כיצד המלחמה באוקראינה מסכנת את יצוא הסחורות החקלאיות

לפי כלכלני חברת הדירוג S&P העולמית, הסחורות החקלאיות החשופות ביותר למלחמה הן שמן חמניות, חיטה, שעורה ותירס • מעריכים כי "הלחץ על הרווחיות יחלחל לאורך השרשרת מהיצרניות ועד לקמעונאיות"

 

 

חיטה. אוקראינה מוכרת כסל הלחם של אירופה / צילום: Shutterstock
חיטה. אוקראינה מוכרת כסל הלחם של אירופה / צילום: Shutterstock

אוקראינה וחלקים מרוסיה הם אזורי מפתח של ייצור חקלאי עבור הכלכלה העולמית, והמשך הלחימה שם צפוי מסכן את האשראי של החברות העוסקות בתחומי הסחורות החקלאיות, כך מעריכים כלכלני חברת S&P העולמית. מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, זינקו מחירי הסחורות, ובהן הסחורות החקלאיות ותשומות חקלאיות אחרות כמו דשנים, והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה מסכנת משמעותית את יצוא הסחורות של האזור ב-2022.

רוב החברות בתחום החקלאות והמזון כמעט שאינן חשופות ישירות לאוקראינה ולרוסיה, אלא שהשיבושים הצפויים לא יטיבו עם איכות האשראי של חלק מאותן חברות, כמו אלו העוסקות בעיבוד דגנים, ויפגעו באיכות האשראי של אחרות, למשל כאלו העוסקות בעיבוד חלבונים, כך מעריכים כלכלני S&P. הלחצים האינפלציוניים במוצרי צריכה, קמעונאות מזון ושירותי מזון יוחרפו עוד יותר, ועבור חברות רבות במגזרים אלו, שמירה על איכות האשראי תהיה תלויה ביכולת להמשיך ולגלגל עלויות לצרכן.

אוקראינה ורוסיה יחד הן היצואניות העולמיות הגדולות ביותר של סחורות חקלאיות המיועדות למזון לבהמות ולצריכת שמן מאכל באיחוד האירופי ובטורקיה. אף שזרעי חמניות מהווים נתח קטן בהרבה בייצור מספוא ושמני מאכל בעולם, הם מהווים סחורות חשובות במערב אירופה ויפעילו לחץ על התשומות החקלאיות ועל מחיר שמן הבישול.

חיטה היא הסחורה החקלאית שמחירה זינק הכי הרבה מאז תחילת הלחימה. ממשלת אוקראינה כבר הכריזה על איסור יצוא של חיטה, שיבולת שועל ושאר מוצרי יסוד. "גם אם האיסור יוסר, המחירים צפויים להישאר גבוהים בשל החשש שאוקראינה לא תוכל לשתול השנה חיטה, המהווה כ-10% מיצוא החיטה העולמי", מעריכים כלכלני S&P.

ייצור החיטה של רוסיה (קרוב יותר ל-20% מהיצוא העולמי) אינו צפוי להשתבש, וסביר להניח ששותפות סחר מרכזיות כמו סין, המזרח התיכון ואפריקה ימשיכו לייבא ממנה. עם זאת, הסנקציות על החיטה הרוסית יובילו בהכרח לשינוי מסוים בזרמי הסחר העולמי בחיטה. רוב היבואנים הגדולים כבר נאבקים כדי להבטיח אספקה עתידית ומשתמשים בחוזים עתידיים ארוכים יותר, מה שמוביל לעלייה נוספת במחירים. אמנם צעדים אלה אינם צפויים לפצות משמעותית על אובדן הייצור באוקראינה בטווח הקצר, אך עלייה במחירי הסחורות החקלאיות תעודד ייצור נוסף באזורי גידול וחוות גידול שהיו פחות תחרותיים בעבר. עוד מעריכים שם, כי ממשלות ברחבי העולם צפויות לתמרץ ייצור יבול ומספוא.

