמה והפעלת מרכזים רפואיים בחו"ל, אותה הקים בשנת 2017 פרופ' שי אפרתי.

ב-2019 רכשה דנאל את השליטה בחברת "עיניים" העוסקת בניתוחי ליייזר להסרת משקפיים מידי בני הזוג ד"ר שמואל וד"ר רונית לוינגר, בהשקעה של כ-75 מיליון שקל - כשליש מהסכום לבני הזוג והיתרה כהשקעה בחברה הנרכשת.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2021 טיפסו הכנסותיה של דנאל ב-17% והגיעו ל-1.7 מיליארד שקל, והרווח הנקי עלה ב-21% ל-110 מיליון שקל.