בורסות עולם | סיקור שוטף

יו"ר הפד פאוול הזניק את תשואות האג"ח, בעוד שוול סטריט ננעלה בירידות קלות

יו"ר הפדרל ריזרב הזהיר כי האינפלציה בארה"ב "גבוהה מדי" ושלא יהסס להעלות את הריבית באגרסיביות - והטיס את תשואות האג"ח • מחירי הנפט הגולמי זינקו ביותר מ-7%, ואיתם מניות האנרגיה בניו יורק • נעילה מעורבת בבורסות אירופה; בורסת מוסקבה נפתחה למסחר באג"ח של ממשלת רוסיה

בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock
בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

22:01

הרוחות בוול סטריט נעו הערב סביב דבריו של יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול, שהכריז ש"האינפלציה גבוהה מדי" והזהיר שהבנק לא יהסס להעלות את הריבית בחצי אחוז ולא ברבע אחוז, כדי לבלום את השתוללות המחירים בארה"ב.

הירידות במדדים המובילים הצטמצמו לקראת הנעילה. S&P500  ננעל ללא שינוי ממשי, נאסד"ק  ודאו ג'ונס  השילו 0.4% ו-0.6% בהתאמה, כשלצדם התשואות על האג"ח הממשלתיות נסקו. התשואה על האיגרת ל-10 שנים, שפתחה את היום ברמה של 2.14%, המריאה ל-2.31%, והתשואה על האג"ח לשנתיים (רמת פתיחה 1.95%) זינקה בכ-17 נקודות בסיס ל-2.12%. התשואות על האג"ח קצרות הטווח זינקו בשיעורים חדים אף יותר.

בלטו לחיוב מניות האנרגיה, ובראש אוקסידנטל פטרוליום  שטסה מעל 8%, ואחריה מרתון אויל, דיימונדבק, דבון, אקסון  ועוד. בקרב הישראליות בלטה סיירן  שזינקה ביותר מ-43%. ענקיות הטכנולוגיה נסחרו בתנודתיות רבה ונדו בין עליות לירידות. לבסוף, טסלה  סיימה בעלייה של כ-1.9% וגם AMD, אנבידיה ואפל עלו קלות. מנגד, המניות הסיניות איבדו גובה (בהן עליבאבא , פינדואודו וג'יי.די.קום) וכך גם חברות התעופה.

בשוק הסחורות נרשמו עליות חדות במחירי הנפט הגולמי בתגובה לדיווחים שהאיחוד האירופי שוקל להטיל סנקציות על יצוא האנרגיה מרוסיה. הברנט קפץ בקרוב ל-8% ל-116.5 דולר לחבית והנפט האמריקאי הוסיף 7.5%, למחיר של 112.6 דולר לחבית. הזהב עלה ב-0.8% ל-1,936.8 דולר לאונקיה. מנגד, בשוק הקריפטו נרשמת יציבות - הביטקוין  ללא תנודות מהותיות ונסחר סביב 41 אלף דולר, האת'ר  נסחר תמורת כ-2,900 דולר.

21:00

תשואות האג"ח לא עוצרות: התשואה על האיגרת ל-10 שנים הגיעה כבר ל-2.30%, התשואה על האג"ח לשנתיים ממריאה ל-2.12%. עליות חדות נרשמות גם בשוק הסחורות, שם מחירי הנפט מטפסים ב-7.5% והברנט מגיע ל-115.9 דולר לחבית.

בוול סטריט המדדים עדיין צבועים באדום. נאסד"ק יורד ב-1.1%, דאו ג'ונס ב-1% ו-S&P500 ב-0.6%. 

בקרב המניות הישראליות נרשמות ירידות חדות לאינוביד  שמאבדת 9%, דריו הלת' , קורנית, גמידה סל ואייסקיור. מנגד, מניית סיירן  טסה 25%, אלוט  מזנקת בקרוב ל-10% וגם תופין, סלברייט, ראדא, איי.סי.אל ואלביט מרכזות עניין.