 
  

"יצוא הדשנים יוגבל כמעט בוודאות"

הזינוק במחירי הדשנים המרכזיים צפוי להגדיל את רווחי יצרניות הכימיקלים אך גם את העלות התפעולית של חקלאים ואולי להשפיע על היבול העתידי. רוסיה אחראית ל-20% מהייצור העולמי של אשלג, תשומה מרכזית בדשנים, וגם בלארוס היא יצרנית גדולה. "היצוא הרוסי של סוגי דשנים אלה יוגבל כמעט בוודאות על-ידי בעיות לוגיסטיות ועל-ידי סנקציות. מחירי הדשנים עדיין מהווים חלק ניכר מעלויות הייצור החקלאיות. לפי הערכות עדכניות של משרד החקלאות האמריקאי (USDA), עלויות הדשן מהוות 35%-45% מהעלויות התפעוליות בייצור תירס. אמנם אין זה סביר שהמחסור ישפיע על היבול ב-2022, אבל החקלאים עלולים להיפגע מבעיות אספקה ארוכות טווח או מעלייה במחירי הדשנים, אלא אם כן ימצאו מקורות חלופיים או תחליפים, מה שלהערכתנו אינו סביר", כך לפי S&P.

"למרות התנודתיות, השיבוש בזרמי הסחר מהווה הזדמנות עבור סוחרים ומעבדים של תבואות וזרעי שמן. סוחרי סחורות חקלאיות עולמיים צפויים ליהנות מהתנודתיות במחירים המשפיעה על רוב הסחורות הרכות כמו תירס, חיטה ושעורה. אנו צופים שהביקוש מצד שווקים מתעוררים כמו סין, המזרח התיכון ואפריקה, שהם יבואנים נטו של דגנים וזרעי שמן, יישאר יציב עקב גידול האוכלוסייה וחשיבות הביטחון התזונתי לממשלות המעוניינות למנוע אי שקט חברתי.

"מעבדי ויצרני מזון גלובליים גדולים ירצו להבטיח חומרי גלם לקראת משלוחים ללקוחות, מה שיספק סביבת תמחור נוחה שיצרני הדגנים ירוויחו ממנה. השווקים מאותתים על תחושת הדחיפות הזו דרך עליית מחירי הספוט (מחיר מיידי של סחורות) לרמות שלא נראו מאז המשבר הפיננסי של 2008".

"הסכסוך יחמיר את הלחץ האינפלציוני הקיים"

להערכת כלכלני S&P לחברות המוכרות מוצרי צריכה ממותגים יש בדרך כלל יכולת בינונית עד גבוהה לגלגל את העלויות לצרכנים. עם זאת, המגוון הרחב של מותגים ומוצרים מתחרים מביא לעתים קרובות לכך שפעולות התמחור ננקטות בדרך כלל בפיגור ורק לאחר בחינת מספר חלופות, כמו ביצוע התייעלות במקומות אחרים.

עלייה במחירי האנרגיה והסחורות כתוצאה מהסכסוך בין רוסיה לאוקראינה יחריפו את הלחץ האינפלציוני שהיה פה עוד קודם עקב צווארי בקבוק בשרשרת האספקה ​​שנוצרו בתקופת מגפת הקורונה. עם זאת, בקורונה החברות הקמעונאיות נהנו מביקוש יוצא דופן מצד צרכנים שנהנו מעלייה בהיקף החיסכון לצד שוק עבודה חזק.

"הרוב המכריע של החברות שמדרגת S&P הצליחו לגלגל הלאה במידה מספקת עלויות גבוהות של ספקים, הובלה ושכר, אולם רווחיותן של קמעונאיות בדרך כלל נמוכה ורובן עומדות מול תחרות קשה.

"לאורך המגפה, מותגים המשיכו להצליח יותר מהמותגים הפרטיים של הקמעונאיות, והביקוש לא ירד משמעותית בשל עליות המחירים האחרונות. עם זאת, אנו מעריכים שהסכסוך בין רוסיה לאוקראינה יחמיר את האינפלציה, בייחוד של מחירי הדלק, ויגרום לצרכנים להתפשר, מה שיפגע במותגים ויתמוך במותגים הפרטיים. אנו מצפים שהמשך עלויות התשומות הגבוהות יותר והלחץ על הרווחיות יחלחל לאורך השרשרת מהיצרניות ועד לקמעונאיות", מסכמים כלכלני S&P.