ליפסטיק, צ'יפס ומטהר אוויר הם בין המוצרים "החיוניים" שעדיין נמכרים ברוסיה

ענקיות מוצרי הצריכה ממשיכות להעמיס את המדפים במוצרים כמו גלידה וחומרי ניקוי פנים, גם לאחר שהבטיחו לצמצם את המכירות רק למה שחיוני

קניון במוסקבה. למרות ההצהרות תאגידים בינלאומיים רבים ממשיכים לפעול ברוסיה ומספקים גם מוצרים שאינם בסיסיים / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko
קניון במוסקבה. למרות ההצהרות תאגידים בינלאומיים רבים ממשיכים לפעול ברוסיה ומספקים גם מוצרים שאינם בסיסיים / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko

היצרניות הגדולות ביותר בעולם של מוצרים ביתיים הבטיחו להפסיק למכור הכל חוץ מהדברים החיוניים ביותר לרוסיה. אבל החברות שואלות את עצמן מה נחשב לחיוני.

צ'יפס של חברת ליי, סכיני גילוח של ג'ילט ומטהרי אוויר ביתיים של איר וויק עדיין נמכרים ברוסיה, לצד כמה מותגי גלידה, קו של קוסמטיקה לנערות וחומרים לניקוי פנים. חברות האם פפסיקו, פרוקטר אנד גמבל, Reckitt Benckiser Group ויוניליוור אמרו כולן שיפסיקו למכור את כל המוצרים ברוסיה חוץ ממוצרי מזון ומוצרים חיוניים.

חברות של מוצרי צריכה נמצאות תחת לחץ גובר מצד פוליטיקאים, משקיעים, פעילים וצרכנים הדוחקים בהן לצמצם עוד את המכירות והייצור במדינה לאחר שממשלתה הורתה על הפלישה לאוקראינה.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נקב בשמם של יוניליוור ונסטלה בשבוע שעבר כ"תאגידים גדולים שעדיין תומכים במכונת המלחמה הרוסית ועוד לא עזבו את השוק הרוסי".

ביום חמישי, ראש ממשלת אוקראינה דניס שמיהל צייץ בטוויטר שדיבר עם מנכ"ל נסטלה מארק שניידר, ואמר ששניידר לא גילה רגישות לתופעות הנלוות להמשך הפעילות ברוסיה. דוברת של נסטלה אמרה שהחברה מתייחסת לשיחות עם גורמים ממשלתיים כפרטיות.

קרן הפנסיה של ניו יורק החליטה לאחרונה לקרוא לחברות מוצרי צריכה, כולל פפסיקו, מונדלז וקימברלי קלארק לשקול את הסיכונים הכרוכים בלהמשיך לעשות עסקים ברוסיה. בקימברלי קלארק סירבו להגיב ובמונדלז לא הגיבו לבקשת תגובה.

כמה חברות מוצרי צריכה גדולות אמרו שהן משאירות את המפעלים עובדים כדרך לתמוך בפרנסה הן של העובדים שלהן והן של מי שמועסק על ידי ספקי המפעלים. באחרות סירבו לדון בסיבות.

בחברות נוספות אמרו שהן נשארו ברוסיה בגלל שהחברות כבולות בהסכמי יוזמות משותפות או זיכיון. תובעים רוסים הזהירו כמה חברות מחילוט נכסים במידה וייצאו מהמדינה וכמו כן איימו לשים במעצר את עובדי החברות.

חברות לייצור תרופות, חיסונים וציוד רפואי ממשיכות לפעול ברוסיה, ואומרות שיש להן מחויבות אתית להמשיך לפעול שם.

קוגנלומרט התעשייה Koch Industries, אחת החברות הפרטיות הגדולות ביותר בעולם, הגן בשבוע שעבר על החלטתו להישאר ברוסיה. "לא ננטוש את העובדים שלנו שם או נמסור את מפעלי הייצור האלה לממשלה הרוסית שתוכל להפעיל אותם ולהרוויח מהם", אמר מנהל התפעול של קוך, דייב רוברטסון בהצהרה שהועלתה לאתר החברה.

ביקרות על פפסיקו

פפסיקו, שיש לה עסקי מחלבות גדולים ברוסיה, הודיעה מוקדם יותר החודש שתפסיק למכור ברוסיה פפסי ו־7UP אבל תמשיך לייצר חלב, גבינה, יוגורט, תרכובת מזון לתינוקות, מזון לתינוקות וצ'יפס. על החברה נמתחה בשבוע שעבר ביקורת בעקבות הסכם במסגרתו הסכימה פפסיקו לרכוש 2,200 טונות של תפוחי אדמה בסקוטלנד לייצוא ברוסיה. חלקם יגיעו לרוסיה בשיירת משאיות כבר השבוע.

"אני חייבים להישאר נאמנים לאספקט ההומניטרי של העסק שלנו", מנכ"ל פפסיקו רמון לגוארטה כתב במזכר לעובדים שפורסם באתר החברה. "המשמעות היא שיש לנו אחריות להמשיך להציע את המוצרים האחרים שלנו ברוסיה, כולל מוצרי חלב חיוניים כמו חלב ניגר".

