פליטי אוקראינה הם פוטנציאל עצום לעולם התעסוקה בישראל

אסור למדינת ישראל לפספס את ההזדמנות ההיסטורית לקליטה נכונה ואפקטיבית של העולים מאוקראינה • מבחינה כלכלית מדובר בהשקעה משתלמת מאין כמוה – מעט מאמץ בקליטה יניב תשואות יוצאות דופן מרגע שייקלטו במקומות העבודה

עולים חדשים נוחתים מאוקראינה / צילום: סיוון שחור, לע''מ
עולים חדשים נוחתים מאוקראינה / צילום: סיוון שחור, לע''מ

הכותב הוא חוקר ומרצה בפקולטה לניהול, אוניברסיטת תל אביב

השפעת אוכלוסיות מהגרים על הכלכלה נחקרה ביסודיות. המחקרים חשובים בפרט על רקע "מומחים" כגון הנשיא לשעבר דונלד טראמפ שהבטיח שיגרום למקסיקו להקים חומה נגד ההגירה.

בהיסטוריה של העם היהודי, גירוש ספרד תרם לירידתה של ספרד ומנגד הביא לפריחה כלכלית באמסטרדם, בניגוד לערים שסירבו לקבל יהודים. השפעה דומה היתה על תורכיה.

בסוף המאה ה-19 הביאו הפוגרומים להגירה מאסיבית של יהודים לארה"ב. מהגרים אלה שהחלו עבודתם בעבודות "עמל" - Sweatshop בתחום הטקסטיל הפכו תוך זמן קצר לגרעין המייסד של תעשיית הסרטים בהוליווד, לפריחת סקטור הפיננסים בוול-סטריט והשאירו חותם אדיר בתרבות ובאמנות.

הגירה היא הליך שבורר מתוך אוכלוסיות פאסיביות שמקוות לטוב, אוכלוסיות יזמיות שעל אף קשיי שפה, מכשולים כלכליים, שנאת זרים ואבדן קשרים חברתיים, קמות ומנסות את מזלן בארצות ניכר. למהגרים תיאבון גבוה יותר ללקיחת סיכונים והם מוכנים לעבוד תמורת שכר נמוך יותר בתנאים קשים יותר. כך התנהלו העליות הקודמות מברית המועצות לשעבר.

מחקר מ-2012 הראה שבארצות הברית שבה 13.7% מהאוכלוסייה נולדה בחו"ל אחראים המהגרים ל-20.2% מכוח העבודה העצמאי (לא שכיר) ו-25% ממקימי הסטרטאפים. מהגרים שותפים בהקמה של 55% מחדי-הקרן בארצות הברית!

מחקר שפורסם בהרווארד ביזנס רוויו סקר 1,300 סטודנטים אוסטרים להנדסה בנוגע לנכונותם לקחת סיכונים וליזום עסקים משל עצמם. שתים עשרה שנים מאוחר יותר, בחינה של 360 מהם הראתה שמתוך מי שלא היגרו 19% יזמו חברה אחת או יותר. מתוך אלו שהיגרו 29% יזמו עסקים חדשים.

מחקר שעשיתי במימון יב"מ מוכיח שמגוון של דעות בצוות, מביא לתמונה איכותית יותר של המציאות. צוותי פיתוח רב לאומיים שפועלים בארץ, לדוגמא ב-SpaceIL ובתעשיות הביטחוניות מאופיינים בעובדים מארה"ב, בריטניה, צרפת, רוסיה ועוד. כך משולבות טכנולוגיות שונות לפתרון בעיה. זה היה המצב בפרויקט מנהטן לפיתוח פצצה גרעינית במלחמת העולם השנייה. צוות הפרוייקט היה דוגמא קלאסית למיזוג מהגרים - גרמנים, הונגרים, איטלקים וכולי. מעניין להשוות את הצלחתו המדהימה שנגזרה מהרכב האוכלוסייה לכישלון הפרוייקט הגרמני המתחרה.

במבחני מיומנות במתימטיקה דורגה ישראל במקום ה-39, רוסיה במקום ה-30, ואוקראינה במקום 40.

ישראל, ה-Start-Up Nation, נמצאת בפני מחסור קיצוני בכוח אדם איכותי. לפיכך כבר היום מצויים צוותי פיתוח באוקראינה. העלייה תתמוך ותתגבר את היכולות הלאומיות במגוון תחומים.

הדבר נכון גם במקצועות התעשייה. תעשיינים מתקשים לאתר עובדים עקב פינוק יתר - עובדים פוטנציאליים מרואיינים, עוברים הכשרה מקצועית ואז נעלמים למעסיק. כוח עבודה מזרח אירופאי ימלא את התקנים הללו בעובדים מוכשרים ונחושים.

עולים מובילים את ההישגים חסרי התקדים בתחומי הספורט, המוזיקה ושאר ענפי האמנות.

מבחינה כלכלית מדובר בהשקעה משתלמת מאין כמוה - מעט מאמץ בקליטה יניב תשואות יוצאות דופן מרגע שייקלטו במקומות העבודה.

לסיכום, חסרים 300 מורים למתמטיקה ולמדעים. 64% מהמורים למתמטיקה חסרי כל רקע בתחום. בני כיתתי בתיכון, זוכרים עד היום באהבה את המורה יעקב קפלן האגדי שעלה מקייב באוקראינה שם לימד בבית ספר למצטיינים במתמטיקה וכתב עשרות ספרי לימוד. לאחר שבחן אותנו הצהיר: "אתם לא יודעים מתמטיקה כלום, מורה שלימד אותכם - סנדלר ולא מורה, אני צריך ללמד אותכם מתמטיקה מהתחלה". למרות שעדיין לא ידע עברית, הכשיר דורות של מתמטיקאים. "באולימפיאדה במתימטיקה, מקום ראשון, שני, שלישי, רביעי וחמישי תלמידים שלי!"