20:15

המגמה השלילית בוול סטריט נמשכת. נאסד"ק  יורד ב-1.1%, S&P500  ב-0.5% ודאו ג'ונס  ב-1%. ברקע, דברי פאוול על העלאות הריבית האגרסיביות המתוכננות בחודשים הקרובים בארה"ב ממשיכים לתמוך בתשואות האג"ח שעולות בשיעורים חדים.

התשואה על האג"ח של הממשל האמריקאי ל-10 שנים גבוהה כבר ב-15 נקודות בסיס מרמת הפיתחה ועומדת על 2.29%, וגם התשואה על האג"ח לשנתיים מזנקת בשיעור דומה ועומדת על 2.10%. בשני המקרים מדובר בשיא של כשלוש שנים.

בשוק המניות נרשמות ירידות בולטות למניות הטכנולוגיה הסיניות, בהן פינדואודו שיורדת ב-8% וג'יי.די.קום שנחתכת ב-6.5%. גם אייר BNB , סטארבקס , פייפאל ואטסי יורדות, וכן חברות התעופה הגדולות ובהן אמריקן איירליינס  ודלתא .

מנגד, חברות האנרגיה ממשיכות לרכז עניין בעוד שמחירי הנפט הגולמי מזנקים ב-7%. הברנט עולה ל-115.4 דולר לחבית והנפט האמריקאי ל-110.9 דולר לחבית.

19:05

העלייה בתשואות האג"ח בארה"ב מתחזקת לאחר דברי פאוול. התשואה על האג"ח ל-10 שנים טסה ב-14 נקודות ל-2.28%, התשואה על האג"ח לשנתיים עלתה ב-13 נקודות ל-2.08%. במקביל, הירידות בוול סטריט מתחזקות: נאסד"ק יורד ב-1.1%, S&P500 ב-0.6% ודאו ג'ונס ב-1%.

בתחתית הנאסד"ק בעיקר מניות הטכנולוגיה הסיניות, אם כי גם מרבית ענקיות הטק האמריקאיות עברו לטריטוריה השלילית. בולטת לחיוב טסלה שעולה בכ-1%.

18:35

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, נשא הערב דברים בפני האגודה הלאומית לכלכלה עסקית ואמר כי "האינפלציה גבוהה מדי" וכי הבנק ינקוט צעדים נוקשים למיתונה (בהם העלאות ריבית של חצי אחוז ולא רבע אחוז), שכן לדבריו היא מסכנת את ההתאוששות הכלכלית. לפני פחות משבוע העלה את הריבית בפעם הראשונה מאז 2018, בניסיון להילחם באינפלציה שנמצאת ברמה הגבוהה ביותר זה 40 שנה.

באירופה הסתיים המסחר במגמה מעורבת. מדדי דאקס וקאק ירדו בכ-0.5% ואילו פוטסי הבריטי עלה בשיעור דומה. יורוסטוקס 50 ירד ב-0.4% אך הסטוקס 600 עלה ב-0.1%.

עליות בולטות נרשמו היום אצל ארסלור מיטל  ההולנדית, ראנדסטאד  הצרפתית, סימנס אנרג'י  הגרמנית וכן במניות האנרגיה של  ו-BP . מנגד, חברת הכרייה פולימטאל  צנחה ועוד ירידות בולטות רשמו וויז אייר  ודליברו  בלונדון, ג'סט איט  באמסטרדם ודליוורי הירו  בפרנקפורט.

17:40

האווירה בוול סטריט מתבהרת והמדדים מצמצמים את הירידות. S&P500 עבר לעלייה קלה של 0.1%, נאסד"ק יורד בפחות מ-0.1% ודאו ג'ונס נסוג ב-0.5%. תשואות האג"ח ממשיכות לנסוק: התשואה על האיגרת ל-10 שנים עומדת על 2.24%, 10 נקודות יותר מרמת הפתיחה, והתשואה על האיגרת לשנתיים עלתה ל-2.03%.

את העליות בניו יורק ממשיכות להוביל חברות האנרגיה (כשברקע מחירי הנפט הגולמי מזנקים ב-5%), וגם ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות עברו לטריטוריה החיובית כאשר אפל , אנבידיה , טסלה , AMD  ואמזון  עולות ב-1%-3%, אך מנגד מטא (פייסבוק) , מיקרוסופט  ואלפאבית (גוגל)  מאבדות גובה.

