אינפלציה דוהרת, ריבית מטפסת ומלחמה: הגיע הזמן לכמה התאמות בתיק הההשקעות

הקוקטייל המשכר שהגישו הבנקים המרכזיים בשנים האחרונות - ריבית אפסית, מדיניות מוניטרית מרחיבה והזרקת נזילות חסרת מעצורים לשווקים - סיפק למשקיעים סיבה מצוינת להמשיך לחגוג • שרשרת ההתפתחויות הכלכליות והגיאופוליטיות מאיימת לסיים את החגיגה הזו - ומעמידה את תיק ההשקעות במבחן המציאות

אמריקן אקספרס. ענקיות התשלומים עמידות יחסית למצב, ואף עשויות להרוויח ממנו / צילום: Shutterstock
אמריקן אקספרס. ענקיות התשלומים עמידות יחסית למצב, ואף עשויות להרוויח ממנו / צילום: Shutterstock

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל קרני פמילי אופיס. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו

הזירה הגיאופוליטית התפרצה במלוא עוזה. כבר למעלה משלושה שבועות חלפו מאז ניתן האות לפלישה קרקעית של מכונת המלחמה הרוסית לתוך גבולות אוקראינה, שסופגת ממטרי אש על מחוזות שלמים במדינה. המהלך הטיל פצצה נוספת, וכבדת משקל, גם על היציבות הגלובלית, והוסיף ממד אימתני לחששות המשקיעים, שכוונו עד אז לגאות האינפלציונית ששוטפת רבות מכלכלות העולם.

בארה"ב, שממשיכה לנפץ שיאים, זינקה האינפלציה בחודש פברואר לקצב הגבוה זה ארבעה עשורים - 7.9% במונחים שנתיים - וזה עוד לפני שקלול "אפקט פוטין" ונסיקת מחירי האנרגיה והסחורות שהגיעה בעקבות פרוץ המלחמה.

בנקודה זו ראוי לציין, כי גם בתרחיש האופטימלי של בלימת הלחימה בזה הרגע, לטריקת הדלתות מצד המערב בפני רוסיה, ולאמברגו שהוטל על יבוא נפט וגז ממנה, יש פוטנציאל גבוה לייצר גלי הדף אינפלציוניים, שכן רוסיה מדורגת במקום הראשון והשני בקרב היצואניות הגלובליות של גז טבעי ונפט, בהתאמה. כלומר, אתחול היחסים בין המדינות צפוי להמשיך ולנדנד את מחירי האנרגיה בעולם, לפחות בטווח הנראה לעין.

אחד המוקשים של יו"ר הפד עלול להתפוצץ

השילוב בין אינפלציה דוהרת, ריבית עולה ומלחמה מתגלגלת מזניקים את חששות המשקיעים, וממלכדים את נגידי הבנקים המרכזיים בעולם, בייחוד את ג'רום פאוול, יו"ר הפד, שניצב בפני דילמה קשה.

מצד אחד, העלאת ריבית זריזה, על רקע המלחמה והסנקציות שהוטלו, עלולה להביא להאטה כלכלית בעולם ולכיפוף מטה של תחזיות הצמיחה. מנגד, התמהמהות ומתיחה נוספת של החבל בכל הנוגע להעלאת הריבית, ככלי ריסון לאינפלציה, עשויה לפגוש אותו בהמשך עם שיעור אינפלציה גבוה בהרבה מזה של היום. אז גם ייאלץ לנקוט קצב העלאות ריבית אגרסיבי, כאיום עיקרי על יציבות השווקים.

בנקודה זו ראוי להסיט את המבט גם לסין, שם מתפתח גל קורונה נוסף, שכבר הצליח להביא לסגר על שתי ערים מרכזיות, הנחשבות למרכזים תעשייתיים. מלבד זאת, סין מתפקדת כמדינת מפתח בכל הקשור להתפתחויות באוקראינה. תמיכה פיננסית וצבאית מצידה בפוטין עשויה לדרבן את האחרון, ולהעניק לו אשראי להמשך הלחימה.

ובחזרה לקורונה. נוכחותו של הווריאנט החדש, ככל שיתפשט בסין, ובעולם בכלל, צפוי להכביד את השיבושים על שרשראות האספקה, שטרם חזרו לתפקוד מלא מאז פרוץ מגפת הקורונה.

מצבור האתגרים, שאת חלקם לא פגש העולם כבר שנים ארוכות, מאותת על שינוי משמעותי בדינמיקה הכלכלית והגיאופוליטית. בזמנים של אי-ודאות וחוסר יציבות, חשוב להיערך לתרחישי קיצון, ולהתאים את תמהיל תיק הנכסים לפוזיציות השקעה עם פוטנציאל ערך, גם בסביבה כלכלית מאתגרת.

