האיש שמצא בתוך שעתיים פתרון להנגשת תוכנית "דירה בהנחה"

תוכנית הגרלת הדירות של משרד השיכון, "דירה בהנחה", יצאה השבוע לדרך עם אתר שעשוי להיות מורכב לשימוש • ארכיטקט התוכנה ליעד יוסף, שהתקשה להתמצא באתר, פיתח בזריזות אתר פרטי שמציג את הנתונים באופן דינמי ומשך עשרות אלפי גולשים

ליעד יוסף, מקים האתר / צילום: אופיר אייב
ליעד יוסף, מקים האתר / צילום: אופיר אייב

יוזמה פרטית יכולה לעיתים לפשט את התמונה עבור ציבור שלם: בתחילת השבוע, כידוע, יצאה לדרך ההגרלה הראשונה של תוכנית משרד הבינוי והשיכון, "דירה בהנחה", ובה יותר מ-10 אלף דירות, ב-150 פרויקטים המתוכננים להיבנות ב-31 יישובים שונים. מהמספרים האלה לבדם אפשר להבין שמדובר בתוכנית עם שלל פרטים, קטנים וגדולים, שעשויים לבלבל כל אחד.

לחצו כאן לאתר של ליעד יוסף

משרד הבינוי והשיכון מציע לציבור הרחב שני מאגרי נתונים בהקשר זה: האחד, אתר התוכנית, שכולל בעמוד הבית בעיקר הסברים ומדריכים בנוגע לדרך השתתפות בהגרלות. המאגר השני הוא עמוד פנימי, המעניק לציבור נתונים כלליים לגבי כל הגרלה בכל פרויקט ופרויקט. כניסה לכל פרויקט כזה תאפשר לראות את המחיר למ"ר, את נתוני הנרשמים אליו, את המענק הניתן ועוד.

לצד זה, מפרסם המשרד באתר האינטרנט שלו מספרים שבועיים על ההגרלות, תחת הכותרת "נתונים שבועיים על תוכניות ‘דירה בהנחה’" - נתונים שמופיעים בקובצי אקסל מתעדכנים שאותם ניתן להוריד בכל עת.

אלא ששני המאגרים הללו לא תמיד נוחים להתמצאות ולהבנה. יש לציין שגם בעמוד של כל פרויקט וגם בקובצי האקסל מובאים נתונים מפורטים למדי, אלא שכמות הפרטים הרבה - ובעיקר הדרך שבה הם מוצגים - עלולות כאמור, לבלבל כל אחד.

ממקום זה יצאה לדרך יוזמה פרטית של ליעד יוסף, ארכיטקט תוכנה ופרונט אנד בחברת Duda, ואסטרונאוט אנלוגי ב-OeWF, פורום החלל האוסטרי. יוסף, אדם פרטי כמובן, פיתח בתוך שעות ספורות אתר אלטרנטיבי לאתר הממשלתי - ועד כה כבר ביקרו בו אלפי גולשים.

נתוני נרשמים וסיכויי זכייה מתעדכנים

האתר, better-dira.netlify.app, מציג את רשימת כל ההגרלות עבור כל הפרויקטים ב"סבב" הנוכחי. לכל פרויקט מוקדשת שורה אחת, ובה מופיע מספר ההגרלה, מספר המתחם, העיר שבה נמצא הפרויקט, שם הפרויקט, שם הקבלן המבצע, המחיר למ"ר שנקבע בעת פרסום המכרז לפרויקט, המענק שיינתן לזכאים, מספר הדירות בפרויקט ומספר הדירות בו המוקצות לבני המקום.

לצד נתונים אלו, מופיעים בכל שורה מספר הנרשמים הכללי, מספר הנרשמים בני המקום, וסיכויי הזכייה - שלושה נתונים אשר ניתן "לרענן" ולעדכן בכל רגע נתון.
הנתונים המופיעים ניתנים גם לפילוח, לסינון ולארגון לפי בחירת הגולש: ניתן לבחור עיר ספציפית להצגת נתוני ההגרלות בה בלבד, וכן לארגן את הנתונים המספריים - כל עמודה ועמודה בפני עצמה - מהגדול לקטן, ולהפך.

יש להדגיש שאת הנתונים שואב האתר הפרטי ישירות מהאתר הממשלתי - כולל מפת הפרויקטים, שמוצגת כפי שהיא מאתר "דירה בהנחה" - ומהותו היא בעיקר פישוט שלהם, כך שכל גולש יכול לראות במקום אחד, ללא חיפוש נוסף, את כל הפרטים הרלוונטיים להגרלות השונות. גם הנתונים הניתנים לעדכון מגיעים ישירות מהאתר הממשלתי, אך בעוד באתר של משרד הבינוי והשיכון הנתונים סטטיים - באתר הפרטי הם "קליקביליים" וניתנים לעדכון בכל עת.

בינתיים, משרד השיכון לא אימץ את היוזמה

יוסף פרסם את דבר הקמת האתר בחשבון הטוויטר שלו, והבשורה עשתה לה כנפיים. עד אתמול בשעות הצהריים ביקרו בו כ-3,500 איש, וכ-24 שעות מרגע פתיחתו כבר ביקרו בו כמעט 11 אלף איש.

"כל מי שראה את האתר אהב מאוד את הקלות ואת הנוחות של הדברים, וזאת הסיבה שכתבתי את האתר מלכתחילה", הוא סיפר. "בהתחלה, כשנכנסתי לאתר של משרד השיכון ונתקלתי בקשיי גלישה, עשיתי כמה שיפורים לעצמי, בדפדפן שלי, ולאחר מכן חשבתי שאני יכול לעשות את זה בצורה שגם אחרים יוכלו ליהנות מזה. היו לי שעתיים פנויות באחד הלילות האחרונים, ופשוט ישבתי וכתבתי את זה. לא חשבתי שזה יגיע לתפוצה גדולה כל כך. אפילו התחלתי לקבל הצעות לתוספות ולשיפורים.

"אני שמח מאוד שזה עוזר לאנשים, וזאת המטרה: שיהיה אתר שימושי באמת. אם יהיה לי זמן, אשמח לעזור לשיפור אתרי ממשלה אחרים, אפילו פרו בונו. קיוויתי מאוד שמישהו מהצוות שהקים את המערכת באתר משרד הבינוי והשיכון יראה את מה שעשיתי ויטמיע באתר הרשמי, כי הכי טוב שזה יהיה שם - אבל עד שזה יקרה, האתר שלי כאן".