את הדאו מושכת מטה בעיקר בואינג שמשילה 4.3% במחזור גבוה (בהמשך לדיווח כי מטוס בואינג 737 של חברת התעופה צ'יינה איסטרן התרסק כשעל סיפונו 133 נוסעים ואנשי צוות), וגם הום דיפו  וסיילספורס  נחלשות. 

16:30

המגמה השלילית בוול סטריט מתחזקת, והירידות מעמיקות. מדד S&P500 עבר לירידה של כ-0.4%, דאו ג'ונס משיל 0.5% ונאסד"ק יורד כבר ביותר מ-1%. 

בולטות לטובה חברות האנרגיה, ברקע הזינוק במחירי הנפט, ובהן אוקסידנטל  שקופצת 10%, מרתון אויל , דיימונדבק אנרג'י , דבון אנרג'י  ושברון . מנגד, החברות הסיניות שוב רושמות ירידות מהותיות, בהן עליבאבא  שמשילה 8%, פינדואודו , ניאו , ג'יי.די.קום  ועוד. גם בואינג , פייפאל , בלוק , שופיפיי  ונילסן  ממשיכות לאבד גובה במהירות.

בקרב הישראליות נרשמות ירידות חדות לגלובל-אי , גמידה סל, סול ג'ל, סיירן, סנטינל וואן, אייסקיור, REE ועוד. מנגד, תופין, אלוט, אלביט וצים עולות.

15:31

לאחר העליות החזקות שנרשמו בימי המסחר האחרונים בוול סטריט, השבוע נפתח באוויר רגועה ובתנודות קלות יחסית. S&P500 יציב, דאו ג'ונס יורד ב-0.1% ונאסד"ק ב-0.2%. בשוק האג"ח נרשמות עליות חדות בתשואות. התשואה על האיגרת ל-10 שנים מזנקת בכמעט 10 נקודות ועולה ל-2.23%, והתשואה על האג"ח לשנתיים עולה ב-6 נקודות וחצתה את רף ה-2%. עבור שתי האג"ח מדובר בתשואות הגבוהות ביותר מאז מאי 2019.

חברת הביטוח אלג'ני  מזנקת לאחר שדווח כי ברקשייר הת'וואי , קונצרן העסקים בבעלות המולטי מיליארדר וורן באפט, ירכוש אותה בתמורה ל-11.6 מיליארד דולר. מנגד, חברת דירוגי הרייטינג נילסן  צונחת ב-10% לאחר שהודיעה שדחתה הצעת רכישה מאליוט מנג'נמנט.

בזירת המסחר בסחורות, הנפט הגולמי מטפס בכ-4% למחיר של 112.3 דולר לחבית נפט ברנט ו-108.7 דולר לחבית נפט אמריקאי (WTI). הזהב נסחר ביציבות סביב 1,922 דולר. גם באירופה מתנהל מסחר יציב יחסית, כשדאקס רושם עלייה מזערית, קאק יורד ב-0.1% ופוטסי דווקא מתחזק ב-0.5%. יורוסטוקס 50 ללא שינוי ממשי. 

בורסת מוסקבה נפתחה מחדש באופן חלקי לאחר שנסגרה ב-25 בפברואר על רקע המלחמה באוקראינה. כעת ניתן לסחור רק באגרות חוב שהונפקו על ידי ממשלת רוסיה, אך דובר הבורסה אמר שהוא מקווה שגם המסחר במניות יוכל להתחיל שוב בקרוב. "טכנית הכל מוכן, ואנחנו מקווים שהמסחר יתחדש בזמן הקרוב", אמר.

הבנק המרכזי בארה"ב העלה את הריבית לראשונה מאז 2018, אך בניגוד לספרי התאוריה שוקי המניות דווקא עלו בחדות. איך זה קשור לתחזית של יו"ר הפד לצמיחה של הכלכלה האמריקאית בהמשך, והאם מהלך העלאה של הריבית צפוי להיכשל עוד לפני שהחל? רונן מנחם הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, דיבר על ההשלכות של העלאת הריבית בארה"ב, ואיך זה צפוי להשפיע על המשק הישראלי?

