סוללות הרכב מתייקרות, ומזניקות את מחיר הרכבים החשמליים

השבוע נרשמה התייקרות רוחבית בכל כלי הרכב החשמליים בסין, בשל התייקרות הסוללות • ההתייקרות צפויה להשפיע על המחירים גם בישראל בחודשים הקרובים • וכם הדגמים החדשים של טויוטה והונדה בארץ • השבוע בעולם הרכב

השבוע בעולם הרכב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השבוע בעולם הרכב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מחירי כלי הרכב החשמליים מתוצרת סין המיוצאים למערב צפויים לרשום התייקרות חדה ברבעון הקרוב. זאת בעקבות העלאות מחירים גורפות, שביצעו בימים האחרונים רוב יצרני הרכב הסינים בשוק המקומי שלהם.

בתחילת החודש התייקרו בסין המחירים של למעלה מ-40 דגמים פופולריים חשמליים בשיעור, שנע בין כמה מאות דולרים ועד למעלה מ-4,000 דולר בהתאם לדגם. הנימוק המרכזי להתייקרות כלי הרכב הוא התייקרות חדה של סוללות הליתיום לרכב, שבוצעה בשבועות האחרונים על ידי יצרניות הסוללות הגדולות בסין, שהן גם הספקיות העיקריות של סוללות רכב למערב.

בסין מציינים כי העלייה נובעת עקב הזינוק במחירי חומרי הגלם ובין השאר בשל התייקרות הניקל, הקובלט והליתיום עצמו. המחיר של ליתיום גלם, ברמת איכות של סוללות, עמד בתחילת השנה שעברה בסין על כ-7,500 דולר לטון ואילו החודש הוא נע סביב 72 אלף דולר לטון - עלייה של כמעט פי עשרה.

נזכיר כי הראשונה שהגיבה להתייקרות הזו הייתה טסלה, שהעלתה החודש את המחירים של כלי הרכב המיוצרים בסין לא פחות משלוש פעמיים בשיעור מצטבר של אלפי דולרים. אליה הצטרפו בימים האחרונים כלי השחקנים הגדולים בשוק, וביניהם גם חברות בבעלות ממשלתית. זאת למרות שבשבוע שעבר זימנה ממשלת סין בדחיפות מנהלים בכירים מתעשיית הרכב והסוללות והנחתה אותם "להכניס שפיות למחירי הסוללות".

יצוין כי עליית המחירים ללקוחות בסין לא פסחה גם על דגמים חשמליים, שמיוצאים לישראל, ובהם הדגם ZS החשמלי של SAIC והדגם "גיאומטרי C" של GEELY, שהתייקרו בטווח של כ-1000-1,200 דולר לערך בסין וכך גם המותג החשמלית ORA, שאמור היה להגיע לישראל עוד השנה.

יבואנים מרכזיים של כלי רכב חשמליים מתוצרת סין אומרים, כי עדיין אין מידע קונקרטי על מועד והיקף ההתייקרות של כלי הרכב לייצוא. יצוין כי נכון להיום ממשיכים יבואנים של המותגים החשמליים מסין לקבל הזמנות על כלי רכב אך ללא התחייבות על מועדי מסירה קונקרטיים. חלקם עדיין במחיר הקיים, לזמן מוגבל, וחלקם כבר מחתימים את הלקוחות על כך, שהמחיר הסופי ייקבע רק בעת המסירה.

יוניון מוטורס משיקה את AYGO X

חברת יוניון מוטורס החלה את השיווק המוקדם של המכונית העירונית AYGO X, שמחליפה את ה-AYGO היוצאת. במכונית מעוצבת כעת במתכונת של "מיקרו קרוסאובר" והיא נמתחת לאורך 3.7 מ' ולרוחב 1.74 מ' ומתנשאת לגובה 1.52 מ'.

טויוטה AYGO X / צילום: יח''צ
 טויוטה AYGO X / צילום: יח''צ

המכונית מצוידת במנוע עם שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמייצר 72 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית רציפה. הוא שוקל פחות מ-1 טון ומאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-14.8 שניות. תא הנוסעים עבר שדרוג מהותי וכולל גם בדגמי הבסיס תצוגה דיגיטלית עם הרחבה לאנדרואיד ואפל, מערך בטיחות אקטיבי מקיף ועוד. הגרסה המהודרת כולל גג בגוון שונה מגוון המרכב ועוד. המחירים נעים בין כ-94 ל-99 אלף שקל.

הונדה משיקה CR-V היברידי

חברת הונדה החלה לשווק את הגרסה ההיברידית של רכב הפנאי CR-V. הרכב, בתצורה של חמישה מושבים בלבד, משלב מנוע בנזין בנפח 2 ליטר עם מנוע חשמלי בהספק כולל של 212 כ"ס.

הונדה CR-V היברידי / צילום: יח''צ
 הונדה CR-V היברידי / צילום: יח''צ

המערכת ההיברידית כוללת אופציה לנסיעה על חשמל בלבד ונסיעה במצב שבו מנוע הבנזין משמש לטעינה מואצת של הסוללה ולא להנעת הרכב. הרכב מגיע במספר רמות גימור שכולן כוללות מערך מקיף של מערכות בטיחות. המחירים נעים בין כ-230 ל-260 אלף שקל.