הגאות בהובלה הימית עושה טוב למספנות ישראל שמציגה צמיחה דו-ספרתית בהכנסות וברווח

החברה צמחה בארבעת מגזרי פעילותה - מספנה, נמלים, יבוא ושיווק מלט והובלה ימית • מאז שהצטרפה לבורסה לני"ע לפני כשנה וחצי, השלימה מניית מספנות ישראל התקדמות של 54%, ושווייה מגיע לכ-2.6 מיליארד שקל

מספנות ישראל בחיפה / צילום: איל יצהר
מספנות ישראל בחיפה / צילום: איל יצהר

הגאות בענף הספנות העולמי לצד הפריחה של ענפי הגז הטבעי והנדל"ן המקומיים, הובילו את חברת מספנות ישראל  להכנסות של כ-945 מיליון שקל ב-2021, צמיחה של 23% לעומת השנה הקודמת.

מספנות ישראל, הנמצאת בשליטת שלומי פוגל, סמי קצב, משפחת שמלצר וגולד בונד  הבורסאית, פועלת בארבעה מגזרים עיקריים - מספנה, נמלים, יבוא ושיווק מלט והובלה ימית. החברה הצטרפה לבורסה בת"א לפני כשנה וחצי, לאחר שגייסה כ-340 מיליון שקל לפי שווי של כ-1.7 מיליארד שקל "אחרי הכסף". מאז שהחלה להיסחר השלימה מניית מספנות התקדמות של 54% ושווייה של החברה מגיע כיום לכ-2.6 מיליארד שקל.

מדוחות החברה, שהובילו לתגובה חיובית במניה, עולה כי במגזר המספנה, ההכנסות ב-2021 עלו בכ-47.3% לכ-227 מיליון שקל עקב עלייה בהיקף הפרויקטים בביצוע ובהם חתימה על הסכם עם לקוח למכירת כלי שיט. במגזר הנמלים עלו ההכנסות בכ-20% והגיעו ל-183 מיליון שקל. זאת לאור גידול של כ-350 אלפי טון בפריקת מטענים לעומת שנה קודמת (עלייה של 7.8%) הנובע בעיקר מעלייה בקצבי הפריקה וכן משימוש יחסי רב יותר ביחס לתקופה המקבילה ברציף שהועמד על ידי החברה ללקוח הפועל בתחום הגז.

במגזר המלט גדלו ההכנסות המספנות בכ-9.4% ל-452 מיליון שקל, על רקע גידול בכמות הנמכרת ובמחיר ביחס לתקופה המקביל אשתקד. במגזר הובלה ימית ההכנסות צמחו לכ-82.5 מיליון שקל, כפול כמעט מב-2020, כתוצאה מעלייה במחירי ההובלה הימית וכן בשל רכישת אוניית מטען נוספת במהלך השנה.

השורה התפעולית הצביעה על גידול של 28% ברווח לעומת 2020, לכ-133 מיליון שקל, ובשורה התחתונה רשמה מספנות ישראל רווח נקי של 94 מיליון שקל, עלייה של 32%. 

את הרבעון הרביעי סיימה החברה עם עלייה של 29% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל ב-2020, ל-270 מיליון שקל. הרווח התפעולי גדל ב-65.5% ל-43 מיליון שקל והרווח הנקי עמד על 27 מיליון שקל, עלייה של 48% לעומת הרבעון המקביל.

תחלק דיבידנד בהיקף 30 מיליון שקל

עוד מציינים במספנות ישראל כי צבר ההזמנות במגזר המספנה עמד בסוף 2021 על 964 מיליון שקל, לעומת צבר של כ-262 מיליון שקל בסוף שנת 2020. במקביל לפרסום הדוחות, הודיעה החברה כי תחלק דיבידנד בהיקף של 30 מיליון שקל.

צביקה שכטרמן, מנכ"ל מספנות ישראל, ציין כי "בשנת 2021 המשכנו בצמיחה מואצת וקידום מנועי הצמיחה בכל תחומי הפעילות שלנו. במגזר המספנה שורת עסקאות שנחתמו לאחרונה נעשו מתוך ראייה אסטרטגית של הרחבת סל המוצרים המוצעים ללקוחות, יצירת שיתופי פעולה עם מספנות אחרות ברחבי העולם וחיזוק מערכת היחסים המשמעותית וארוכת הטווח עם משרד הביטחון וחיל הים הישראלי, שהשימוש שלו במוצרי החברה מסייע במכירתם ברחבי העולם.

"בפעילות הנמלית אנחנו ממשיכים להציג יעילות בסטנדרט עולמי עם פריקה במתכונת 24/7. רשמנו ב-2021 עלייה בקצב פריקת המטענים וצמיחה של 20% בהכנסות הפעילות, תוך שיפור הרווחיות. במגזר המלט רשמנו צמיחה של 11% בכמות הנמכרת ובמקביל המשכנו לייצר מנועי צמיחה נוספים לפעילות.

"בהקשר זה החברה הבת 'סימנט' רכשה לאחרונה את פעילות הדבקים והאבקות לבנייה של חברת קשת פרימה ובכך תגדיל את סל המוצרים שלה בתחום הבנייה הצומח, בו אנו שואפים להרחיב את פעילות הקבוצה. במגזר ההובלה הימית רשמנו גידול חד בהיקף ההכנסות ועלייה חדה ברווחיות על רקע העלייה החדה במחירי ההובלה הימית, וכן הגדלת צי אוניות המטען והמלט שבבעלות החברה, המונה כיום 9 אוניות, בנוסף ל-4 אוניות יעודיות לפריקת מלט".

שכטרמן ציין כי "החברה ממשיכה לממש את תוכניתה העסקית, להרחיב ולפתח את פעילותה בתחומי הספנות, את הגדלת מגוון השרותים לתעשיית הפקת הגז, הרחבת סל המוצרים בתחום הבנייה, הקמת הממגורות, הקמת מתקן הביטומן - תוך שהיא ממשיכה לפעול לאיתור השקעות נוספות בסינרגיה לתחומי פעילותה, לטובת המשך צמיחת החברה והשאת ערך לכלל בעלי מניותיה", הוא הוסיף.