הוא אמר שהחברה גם תמשיך לתמוך בפרנסת 20 אלף העובדים שלה ברוסיה ו־40 אלף העובדים החקלאיים המספקים לחברה חלב ותפוחי אדמה.

מוקדם יותר החודש הודיעה יוניליוור שתספק "מוצרי מזון והיגיינה חיוניים ויומיומיים שייוצרו ברוסיה לתושבי המדינה". מוצרי יוניליוור המיוצרים - וכיום נמכרים עדיין - ברוסיה כוללים מותגי גלידה כמו Inmarko; מותג הקוסמטיקה Black Pearl ;Pure Line, מותג של מוצרי ניקוי פנים המבוסס על רכיבים טבעיים; וקרם הידיים Silky Hands, על פי סקירה של אתרי חנויות רוסיים מיום שני.

יוניליוור גם מוכרת את Little Fairy brand, המייצר מוצרי קוסמטיקה לנערות שביניהם ליפסטיק בטעם פירות ולכה לציפורניים.

בפרוקטר אנד גמבל אמרו שימכרו רק מוצרים המתמקדים ב"בריאות בסיסית, היגיינה ופריטי טיפול אישי הנחוצים להרבה משפחות רוסיות הזקוקות להם בחיי היומיום שלהן". ג'ילט, שלפני המלחמה סיפקה כ־70% משוק סכיני הגילוח ברוסיה, ממשיכה לייצר ולמכור במדינה תערים. דובר של P&G אמר שהחברה צמצמה את מגוון המוצרים שהיא מוכרת בכל קטגוריה, כולל תערי גילוח, על מנת להתמקד במוצרים בסיסיים ופשוטים יותר.

פרוקטר אנד גמבל העלתה מחירים בכ-50%

לפרוקטר אנד גמבל מפעלים בסנט פטרסבורג ומחוץ למוסקבה. החברה סירבה לומר איזה מוצרים היא ממשיכה למכור ואיזה משכה מהמדפים. ענקית מוצרי הצריכה העלתה את המחירים על מוצרי יסוד ברוסיה בכמעט 50% על מנת לכסות על עלויות נוספות בחומרים ולוגיסטיקה והערך הצונח של המטבע הרוסי, כך אמרו אנשים המכירים את הצעדים. המחירים עלו ב־25% לסבון כביסה, יותר מ־30% למוצרי היגיינה נשיים וכמעט 50% לחיתולים, אמרו האנשים.

ב־Reckitt Benckiser ממשיכים למכור את קרם הסרת השיער Veet לנשים ואת מוצרי טיהור האוויר של איר וויק ברוסיה. Reckitt, שיש לה 1,300 עובדים ברוסיה, אמרה שהיא "ממלאת את הצרכים של רוסים רגילים שנסמכים על מוצרי ההיגיינה הבסיסית והבריאות שלנו לצרכיהם היומיומיים".

נסטלה, היצרנית הגדולה ביותר בעולם של מזון ארוז, מחזיקה ברוסיה שישה מפעלים המייצרים מוצרים כולל מותגי הממתקים Komilfo ו־Sudarushka. דוברת של החברה אמרה שכל שישה המפעלים פועלים וש־90% ממה שנסטלה מוכרת ברוסיה מיוצר באופן מקומי. מוקדם יותר החודש אמרה החברה שיש לה אחריות ליותר מ־7,000 עובדים ברוסיה והיא תמשיך "לוודא אספקה אמינה של מוצרי מזון חיוניים ובטוחים לאנשים המקומיים".

חברות המתמודדות עם סנקציות שהן לא מבינות עד הסוף נאלצות לאזן בין היתרונות של שמירה על קשרי מסחר עם שותפים רוסיים והפגיעה למוניטין הנובעת מהמשך הפעילות, כך אמר הפרופסור לפיננסים מאוניברסיטת מישיגן פאולו פסקואריאלו.

הוא אמר שתיוג של כל מוצר כחיוני כשהוא לא משרת צורך רפואי ברור "נראה לי כמו ניסיון להלבין את הבחירה שלהם כדי לצמצם את הפגיעה במוניטין ממנה יסבלו", אמר. "סנקציות הן סוג של מלחמה כלכלית. חברות שחושבות שהצ'יזבורגרים, נעליים או ציוד שהן מייצרות הם חיוניים בסופו של דבר חותרות תחת בסיס הסנקציות".

בעוד שירידת הרובל משמעותה שחלק גדול מההשקעות לטווח קצר יתאדו, רוסיה הייתה שוק מפתח בשנים האחרונות להרבה מהחברות שעדיין פועלות שם.

בחודש שעבר, נסטלה נתנה לרוסיה קרדיט על הצמיחה החזקה שלה - כ־2% מהמכירות העולמיות של החברה - כגורם שעזר לאזור המזרח התיכון וצפון אפריקה להגיע לרמת המכירות הטובה ביותר מזה עשור.

ג'ניפר מלוני, יוליה צ'רנובה וגיאורגי קנצ'ב השתתפו בהכנת הכתבה.