בצל המלחמה, אוליגרכים מנסים לשכור נכסים בישראל

מתווכי נדל"ן יוקרתי מדווחי על מקרים ספורים של אוליגרכים שמנסים לשכור נכסים לטווח קצר בישראל • לא מדובר בתופעה חדשה, עוד בשנת 2015 רכש אברמוביץ' מגרש בישראל

רומן אברמוביץ' / צילום: Associated Press, Martin Meissner
רומן אברמוביץ' / צילום: Associated Press, Martin Meissner

מתווכים שעוסקים בנדל"ן יוקרתי מדווחים לאחרונה על מקרים ספורים של אוליגרכים ואנשים אמידים מרוסיה ומאוקראינה שפנו אליהם כדי לשכור נכסים לטווח קצר. "קשה לקרוא לזה תופעה, מדובר במספר קטן של אנשים שבעיקר מבררים, אבל עוד לא שמעתי על עסקה שבוצעה כאן, משום שהם מתקשים להעביר את הכספים", אמר המתווך אורי טל מהרצליה פיתוח.

התופעה של אוליגרכים שמבקשים לרכוש נכסים בישראל, אינה חדשה, ולא התעוררה רק בשל המלחמה במזרח אירופה. עוד בשנת 2015 רכש אברמוביץ' לראשונה - מגרש בישראל. מדובר בשטח שעליו פועל מלון ורסנו שבבעלות האחים גיא וירון ורסנו, בין הרחובות שבזי ועין יעקב בשכונת נווה צדק בתל אביב. תמורת המגרש שילם אברמוביץ' כ-100 מיליון שקל.

המגרש, בגודל של דונם וחצי בסך הכול, כולל את מבנה המלון המיועד לשימור, ושטח נוסף ובו מגרש חניה, שבו זכויות בנייה נוספות למגורים. את העסקה רקמו והובילו איש העסקים אייל קמיר והמתווך אורן כץ ממשרד התיווך "נדל"ן נווה צדק". את אברמוביץ' ייצג בעסקה משרד יגאל ארנון ושות', ואת האחים ורסנו ייצג בעסקה משרד עו"ד רמי מנוח.

אברמוביץ' המשיך במסע הקניות שלו בישראל, ורגע לפני פרוץ משבר הקורונה, נחתמה עסקת הנדל"ן היקרה ביותר לנכס למגורים בישראל. מדובר באחוזה בת שני מבנים בהרצליה פיתוח תמורת כ-226 מיליון שקל. האחוזה נמצאת בין הרחובות הנשיא בן צבי לשלמה המלך ובזל. היא ייחודית בשל שטחה הגדול שנולד מחיבור של ארבע חלקות שונות. בסך הכול שטח האחוזה שרכש אברמוביץ' הינו כ-9.5 דונם. החלק העיקרי של האחוזה היה שייך בעבר לאיש העסקים לני רקנאטי, שמכר ב-2006 את הנכס תמורת 9 מיליון דולר לאלן הווארד, שמנהל את אחת מקרנות הגידור הגדולות בעולם.

הווארד השקיע סכומים המוערכים בעשרות מיליוני דולרים בנכס, לרבות הרחבתו מ-6.5 דונם ל-9.5 דונם. בנוסף הוא בנה בשטח שני מבנים מפוארים. האחוזה כוללת גם מגרש טניס ובריכה על קרקעית הידראולית, שניתנת להגבהה ולהסבה למשטח אירוח. מרתף הבית הגדול כולל, בין היתר, 10 עמדות מחשב. במשך כשנתיים הוצע הנכס למכירה עם תג מחיר של 100 מיליון דולר, אולם לא נמצא לו קונה. בשנה שעברה שכר אברמוביץ' את האחוזה, והצדדים הגיעו להסכמה, כי יקבל אופציה לרכישתה.

בשנה שעברה רכש אברמוביץ', באמצעות חברות שבשליטתו את בית המגן, ברחוב אריה שנקר בתל אביב. מדובר במבנה שכולל מגורים, מסחר, וכן 120 מקומות חניה. על פי תוכנית המתאר של תל אביב, הוא כלול באזור מלונאות, וניתן להוסיף לו עוד אלפי מטרים רבועים, שחלקם ככל הנראה יהיו מיועדים למלונאות וחלקם - למגורי יוקרה. על פי הערכות ופרסומים שונים, המבנה נמכר בכ-200 מיליון שקל.