מנהלי ראובני-פרידן במו”מ לרכישת מניות המשרד מידי קבוצת אינטרפבליק

לגלובס נודע כי חמשת מנהליה הישראלים של ראובני-פרידן מעוניינים לקבל שליטה מלאה על משרד הפרסום • המהלך צפוי להתאפשר בעקבות האסטרטגיה של אינטרפבליק לצמצם את פעילותה ולהתמקד ב־14 השווקים הגדולים בעולם

ניב חורש וזיו קורן. יהיו שותפים בכירים / צילום: אוהד רומנו
ניב חורש וזיו קורן. יהיו שותפים בכירים / צילום: אוהד רומנו

האם משרד הפרסום ראובני-פרידן בדרך להתנתק מקבוצת הפרסום הבינלאומית אינטרפבליק? לגלובס נודע כי המנהלים הישראלים של החברה מקיימים משא-ומתן על רכישת מלוא המניות של משרד הפרסום מידי הקבוצה הבינלאומית.

אם המהלך יבשיל, יחזיקו במניות המשרד זיו קורן וניב חורש כשותפים בכירים וכן קרן קופילוב והמייסדים אודי פרידן ומשה ראובני. רכישת המניות תמומש באופן הדרגתי במשך שש שנים.

העסקה שתאפשר לאנשי ראובני-פרידן לרכוש את מניות המשרד איננה פועל יוצא של ביצועיו הכלכליים, אלא חלק מאסטרטגיה של אינטרפבליק לצמצם את פעילותה בשווקים בעולם ולמקדה ב-14 שווקים גדולים. בכל שוק מתכננת הקבוצה להישאר רק עם המשרדים הגדולים. את המשרדים הקטנים יותר, כמו ראובני-פרידן, היא מאפשרת למנהלים לרכוש. משרד הפרסום הגדול של הקבוצה בישראל, מקאן תל אביב, נחשב לאחד המובילים ברשת, כך שהאופציה לסגור או למכור אותו לא עמדה על הפרק.

שיתוף-הפעולה עם יוניברסל מקאן יימשך

ראובני-פרידן הוא אחד ממשרדי הפרסום הוותיקים בישראל, והוא שומר עם השנים על מקומו כאחד מעשרת המשרדים הגדולים. המשרד הוקם על-ידי הפרסומאים אודי פרידן ומשה ראובני ב-1985, לאחר שהם פרשו ממשרד הפרסום פוגל והחליטו להקים משרד עצמאי. הכניסה של חברת ההחזקות אינטרפבליק למשרד החלה ב-2002 והושלמה ב-2015.

במהלך השנים ראובני-פרידן ידע עליות ומורדות. בשונה ממשרדים אחרים שנעלמו, המשרד התאושש לאחר כל משבר, שמר על רלוונטיות ונשאר אחד מעשרת הגדולים בישראל. עם השנים עבר הניהול השוטף של המשרד מידי המייסדים פרידן וראובני לידי מנהלים מקצועיים, זיו קורן וניב חורש, שמונו ב-2013 למנהלים משותפים ומחזיקים בתפקיד מאז. ראובני ופרידן נותרו בתפקידי יו"ר.

אינטרפבליק היא חברת החזקות המהווה את אחת מקבוצות הפרסום הגדולות בעולם. המשרד הגדול שלה בישראל, שגם נהנה ממקום מיוחד ברשת הבינלאומית, הוא מקאן תל אביב. יו"ר מקאן תל אביב, אילן שילוח, הוא גם יו"ר קבוצת אינטרפבליק בישראל, ומתוקף כך הוא מפקח מלמעלה גם על פעילותו של ראובני-פרידן. בין פרידן לשילוח קיימים יחסי חברות אמיצים שנמשכים שנים רבות.

בניגוד לקבוצות כמו פובליסיס, שם קיימת הסתכלות כוללת על כל המשרדים באספקטים שונים של פעילות, שיתוף-הפעולה העיקרי של משרדי אינטרפבליק בישראל נמצא במדיה. כבר שנים ארוכות שיוניברסל מקאן רוכשת מדיה עבור ראובני-פרידן. זאת, באישור הממונה על התחרות, שלא ראתה בקנייה המשותפת שיתוף-פעולה של מתחרים, מאחר ששני משרדי הפרסום שייכים לאותה קבוצת פרסום.

כאמור, לגלובס נודע כי גם לאחר שהמנהלים הישראלים יקנו חזרה את המניות, הם התחייבו להמשיך לרכוש את המדיה באמצעות יוניברסל מקאן לעוד חמש שנים.

חורש וקורן יהיו השותפים הבכירים

רכישת מניות על-ידי קבוצת פרסום בינלאומית הייתה בעבר חלום מוצהר של כל פרסומאי. העסקאות הראשונות שנעשו בישראל שיקפו למשרדים כמו טמיר כהן ופרסום אריאלי ערך גבוה של מיליוני דולרים. אולם בהמשך חלה התפכחות מסוימת של קבוצות הפרסום הבינלאומיות. התברר כי ההצלחה של המשרדים תלויה לעיתים קרובות בהימצאותם של הפרסומאים שניהלו אותם, ואילו העסקאות הובילו לכך שאותם פרסומאים עזבו. כפועל יוצא מכך הפכו הצעות הרכישה להרבה פחות אטרקטיביות.

כך למשל, אדלר-חומסקי, שהיה במשא-ומתן מתמשך עם סוכנות הפרסום גריי, העדיף לוותר על עסקה לרכישת מניותיו, במסגרתה דובר על מכפילים של 6-7. השותפים העריכו שיוכלו להשביח את המשרד באופן משמעותי יותר ביחס למכפיל, החליטו להישאר עצמאיים והקימו קבוצה באמצעות כניסה לשותפות במשרדים אחרים. עם זאת, נדיר להיתקל בסיטואציה שבה בעלי מניות של משרד שכבר השלימו עסקה, רוכשים מניות בחזרה.

כאמור, באינטרפבליק מבקשים לצמצם פעילות בשווקים, והאופציות שעמדו בפניהם בישראל היו למזג את ראובני-פרידן לתוך מקאן, לסגור את המשרד או לאפשר לשותפים המקומיים לרכוש את המניות.

שתי האפשרויות הראשונות לא היו סבירות, מכיוון שמדובר במשרד יציב שצומח יפה. ההישג הגדול בעסקה הוא עבור המנכ"לים זיו קורן וניב חורש, שמשתדרגים וצפויים להיות השותפים הבכירים, לאחר שהיו שנים "רק" שותפים ברווח.

באינטרפבליק ובראובני-פרידן בחרו שלא להגיב לידיעה.