אחרי דיון סוער: ההצעה להקמת 5 יישובים בנגב עברה, שרי מרצ התנגדו

לאישור ההצעה קדם דיון סוער בממשלה בו שרי מרצ התנגדו להקמת היישובים החדשים בנגב, במהלכו הגיבו זנדברג ושקד בחריפות למהלך • שקד ואלקין בירכו על האישור

השרים שקד ואלקין לאחר ישיבת הממשלה / צילום: מארק ישראל סלם
השרים שקד ואלקין לאחר ישיבת הממשלה / צילום: מארק ישראל סלם

הממשלה אישרה הבוקר (א') את הצעתם של שרת הפנים איילת שקד ושר הבינוי והשיכון זאב אלקין להקמת חמישה יישובים בנגב (מבואות ערד) למרות התנגדות שרי מרצ. לפני ההצבעה נערך דיון סוער בין השרים כאשר השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג האשימה את אלקין ושקד: "‏אנחנו השתגענו לגמרי, מצטערת לקלקל את השמחה והברכות, להקים עוד יישובים באמצע הנגב". שר התקשורת יועז הנדל השיב לה, "זה מה שאמרו על הציונות מהיום הראשון".

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ תקף גם הוא את ההצעה ואמר, "‏לא מברך על החלטה. לא נכון שראשי רשויות תומכים. נציגה של הוועדה המחוזית מתנגדת. צריך לחזק את היישובים הקיימים, לא להקים חדשים". זנדברג הוסיפה גם היא: "מזכירה שרבין היה זה שעצר הקמת יישובים חדשים כמדיניות", ואילו שקד השיבה לה: "בן גוריון היה מאוד שמח בהחלטה כזאת". בשלב הזה שר הפשטים גדעון סער הרים את הקול על שרי מרצ ואמר להם: "יש פה שנאה להתיישבות יהודים" ואילו זנדברג נזפה בו: "איזה מן סגנון זה. תתבייש".

שקד: חשיבות אסטרטגית לחיזוק המשילות בנגב

בכנס הנדל"ן של גלובס, מוקדם יותר הבוקר, הודתה השרה שקד כי קידמה את הקמת היישובים בניגוד לעמדת גורמי התכנון והמקצוע במשרדה. במסגרת ההחלטה יוקמו חמישה יישובים כפריים קהילתיים בחלקו הדרום מזרחי של חבל מבואות ערד, אחד מהם יוקם עבור האוכלוסייה הבדואית. לאחר ההצבעה אמרה שקד: "העברנו היום בממשלה את חלקה השני של אחת מההחלטות הכי מרגשות והיסטוריות שהעברנו בכל שנותיי כשרה בממשלות ישראל. בן גוריון אמר 'שבנגב ייבחן העם בישראל' - ובכן, אנחנו בהחלט מיישמים את חזונו. ליישוב הנגב ותפיסת הקרקע יש חשיבות ציונית גדולה אך יותר מזה, יש להחלטה הזו חשיבות אסטרטגית אדירה לחיזוק המשילות בנגב".

השר אלקין הוסיף: "קידום הקמת יישובים חדשים בנגב הינו חזון ההתיישבות הציונית. הקמת יישובים חדשים תניע תושבים ממרכז הארץ דרומה, תחזק את כלכלת הנגב ותגביר את ביטחון התושבים באזור כולו. הנחיתי את אנשי משרד הבינוי והשיכון לפועל למען פיתוח הפריפריה הן במטרה לפתח יישובים חדשים, עליהם אנו עומלים ממש בימים אלה, והן לחזק את היישובים הקיימים".

יו"ר החטיבה להתיישבות, ישי מרלינג, שקידם את ההחלטה עם השרים אמר "אני מברך את ממשלת ישראל על העברת ההחלטה החשובה שנוגעת ליישובי מבואות ערד. אנשי החטיבה להתיישבות פעלו לגיבוש והעברת התוכנית משנת 2006, דרך החלטת הממשלה הראשונה ב-2011, יחד עם גורמי המקצוע בממשלות ישראל ובמשרדים השונים. החטיבה להתיישבות ערוכה לביצוע מיידי של התוכנית, לטובת חיזוק ההתיישבות בנגב בפרט ובמדינת ישראל בכלל".

בהמשך הדיון התייחס השר סער לעליית מחירי הדלק המתמשכת ואמר, בניגוד לעמדת שר האוצר, כי יש להוריד את המיסוי כדי להקל על יוקר המחיה. "בקרוב תהיה עלייה נוספת במחירי הדלק ואני חוזר על הצעתי להוריד את המיסוי עליו. אין לנו שליטה בכל המרכיבים, אבל יש לנו שליטה על רמת מיסוי הדלק והיא לא חייבת להיות מהגבוהות בעולם", אמר סער. הוא גם מתח ביקורת נוספת על אי הטיפול בעליית מחירי הנדל"ן ואמר "כל שר וכל עובד ציבור מציע הצעה. זה מתדלק את מחירי הנדל"ן. זה אחד הגורמים לעלייה במחירים. צריך לקיים דיון ממצה, תהליך, ולצאת בתוכנית מסודרת".

בנוסף, הממשלה אישרה החלטה משותפת למשרד הביטחון ולמשרד ראש הממשלה שתאפשר להסדיר ולהרחיב את יציאת הפועלים מרצועת עזה עד 20 אלף בני אדם, תוך השקעה בתשתיות במעבר ארז, ונהלי ביטחון מחמירים. שר הביטחון בני גנץ אמר, כי המטרה היא להמשיך את הפעילות האזרחית ברצועה כדי לשפר את המצב ההומניטרי והכלכלי.

בחודשים האחרונים הוגדל מספר ההיתרים לפועלים ולסוחרים הפלסטינים מרצועת עזה מ-3,000 ל-12 אלף. הגדלה נוספת מחייבת פיקוח ביטחוני הדוק יותר, ולשם כך התקבלה ההחלטה בממשלה.