חזרתה של ICQ ומתי גם רמי לוי יאמץ למידת מכונה?

הרוב המכריע של הפרויקטים מבוססי למידת המכונה נכשלים. כלי MLOps אמורים לשפר את הסטטיסטיקה העגומה ולאפשר גם לגופים לא טכנולוגיים לאמץ את הטכנולוגיה • וגם איך הובילו הסנקציות על רוסיה להשקה מחודשת של תוכנת ICQ שנולדה בישראל? • השבוע שהיה בהייטק ומדע

מטה חברת VK הרוסית במוסקבה / צילום: Reuters, Gavriil Grigorov/TASS
מטה חברת VK הרוסית במוסקבה / צילום: Reuters, Gavriil Grigorov/TASS

אם אתם עוקבים אחרי סצנת הסטארט-אפים הישראלית, קשה מאוד לפספס את הכמות הגדולה של החברות שעוסקות בפיתוח כלי MLOps. כלים אלו משפרים את תהליך הפיתוח של יישומי למידת מכונה, החל מארגון הדאטה הראשוני שעליו יאומן המודל, דרך פיתוח המודל ועד הניטור המתמיד שלו. רק השבוע הודיע הסטארט-אפ התל אביבי Run:AI על גיוס 75 מיליון דולר כחלק מהטרנד החם. Run:AI משפר את יעילות ההרצה של מודלים ללמידת מכונה.

בכתבה רחבה בנושא ניסינו למפות את השחקנים הישראלים העוסקים בתחום ה- MLOpsותהינו מה הסיכוי שלהם להתמודד מול שחקני ענק כמו גוגל, אמזון ודאטה בריקס (DataBricks), שמשחקים גם הם בתחום.

באמצע ינואר האחרון, יותר מחודש לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה, פשטו אנשי שירות הביטחון הרוסי, ה-FSB, על יותר משני תריסר דירות במוסקבה ועצרו עשרות האקרים, חברי קבוצת מתקפות הכופרה הרוסית הידועה לשמצה - REvil. כדי לשוות למעצר נופך דרמטי, באופן יוצא דופן, הפיצו אנשי ה-FSB הרוסי תמונות מתוך המעצר, בהן נראים אנשי השירות לבושים במעילים צבאיים, לופתים צעירים ומצמידים אותם לרצפה.

אבל מה שנראה בזמנו כמו עידן חדש במלחמה נגד האקרים ברוסיה, אחרי ששנים אלו חיו ופעלו באופן חופשי במדינה, מקבל פרשנות חדשה בזמן המלחמה באוקראינה כשחברי הכנופיה גויסו לתקיפות סייבר בשליחות מוסקבה.

סיכום השבוע בהייטק ומדע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק ומדע במייל: הירשמו כאן.

1. למידת מכונה להמונים

בעוד בעבר למידת מכונה הייתה כלי שהשתמשו בו רק ארגונים טכנולוגיים מתקדמים, כיום מדובר בצורך עסקי ותחרותי גם עבור חברות מסורתיות בעולמות כמו קמעונאות, פיננסים ולוגיסטיקה. החברות משתמשות בלמידת מכונה כדי לחזות ביקושים, לייעל תהליכים ולהאיץ מכירות. רק שבפועל כ-85% מהפרויקטים מבוססי למידת מכונה נכשלים ולא מגיעים ליישום אמיתי , מה שיוצר שוק גדול לכלי MLOps, שאמורים לשפר את סיכויי ההצלחה. כמובן שלא מעט סטארט-אפים ישראלים פועלים בתחום.

2. כנופיות הסייבר של פוטין

בינואר פשטו אנשי הביטחון הרוסי על קבוצת כופרה מפורסמת, עצרו עשרות האקרים והחרימו רכוש רב. תחילה פעולת המעצר המפתיעה יוחסה ללחץ מכיוונו של ממשל ביידן והיו מומחים שתיארו אותה כמעין הקרבה מצדו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כדי להתקרב למערב. אך מעקב צמוד שמבצעות חברות הסייבר על כנופיות הכופרה מעלה חשד שמא המעצר שימש בפועל לצורך אחר לחלוטין שקשור למלחמה באוקראינה.

3. דיכאון אחרי אקזיט

ב-2015 רכשה מיקרוסופט את הסטארט-אפ Wunderlist, שפיתח אפליקציה לניהול משימות, תמורת מעל 100 מיליון דולר. בראיון שנתן המייסד כריסטיאן רבר כעת, הוא חשף את התחושות הקשות שחווה אחרי מה שהיה אמור להיות אקזיט משמח: "הרגשתי כאילו איבדתי ילד וכאבא לשני ילדים אני מרגיש שאני יכול להגיד את זה. חוויתי את זה כניתוק לחלוטין מהצוות שלי ומהחברה שיצרתי". כיום הוא עובד על חוויה מתקנת עם סטארט-אפ חדש שגייס כבר 3 מיליון דולר.

4. ברירת המחדל: ICQ

ספק אם זה מה שציפו לו יוסי ורדי וצוות מייסדי תוכנת המסרים ICQ כאשר מכרו אותה לפני 24 שנה ל-AOL האמריקאית בתמורה ל- 407 מיליון דולר. התוכנה התגלגלה לידיו של תאגיד הדיגיטל הרוסי סקיי (DST) ב-2010, בעלי הרשת החברתית הגדולה ברוסיה VK, נסגרה והוקמה מחדש בגרסאות שונות, וכעת היא צפויה להשקה מחודשת בשל הסנקציות האמריקאיות והשבתת פעילותן של וואטסאפ ואינסטגרם.

5. חגיגת עליבאבא

ידיעה לא ארוכה שפרסמה סוכנות הידיעות הסינית ביום רביעי הטיסה למעלה את מניות הטק הסיניות הנסחרות בהונג קונג ובניו יורק. האם זה מוצדק?

6. לחיות מיוטיוב

סרטונים על טיולים בארץ, פילטרים חדשים לאינסטגרם והמלצות אופנה. גם יוצרי תוכן ומשפיעני רשת בעברית מגיעים למשכורת מכובדת בסוף החודש

7. מנתק את הראוטר

שורה של חוקים שהעביר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מנתקים את רוסיה מאינטרנט העולמי, אבל האם זה בכלל אפשרי?

8. הוטל קליפורניה

פרופ' ריינהרד גנזל, זוכה פרס נובל לפיזיקה, מסביר בראיון לגלובס למה אפשר לבקר בחורים שחורים אבל לא לשוב בחזרה. קצת כמו השיר הידוע.