חברות פינטק במאבק משפטי: למי הזכויות על שמות של מדדי ניירות ערך

"אינדקס מחקר ופיתוח מדדים" טוענת כי "קווביפי מחקר ופיתוח אסטרטגיות השקעה" עושה שימוש בשמות מדדים שפיתחה אינדקס וייחודיים לה • קווביפי טוענת כי מדובר ב"טענות מופרכות, הזויות וחסרות כל ביסוס", וכי מדובר בתביעת הפחדה שמטרתה למנוע תחרות

תביעת זכויות יוצרים / צילום: Shutterstock, New Africa
תביעת זכויות יוצרים / צילום: Shutterstock, New Africa

שתי חברות פינטק מנהלות בימים אלה מאבק משפטי בבית המשפט המחוזי בתל אביב על השימוש בשמות מדדי ניירות ערך. "אינדקס מחקר ופיתוח מדדים", שעוסקת בפיתוח מדדי ניירות ערך, טוענת כי "קווביפי מחקר ופיתוח אסטרטגיות השקעה", שמפתחת גם היא כלים לניהול השקעות, ומייסדה נמרוד קדם עושים שימוש בשמות מדדים שפיתחה אינדקס וייחודיים לה, בשם "תקרת מנפיק" ו"פקטור מרווח", ומשווקת אותם בניגוד לחוק ותוך גרימת נזק לאינדקס.

אינדקס, שבראשה עומד המייסד יניב קוניס, הגישה תביעה בנובמבר 2021 לבית המשפט נגד קווביפי ומייסדה על סכום של 2.6 מיליון שקל. בתביעה נטען כי קווביפי מנסה לעשות שימוש בוטה במוניטין של אינדקס כדי להשיג יתרון מסחרי תוך הטעיית ציבור המשקיעים. אינדקס טוענת לגניבת עין, התעשרות שלא כדין, הפרת סימני מסחר והטעיה.

אינדקס: בתי השקעות מחקים אותנו

בכתב התביעה מתארת אינדקס כי מאז הקמתה בשנת 2015 פיתחה כ־250 מדדים שונים, בעלי הרכב ניירות ערך שונה, שמוצעים ברישיון למנהלי קרנות ולבתי השקעות בארץ ובחו"ל. קווביפי הוקמה בשנת 2020 ומתמחה בפיתוח מוצרי השקעה וכלים טכנולוגיים לניהול השקעות בשוק ההון, בין השאר בפיתוח ורישוי מדדי השקעה בהתאמה לבתי השקעות.

אינדקס טוענת כי השקיעה משאבים אדירים בפיתוח מוצריה. עוד נטען כי המדדים זכו להכרה בקרב התעשייה הפיננסית, וכי "מספר בתי השקעות מוסדיים, לרבות פסגות קרנות נאמנות ותכלית קרנות נאמנות, החלו להפיק קרנות נאמנות המחקות את מדדים אלה, וצברו מאז הנפקתן סך נכסים אדיר המוערך בכ־1.3 מיליארד שקל".

אינדקס מבקשת מבית המשפט לאסור על המתחרה לשווק את המדדים. היא טוענת כי שם המדד הוא מאפיין מהותי בייחודיות המוצר, ומוסיפה כי "מדובר בשני מדדי האג"ח הראשונים והיחידים שפרסמה הנתבעת עד היום, ובאורח פלא שניהם נושאים את שמות המדדים המוצלחים של התובעת".

קווביפי:  מעוניינים לפגוע בתחרות

בכתב ההגנה שהוגש החודש טוענים קווביפי וקדם כי מדובר ב"טענות מופרכות, הזויות וחסרות כל ביסוס", וכי זו תביעת הפחדה שמטרתה למנוע תחרות בריאה לטובת הציבור. לדבריהם, המונחים "תקרת מנפיק" ו"פקטור מרווח" הם מונחים מוכרים הן בישראל והן בעולם, אינם ייחודיים, ואין לאינדקס בעלות עליהם.

"מדובר במונחים גנריים ובמתודות השקעה גנריות מוכרות וידועות בשוק ההון, אשר, בין היתר, קיבלו התייחסות מפורשת במחקרים ובמאמרים שונים, בהם נעשה שימוש במדדים ובקרנות זמן רב לפני שאינדקס השיקה את מדדיה בשוק בארץ", טוענת קווביפי.

בנוסף, בחברה הנתבעת טוענים כי התביעה מתבססת על סימן מסחר שלא הוצג, וכי רשות ניירות ערך אישרה את פעילות החברה, ואינדקס יודעת זאת אך פועלת בשיטת "מצליח".

"התובעת, בהגשת התביעה, מבקשת למנוע תחרות על-ידי שימוש בהליך משפטי שיביא בהכרח לפגיעה בבתי השקעות, בגופים מוסדיים המנהלים כספי ציבור ויתרה מכך בזכות של משקיעי הקצה, קרי, הציבור, להשתתף בשוק תחרותי על כל נגזרותיו", נטען בכתב ההגנה.

אינדקס מיוצגת על-ידי עורכי הדין יוסי מרקוביץ ולירון שיו ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ. קווביפי מיוצגת על-ידי עורכי הדין בוקי כצמן ושי יוסף ממשרד עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ.