הנימוק למצוד האוליגרכים: "הכנסות שמסייעות לערעור המצב באוקראינה"

לאחרונה גם מדיניות ששמרו על ניטרליות, הצטרפו לעיצומים • המשמעות עבור אנשי עסקים רוסים עשויה להיות קשה ומיידית

רומן אברמוביץ' / צילום: Reuters, Artyom Geodakyan
רומן אברמוביץ' / צילום: Reuters, Artyom Geodakyan

מדינות המערב "יישרו קו" בשבוע האחרון בנוגע לרשימה המתארכת של אוליגרכים רוסים שמוטלות עליהם סנקציות אישיות, גם מבחינה משפטית אך גם מבחינה מעשית. קרוב ל-50 שמות של מיליארדרים רוסים ובעלי תפקידים בכירים בחברות ממשלתיות רוסיות כבר אומצו במספר סבבים על ידי ממשלות בריטניה, קנדה, מדינות האיחוד האירופי וארצות הברית, וגם מדינות אחרות. במקביל, כמעט כל המחוקקים הרוסים הוספו לרשימות.

הנימוק ברוב המקרים להיכללות ברשימה הוא "יחסים קרובים עם הממשלה הרוסית", או "קרבה אישית לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין", וכן העובדה שההכנסות של החברות בשליטת האוליגרכים מסייעות "באופן ישיר" לממשלה הרוסית "לממן את המלחמה באוקראינה". בנוסף, לגבי חברות בשליטת כמה מהאוליגרכים, בנימוקי האיחוד האירופי נכתב שהן "מספקות משאבים משמעותיים לממשלת רוסיה".

ישנן "רשימות אוליגרכים" שונות

הקונגרס האמריקאי אימץ ב-2018 רשימה של 210 שמות של אנשי עסקים ובכירים רוסים שנחשבים לקשורים לממשלת רוסיה ויכולים לעמוד בפני סנקציות. מתוכה בחרה ממשלת ארצות הברית בכמה עשרות עד כה. ישנה גם רשימת "נבלני 35" - 35 האוליגרכים הרוסים הבכירים לפי מתנגד המשטר אלכסיי נבלני, שפרסומה לווה ברשימות נכסים שלהם במערב. בזה אחר זה נכללים בשבועות האחרונים עוד ועוד אנשי עסקים רוסים, מיליארדרים ברובם, ברשימת הסנקציות הרשמיות של מדינות המערב.

המקרה של המיליארדר רומן אברמוביץ’, שביקר בישראל השבוע למשך פחות מיממה לפני ששב למוסקבה, מציג את הדרך שבה המערב סוגר את הדלתות בפני אוליגרכים רוסים בהדרגה. אברמוביץ’ לא נכלל ברשימת הסנקציות הראשונית של ארצות הברית, האיחוד האירופי או בריטניה - שהן השחקניות המרכזיות בנושא הסנקציות האישיות. רק ביום חמישי שעבר הוא נכנס לרשימה על ידי ממשלת בריטניה, שהודיעה שההחלטה מיידית.

כמו בכל המקרים האחרים, היא כוללת תפיסה של חשבונות הבנק שלו, כל קרן כספית בבעלותו, האחזקות העסקיות שלו, נכסים לרבות נדל"ן, יאכטות ומטוסים פרטיים וגם איסור כניסה מיידי לממלכה המאוחדת.

השבוע כבר הוסיף האיחוד האירופי את אברמוביץ’ לרשימת הסנקציות שהוא עצמו מפרסם, מה שעשוי לאפשר לתפוס את היאכטות שלו, ששתיים מהן שטות כעת בים התיכון עם יעד לא ידוע, ואולי גם מטוסים פרטיים הנמצאים בבעלותו וחונים במדינות האיחוד. פורטוגל, שיש לה יכולת לוותר על הסנקציות האישיות מכיוון שאברמוביץ’ הוא אזרח של המדינה (מתוקף טענה לשורשים יהודים בפורטוגל, שכעת נמצאת בחקירת משטרה) - הודיעה שהן יהיו תקפות גם בשטחה.

המשמעויות של כניסה לרשימות עשויות להיות מיידיות. הרשויות בצרפת כבר תפסו יאכטה מפוארת בשווי 500 מיליון אירו של אלישר אוסמנוב, הרשויות באיטליה תפסו את יאכטת המפרשים הגדולה בעולם של אנדרי מליצ’נקו, והרשויות בהמבורג תפסו את היאכטה של איגור סצ’ין. גם שוויון מוערך ביותר מחצי מיליארד דולר, כל אחת. בנוסף, נכסי נדל"ן של האוליגרך גנאדי טימצ’נקו נתפסו בסרדיניה. מדובר למעשה בהקפאה של כל הנכסים הללו ומניעה למכור או לסחור בהם. לא מדובר ביכולת למכור אותם באופן עצמאי ולהשתמש בהכנסות. רק בבריטניה, עד כה, אמר שר בכיר שיבחנו את השימוש בנכסי נדל"ן שנתפסים בימים אלה כדי לשכן בהם פליטים מאוקראינה.

גם פקידים, חברי פרלמנט ושרים על הכוונת של המערב

לא רק אוליגרכים נמצאים ברשימות הסנקציות השונות, אלא גם פקידים ממשלתיים, כולל דוברים, שרים והדרג המקצועי, כל חברי הפרלמנט הרוסים שהצביעו בעד הכרה במחוזות הבדלניים הפרו רוסיים במזרח אוקראינה, וגם מנהלים בשירות רוסיה של חברות לאומיות ואסטרטגיות כמו "אירופלוט". באיחוד האירופי מוטל עליהם גם איסור כניסה מיידי לכל מדינות האיחוד. יותר מ-400 מהם נכללים ברשימות האיחוד ובריטניה.

במקביל, מדינות במערב בחרו להצטרף באופן גורף לסנקציות האישיות בשבועות האחרונים. אוסטרליה, יפן ודרום קוריאה, הודיעו שיצטרפו לרשימה האירופית ולאמריקאית; ברמודה, טריטוריה אוטונומית בריטית המחויבת במידה רבה לחוקים בממלכה המאוחדת, הודיעה שתסיר את הרישום של מטוסים רוסיים משום שאינה יכולה לערוב יותר לבטיחותם.

גוש זה הולך ומתרחב וכולל גם מדינות ששמרו על ניטרליות בעבר, כמו שוויץ ושבדיה, או מונאקו שמהווה מקום עגינה של יאכטות רבות. מונטנגרו, חברת נאט"ו, שנחשבה עד כה לנמל בטוח בעבור יאכטות אוליגרכים רוסים משום שהיא מחוץ לאיחוד האירופי, הודיעה שתאמץ את הסנקציות של אירופה אך לא עשתה כך בפועל עד כה.