14:00

מניית בואינג  צונחת בכ-6% במסחר המוקדם, לאחר שהיום דווח כי מטוס בואינג 737 של חברת התעופה צ'יינה איסטרן התרסק. המטוס המריא מקומינג לעיר גואנז'ו ולפי הידווחים התרסק אל הרים באיזור Guangxi. התרסקות המטוס הציתה שריפה במקום. על סיפונו נשא המטוס 133 נוסעים ואנשי צוות שטרם דווח מה על בגורלם.

מומחי המט"ח והסחורות של הבנק השוויצרי לומברד אודייר מציינים בסקירה שפרסמו כי "הזהב צפוי להישאר בטריטוריה שמעל 1,800 דולר לאונקיה גם בחציון השני. הביקושים הפיננסיים לזהב על רקע המלחמה באוקראינה הם המניע העיקרי לכך. זהב מהווה מקלט בטוח ועל אחת כמה וכמה עבור משקיעים החוששים מסטגפלציה אפשרית ו/או תרחיש של השמדת ערך של מטבעות. עם זאת, דולר חזר וערכים ריאליים גבוהים עשויים לרסן את העלייה במחיר הזהב כאשר מסתכלים מעבר לרבעון השני", הם מוסיפים.

"אנו מעריכים את ההשפעה הגיאופוליטית בפרמיה של כ-200 דולר על המחיר לאונקיה ומצפים שהיא לא תיעלם באופן מהיר ושהתנודתיות במחירי הזהב יכולה להישאר גבוהה. לאור זאת אנו מצפים כי במחצית השניה הזהב ייסחר במחירים שמתחת ל-1,800 דולרים לאונקיה, במידה והמצב באוקראינה לא יחמיר והבנקים המרכזיים יוכלו לנרמל את המדיניות המוניטרית שלהם". בתרחיש קיצון בו המלחמה באוקראינה מסתיימת או גוררת סנקציות חמורות דוגמת מקרה איראן, מומחי הבנק השוויצרי מעריכים כי מחיר הזהב יכול לטפס לכ-2,400 דולרים לאונקיה.

"התרשמנו מהגודל והצמיחה החזקה של שוק הפרסום הדיגיטלי, והתרשמנו גם מהיכולת של ההנהלה לנווט את החברה בסביבה רגולטורית מסובכת ותחרות עזה תוך ביצוע מרשים של התוכנית האסטרטגית". כך מסבירים היום ב-IBI בית השקעות את המלצתם החיובית על מניית פריון נטוורק  - בית ההשקעות החל לסקר את המניה בהמלצת "תשואת יתר" ובמחיר יעד של 104 שקל (31.7 דולר) למניה, שגבוה בכ-46% ממחיר המניה בבורסה.

11:55

ברקשייר הת'וואי , קונצרן העסקים בבעלות המולטי מיליארדר וורן באפט, הודיע הבוקר כי ירכוש את חברת הביטוח האמריקאית אלג'אני תמורת 11.6 מיליארד דולר, סכום המסמל עלות של 848.02 דולר למניית החברה, במזומן. מברקשייר הת'וואי נמסר כי העסקה מהווה "מכפיל של פי 1.26 משוויה של אלג'אני ב-31 בדצמבר 2021". מדובר גם בפרמיה של 16% על מחיר המניה הממוצע של חברת הביטוח בשלושים הימים האחרונים.

11:35

מגמה מעורבת עם נטייה לעליות באירופה. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות. 

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, מציין כי "התגובה של השווקים להתפתחויות בשבוע האחרון הייתה risk-on , שנבע משילוב של ציפיות להתקדמות במו"מ להשגת רגיעה בלחימה בין רוסיה לאוקראינה וככל הניראה סגירת פוזיציות שורט מהירה לאחר מסיבת העיתונאים של פאוול. אמנם קיימת שונות גבוהה בקרב חברי ה- FED , אך גם ה"יוניים" שבהם רואים צורך להעלאת ריבית לסביבה של 2%, כאשר הניציים יותר (בולארד) מכוונים לסביבה של למעל המ-3%. בכל אופן הפער ההערכה החציונית לבין התמחור בשוק הצטמצם מאוד לשנה-שנתיים הקרובות, כאשר שוק האג"ח מתמחר סיכוי גבוה להאטה /מיתון בעקבות העלאות הריבית לסביבה של 2.5%-2.75%, ואילו הפד באופן מובן משדר "נחיתה רכה" של הכלכלה". 

