המלחמה באוקראינה מעמידה למבחן את האמון במדינות מתפתחות

משקיעים כבר מתמודדים עם ביצועים מאכזבים של מדינות מתפתחות בעשור האחרון

סניף מקדונלד'ס סגור במוסקבה / צילום: Shutterstock
סניף מקדונלד'ס סגור במוסקבה / צילום: Shutterstock

לאחר שמיהרו להיפטר מההשקעות שלהם ברוסיה, כמה מנהלי נכסים גדולים מביטים באופן מפוכח בחשיפה שלהם למדינות מתפתחות אחרות.

משקיעים גדולים ויועציהם בשנים האחרונות חיפשו מדינות מתפתחות להשגת החזרים וצמיחה גבוהים יותר, בייחוד כשמניות אמריקאיות יקרות ואגרות החוב האמריקאיות נותנות תשואות נמוכות באופן היסטורי. במקום זה, ההפסדים בשנה שעברה מחברות בנייה סיניות וחברות טכנולוגיה מוחמרים על ידי מלחמת רוסיה־אוקראינה. כעת, לאחר שנים של ביצועים גרועים ביחס לכמה מקבילים בארה"ב, ישנם משקיעים המטילים ספק בתפקיד של המדינות המתפתחות בתיקי ההשקעות שלהם.

"באיזו מידה ומתי אנחנו לוקחים בחשבון - אולי בזמן מחקר הקצאת הנכס - את הסיכונים הכרוכים בהשקעה ישירה מחוץ לארה"ב?" שאל הארי קיילי, יושב הראש הדירקטוריון של California State Teachers’ Retirement System, בפגישה של מועצת ההשקעה מוקדם יותר החודש.

מניות של מדינות מתפתחות החזירו 3.3% בחישוב שנתי בעשר השנים האחרונות, נכון ל־17 במרץ, לעומת 11.1% לאג"ח בינלאומיות ו־12.1% למניות של חברות אמריקאיות בגודל בינוני, על פי מדדי MSCI ו־S&P Global.

בינתיים, אגרות חוב של מדינות מתפתחות הגיעו להחזרים שנתיים ממוצעים של 4% בעשר השנים האחרונות וב־2022 עד כה, בהשוואה ל־6.1% לתיק של אגרות חוב אמריקאיות בתשואה גבוהה, על פי מדדים המופעלים על ידי ג'י פי מורגן צ'ייס ובלומברג.

"התחזית שהמדינות המתפתחות יציגו ביצועים טובים יותר הייתה מאכזבת", אמרה היילי טראן, מנהלת משותפת של מחקר אגרות חוב ב־Meketa Investment Group, המייעצת לתוכניות פנסיה ציבוריות ולמשקיעים מוסדיים אחרים. "גם הגדילה בהכנסות וגם ההחזרים לא היו טובים... לא ברמה שציפינו".

מניות ואגרות חוב של מדינות מפותחות עברו מדינות מתפתחות בגלל שהם הרוויחו יותר מהמדיניות המוניטרית של הפדרל ריזרב של ארה"ב, כך אמר הכלכלן מוחמד אל־אריאן מ־Allianz SE, ששירת בעבר כסגן דירקטור בקרן המטבע הבינלאומית. במדינות מתפתחות גם המרכיבים הכלכליים היסודיים היו במצב לא טוב, אמר.

משקיעים נכנסו לקרנות הדדיות של מדינות מתפתחות במשך רוב העשור האחרון - והכניסו כ־55 מיליארד דולר ב־2019 - אבל הם משכו כ־4 מיליארד דולר ב־2021 והשנה בינתיים משכו 7.3 מיליארד דולר נוספים, על פי נתוני Lipper. קרנות מניות של המדינות המתפתחות ממשיכות למשוך עניין, והכניסו שיא של 120.5 מיליארד דולר בשנה שעברה ו־25 מיליארד דולר ב־2022.

הרבה מהעניין בשנה שעברה הגיע ממשקיעים שבעבר הקטינו את החשיפה שלהם והגדילו אותה שוב כדי לנצל את השיקום של כמה כלכלות באסיה מההאטות של מגפת הקורונה, אמרה טראן.

קרנות פנסיה ברחבי העולם התקדמו לסיום השקעות במניות ואגרות חוב רוסיות בשבועות האחרונים, גם בגלל שאיפה להגן על עצמם מההפסדים וגם בגלל שלא רצו להשקיע במדינה שתוקפת את שכנתה. עד שעשו זאת, ערך ההשקעות צנח, המסחר כמעט נפסק והמתקפה הרוסית על אוקראינה כבר החלה.