אסטרטגיה נכונה בפרספקטיבה היסטורית

אינפלציה כרונית אומנם לא נצפתה כמעט במהלך השנים האחרונות, אך היא הופיעה במהלך ההיסטוריה. ברמתה הנוכחית בארה"ב, הפעם האחרונה הייתה ב-1982, בחסות ההפיכה באיראן ומשבר הנפט החריף. באותה תקופה שיגר גאון ההשקעות, וורן באפט, מכתב למשקיעים, עם המלצה להשקיע את כספם בחברות שמסוגלות להדביק את קצב עליית המחירים (האינפלציה) באופן פשוט יחסית. במילים אחרות, שהלקוחות יספגו את צעדי התייקרות מבלי לפתוח במרד צרכנים.

מי שמצליחות לענות, בין היתר, על ההגדרה הזו, הן חברות כרטיסי האשראי, ואמריקן אקספרס  (American Express, סימול: AXP) בפרט. לענקית התשלומים העולמית יש רקורד מוכח בהתמודדות עם השלכות המשבר הפיננסי ב-2008, ועם הירידה החדה בהיקף הביקושים, שהגיעה בעקבותיו. הסיבה לכך נעוצה באופי הפעילות העסקית של החברה, התומכת בה במידה מסוימת גם בעתות של אינפלציה גואה וריבית מטפסת.

 
  

ראשית, אמריקן אקספרס ממותגת, בשונה מרבות ממתחרותיה, כחברת "פרימיום", הפונה בעיקר לשכבה האמידה. עובדה זו מייצרת עבורה יתרון ורצועת ביטחון גם בעתות של התערערות האיזון הכלכלי.

עדות לכך אפשר לראות בצעד שעשתה החברה רק לפני כחודשיים, בעיצומה של אינפלציה משתוללת, עת החליטה להקפיץ את דמי כרטיסי ה"פלטינום" שהיא משווקת, מ-550 דולר לשנה, ל-700 דולר כמעט - זינוק של כ-25% בפעימה אחת. המהלך הזה מלמד על כוח התמחור של החברה, והנחת המוצא היא, שקהל לקוחותיה, המזוהה היטב עם סמל הסטטוס, יהיה מסוגל לבלוע גם את זה.

גם לאינפלציה יש "תרומה" לרווחי החברה. מרבית מהכנסות חברות האשראי והתשלומים זורמות מעמלות סליקה, כך שעליית מחירי המוצרים, השירותים והסחורות גוזרת לקופתה עמלה גבוהה יותר, שכן זו קבועה ומחושבת לפי שיעור מסוים מסך העסקה.

למעשה, גם בתרחיש של כיווץ בהיקף הביקושים, התמחור הגבוה של המוצרים מייצר מנגנון הגנה מסוים, ומפצה על כך בדמות עלייה בנפח העמלות. יתרה מכך, דעיכת השימוש במזומן בעולם והאצת המעבר לאמצעי תשלום דיגיטליים פועלות כמנוע צמיחה התומך בגידול ההכנסות, דבר שהשתקף היטב בדוחות שהציגה החברה ברבעון הרביעי של 2021. אמריקן אקספרס הכתה את התחזיות, והציגה צמיחה של 30% בשורה העליונה - הכנסות של כ-12 מיליארד דולר.

גם לריבית המטפסת בארה"ב יש השפעה על החברה, אלא שזו מייצרת חרב פיפיות משוננת. מצד אחד, ריבית גבוהה מרסנת ביקושים. מנגד, היא מאפשרת לחברה להגדיל את שולי הרווח בתמהיל ההלוואות. כמו כן, לרשות החברה סט כלים רחב לדרבן את הצרכנים להגדיל ביקושים גם בסביבה כלכלית מאתגרת, הן באמצעות מתן הלוואות במימון נוח, והן ביכולת לאפשר אשראי מתגלגל, אם כי במחיר של עלייה ברמת הסיכון להפסדי אשראי וכשל חוב.

אופי פעילותה העסקית של ענקית התשלומים האמריקאית מייצר עבורה מרחב תמרון רחב ויכולת התפתלות מרשימה בהתאם לתנאי השוק, ובהתאם לכך, קצירת פירות גם בתקופה מאתגרת. משקיעים המחפשים חשיפה רוחבית לתחום, כזו שאינה ברמת סיכון גבוהה שמגלמת השקעה ישירה במניה בודדת, יכולים לכוון להשקעה בקרן הסל ETFMG Prime Mobile Payments ETF (IPAY), המאגדת עשרות חברות שירותי סליקה ופתרונות אשראי.