"העליות החדות במדדי המניות בעולם בשבוע האחרון נתמכו במספר גורמים וביניהם הציפיות להתקדמות במו"מ בין רוסיה לאוקראינה, טון מרגיע יחסית מצידו של פאוול ואילו המניות הסיניות נתמכו גם בהתפתחויות רגולטוריות חיוביות לשם שינוי, שהפיגו את החשש מפני גריעת מניות סיניות מהמסחר בארה"ב. עם זאת, במבט קדימה, נכסי הסיכון יתקשו לשמור על מומנטום חיובי כל עוד לא נרשמה ירידה משמעותית בסביבת האינפלציה. כמו כן, נקודת המוצא מבחינת התמחור של שוקי המניות המובילים אינה זהה, כך שסביבת המכפילים בארה"ב גבוהה משמעותית מזו שבאירופה ובאסיה למרות צפי לריסון מוניטארי גבוה במידה ניכרת בארה"ב. בנוסף, פרמיית הסיכון בארה"ב נעה בחלק התחתון של הטווח בו היא נסחרה בעשור האחרון, כלומר משקפת מרווח ביטחון נמוך מפני זעזועים שליליים, למרות הסיכונים הנובעים מהמצב הגיאו-פוליטי ובעיקר מהצפי לריסון מוניטארי משמעותי בשנה הקרובה. בהתחשב בכך שהשווקים באירופה תלויים במידה רבה בהתפתחויות הגיאו-פוליטיות, ניראה כי למדדים האסייתים פוטנציאל גבוה יותר לביצועים עודפים ברמת התמחור הנוכחית", כותב גוזלן.

10:15

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה מעורבת.  במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות. 

בזירת המסחר בסחורות, חוזה על נפט מסוג ברנט רושם עלייה של כ-4% לרמה של 112.2 דולר לחבית, וגם נפט מסוג WTI מטפס בחדות ל-109 דולר לחבית. מנגד, הזהב נסחר בירידה קלה סביב 1,922 דולר לאונקיה. 

08:10

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת עם נטייה לירידות. בורסת טוקיו סגורה ואילו בהונג קונג נרשמות ירידות של כ-1%. 

 במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות. 

בזירת המסחר בסחורות, חוזה על נפט מסוג ברנט רושם עלייה של יותר מ-3% לרמה של 111.3 דולר לחבית, וגם נפט מסוג WTI מטפס בחדות ל-108.1 דולר לחבית. מנגד, הזהב נסחר בירידה קלה סביב 1,922 דולר לאונקיה. 

האסטרטג הטכני של אופנהיימר מציין בסקירה שפרסם כי מדד ה-S&P 500 נתמך ברמת השפל של פברואר 2022, ורשם מהלך התאוששות לאחר החלטת הפד על הריבית בשבוע שעבר. ארי ואלד צופה המשך להתאוששות, עם צפי לחזרת מדד ה-S&P 500 לטווח של 4550-4600 נקודות, במקביל להתאוששות מדד ה-Russell2000 לרמת ההתנגדות של 2110 נקודות, ולאחר מכן לרמה של 2200 נקודות.

בתרחיש שלילי, מעריך ואלד פוטנציאל ירידה מחודשת באמצע השנה הנוכחית, עם עלייה לאחר מכן לקראת סוף השנה. בהסתכלות על אינדיקטורים טכניים כגון שיעור המניות מעל ממוצע נע ל-100, 50 ו-20 יום, והפרש בין מספר המניות שהשיגו שיאים חדשים לעומת מספר המניות שהגיעו לשפל, עולה לדעתו גם כן תמונה חיובית שתומכת בצפי להמשך ההתאוששות בשוק המניות בוול סטריט.