המכירות התפשטו במהירות למדינות אחרות. אגרות חוב של שווקים מתעוררים איבדו כ־10% ב־2022, על פי נתוני ג'י פי מורגן, בעוד שההחזר הכולל על מדד השווקים המתפתחים של MSCI, העוקב אחרי מניות בכלכלות מתפתחות, עומד על מינוס 8.7%.

"החלטות למשוך השקעות לעיתים קרובות נעשות מאוחר מדי", אמר ג'ונתן גרייבל, מנהל השקעות באיגוד הפרישה של עובדי מחוז לוס אנג'לס, לחברי הדירקטוריון מוקדם יותר החודש.

כמה משקיעים מוסדיים מנסים להקטין את החשיפה הלא ישירה לרוסיה דרך בעלות על נתחים בחברות הקונות חומרים או מוכרות שם מוצרים. בתאגידים מקדונלדס וסטארבקס אמרו שמשהים את הפעילות ברוסיה בגלל בקשת המשקיעים והצרכנים.

מערכת הפרישה של מורים במדינת קליפורניה היא אחת מכמה משקיעים גדולים שדחקו בחברות שבהן יש לה מניות להפסיק פעילות ברוסיה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא, מחשש מהפסדים ואי וודאות נוספים.

מלחמת רוסיה־אוקראינה אינה הפעם הראשונה שפעולותיה הפוליטיות של מדינה גרמו למשקיעים לצאת ממנה. מנהלי נכסים התרחקו מפקיסטן בשנות ה־2000 אחרי שסנקציות שבאו בעקבות ניסוי גרעיני ב־1998 גרמו להפסדים. חברות רבות ומשקיעים יצאו מדרום אפריקה בתקופת האפרטהייד.

משקיעים מוסדיים רבים ויועצים נותרו אופטימיים לגבי מדינות מתפתחות. קרן הפנסיה הגדולה ביותר בעולם, מערכת הפרישה של עובדי ציבור בקליפורניה, החלה את פגישת וועדת ההשקעות שלה ב־14 במרץ עם פאנל על מדינות מתפתחות שתוכנן לפני מלחמת רוסיה־אוקראינה.

"דברים ישתבשו", אמר גרג אולפסון מחברת ניהול הנכסים גולדמן סאקס לדירקטוריון של הקרן. גם כך, אמר, "ההזדמנות גדולה מכדי שנוכל להתעלם ממנה".

בחברת הייעוץ Wilshire Advisors, המייעצת לקרנות פנסיה גדולות רבות, צפו בדו"ח הרבעוני של דצמבר שמניות של מדינות מתפתחות יחזירו 5.5% בעשור הקרוב, אחוז שלם יותר מניירות ערך אמריקאיים. תחזיות דומות עזרו לשכנע קרנות פנסיה כמו הקרן בגודל 1.37 מיליארד דולר של עובדי ציבור בקנזס סיטי, מונטנה להגדיל את החשיפה למניות של מדינות מתפתחות ל־11.3% מכלל ניירות הערך לעומת 9.5% בכמה השנים האחרונות.

קרנות פרישה של מדינות וערים בארה"ב מכוונות לשמור באופן ממוצע כ־6.5% מהאחזקות בניירות ערך של מדינות מתפתחות ו־4% באג"ח של מדינות מתפתחות, על פי נתוני מרכז מכללת בוסטון למחקר פרישה שכלל את כל קרנות הפנסיה המבחינות בדיווחים שלהן בין שני סוגי האחזקות.

אבל כמה מנהלים של קרנות פרישה נסוגים. קרן הפרישה בגובה 7.5 מיליארד דולר של עובדים מוניציפליים בפילדלפיה הקטינה את היעד שלה לניירות ערך של מדינות מתפתחות מ־4% ל־3% לפני שנתיים, ובחרה להשקיע יותר בנכסי צמיחה אחרים כמו מניות של חברות אמריקאיות בגודל בינוני.

"הדירקטוריון חש שאנו יכולים להגיע לתוצאות דומות או טובות יותר עם פחות תנודתיות ופרופיל סיכון נמוך יותר", אמר מנהל ההשקעות כריסטופר דיפוסקו בהודעת דואר אלקטרוני.

אמילי גלייזר השתתפה בהכנת הכתבה.