צים נסקה לשווי של כ-10 מיליארד דולר, יותר מטבע ומאמדוקס

מניית חברת הספנות נהנתה מהביקושים העצומים לשירותי תובלה וזינקה בכ-500% מאז ההנפקה אשתקד • תקצה אופציות "בתוך הכסף" לבכיריה, בראשות המנכ"ל אלי גליקמן שכבר "שווה" 134 מיליון דולר

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית
אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

מאז הדוחות הכספיים המעולים שפרסמה חברת התובלה הימית צים  בשבוע שעבר, מנייתה זינקה ביותר מ-25%, והיא נסחרת כעת במחיר של כ-89 דולר המשקף לחברה שווי שוק של 10.6 מיליארד דולר - תשואה של כמעט 500% ממחיר המניה בהנפקה בבורסת ניו יורק בינואר 2021.

צים, שהפכה לחברה החמישית בשווייה בישראל (יותר מטבע ומאמדוקס למשל), נהנית בשנתיים האחרונות מביקושים עצומים לשירותי התובלה הימית ברחבי העולם, וגם מהשיבושים הגלובליים בשרשראות האספקה שהחלו להיווצר מאז פרוץ מגפת הקורונה, ומקשים על ההיענות לביקושים הגוברים.

בהתאם, מחירי התובלה הימית זינקו לשיא: ברבעון הרביעי של 2021, תעריף ההובלה הממוצע עמד על 3,630 דולר למכולה, והממוצע השנתי היה 2,786 דולר, עלייה של 227% לעומת המחיר ב-2020.

כל אלה הובילו את צים להציג רווח נקי חסר תקדים לחברה ישראלית של 4.6 מיליארד דולר ב-2021, גבוה כמעט פי 9 מהרווח בשנה שקדמה לה. "2021 הייתה שנה פנומנלית. אודה ואתוודה, לא חשבנו ולא חלמנו שנגיע לרווחיות כזאת", אמר מנכ"ל החברה אלי גליקמן לגלובס עם פרסום הדוחות.

"הגברת המוטיבציה של המנכ"ל ותרומתו הגדולה"

זימון לאסיפת בעלי המניות שצים פרסמה השבוע, מגלה כי גליקמן והדירקטורים בחברה עשויים לקבל אופציות שנמצאות כבר עכשיו "בתוך הכסף". צים מבקשת מבעלי המניות לאשר את ההקצאה שבמסגרתה גליקמן יקבל כ-208 אלף אופציות, היו"ר יאיר סרוסי יקבל כ-27 אלף אופציות ושאר הדירקטורים יקבלו כל אחד כ-13 אלף אופציות.

מחיר המימוש של האופציות נקבע על 68.37 דולר - נמוך ב-23% ממחיר המניה בבורסת ניו יורק וזהה למחיר הנעילה הממוצע של מניית צים ב-30 הימים שלפני פרסום הדוחות הכספיים. האופציות יבשילו לאורך תקופה של ארבע שנים, בארבעה חלקים שווים.

האופציות שיוקצו לגליקמן מהוות פחות מ-0.2% מהון המניות של צים. בחברה מציינים בנימוקי ההקצאה את התרומה הגדולה של גליקמן לתוצאות הפיננסיות ולביצועים העסקיים של החברה, וכן את העובדה שההקצאה נועדה ליצור קשר ישיר בין האינטרס של המנכ"ל ובין האינטרס של יתר בעלי המניות. נוסף על כך הם סבורים שהקצאה כזאת תגביר את המוטיבציה של המנכ"ל בטווח הארוך, ותעזור לשמר אותו בחברה.

באסיפת בעלי מניות קודמת, שנערכה בסוף 2021, אושרה הצעתה של צים להקדים את מועד ההבשלה של אופציות שהוקצו לגליקמן טרם ההנפקה, לדצמבר 2021 (באותה תקופה מחיר המניה עמד על כ-50 דולר). נכון להיום גליקמן מחזיק בכ-1.3% ממניות צים, בשווי של 134 מיליון דולר.

גליקמן, שהיה בעבר מנכ"ל חברת החשמל ומשנה למנכ"ל חברת אורנג', מכהן כמנכ"ל צים מאז שנת 2017. החברה הייתה אז אחרי שני הסדרי חוב גדולים שביצעה ב-2009 וב-2014, כולל "תספורת" של כ-50% לחוב של 3.4 מיליארד דולר. בעבר סיפר גליקמן בראיון לגלובס: "כשהגעתי לצים היא עמדה לפני פשיטת רגל - זה לא סוד. כשפנו אליי להיות מנכ"ל צים, אמרתי: 'מה, אני משוגע?'. לקח יותר מחצי שנה של פניות ובסוף החלטתי לבוא בזכות שני דברים: האתגר והתיגמול. לקחתי סיכון אישי רב לקרדיט שלי בהגעה לחברה כמו צים".