יומיים בשבוע מהבית: 3,600 עובדי חברת החשמל יעברו לעבודה היברידית

המעבר יתרחש בחודש מאי ועובדי החברה יורשו לעבוד יומיים מהבית גם בימי שגרה • אחד מהימים יהיה מנדטורי, כלומר כזה שבו אתר החברה ייסגר מטעמי התייעלות וחיסכון

בנין חברת חשמל ת''א / צילום: איל יצהר
בנין חברת חשמל ת''א / צילום: איל יצהר

חברת החשמל הודיעה על מעבר לעבודה היברידית, החל מחודש מאי, שבמסגרתה יורשו 3,600 מעובדיה לעבוד יומיים מהבית גם בימי שגרה. אחד מהימים יהיה מנדטורי, כלומר כזה שבו אתר החברה ייסגר מטעמי התייעלות וחיסכון. על הצעד חתמו בהסכם מיוחד הממונה על השכר במשרד האוצר, רשות החברות וארגון העובדים, והוא מיועד כאמור לחלק מהעובדים, שעוסקים בעבודה המתאימה לביצוע מרחוק.

העבודה ההיברידית הפכה בשנתיים האחרונות לנחלתן של רוב חברות ההייטק, שחלקן מחייבות את העובדים להגיע לעבודה במשרד יומיים בלבד ולשם כך עשו שינויים באופני העבודה וגם במבנה המשרדים. מודל עבודה זה חלחל גם לתחומים מסורתיים יותר כמו בנקאות, פיננסים ותקשורת, ולפני כשנה הוציאו גם הממונה על השכר ונציב שירות המדינה הנחיות בדבר יום עבודה אחד מהבית לעובדים שאינם מקבלים קהל. בגופים המסורתיים יותר לרוב מדובר על יום אחד מהבית. חברות רבות במשק, בהם משרדי עורכי דין ופירמות תעשייתיות עדיין עובדים חמישה ימים מהמשרד.

ההסכם בחברת חשמל הולך צעד אחד קדימה וממסד יומיים כאלה ואף שואף שהצעד יביא לחיסכון בעלויות. לפי הודעת החברה, ההסכם יביא לחיסכון משמעותי במשאבים ששימשו עד כה להפעלות האתרים, ויגביל את מכסת העובדים שמצויים בזמן נתון באותם חללים. "ההסכם הבשיל לאחר כשנתיים שבהם החברה הובילה פיילוטים לעבודה מרחוק, תוך בחינה, למידה והטמעת שינויים כדי לייצר מודל אופטימלי לצורכי הארגון והעובדים.

"עבודה מרחוק הוכיחה שיפור משמעותי באופן העבודה והיא מבקשת להקל על העובדים והמנהלים - לאפשר לעובדות ולעובדים גיוון והעסקה נוחה יותר, בהתאם לזמנים המשתנים ולנסיבות הגלובליות".

זהו עוד צעד של החברה שמנסה להוביל מגמות: לפני כשנה התחילו לפרסם את מודעות הדרושים בחברה בלשון נקבה בלבד, כדי לעודד את הגיוון המגדרי בחברה. לאחרונה עשתה החברה צעד הצהרתי נוסף: היא החליטה לקרוא לתחנת המשנה החדשה בשפיים על שמה של מניה סלבין, המהנדסת הראשונה שגייס המייסד פנחס רוטנברג, בשנות ה-30 של המאה ה-20.

מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך: "לאחר שנתיים של קורונה אנו למודי ניסיון חיובי מהפיילוט שהטמענו, עם פרוץ הנגיף - של עבודה מרחוק. הפיילוט לא רק הוכיח עמידה בתפוקות וביעדי החברה - אלא המחיש שאפשור מודל העסקה גמיש הכולל עבודה מרחוק ואיזון בין צרכי הבית לצרכי מקום העבודה - מיטיב עם יעדיה העסקיים של חברת החשמל, מסייע לנו בפנייה ובגיוס כוח אדם איכותי ואנו יודעים היום, ממרום שנתיים פוריות - כי אין דרך אידיאלית יותר לשימור עובדים וטיפוחם".

סמנכ"ל משאבי אנוש, שלומי צרפתי: "זהו ללא ספק הישג משמעותי לחברות המגזר הציבורי בישראל. בין היתר על רקע הקושי בגיוס עובדים, חברת החשמל השכילה להיות הראשונה בביצוע פיילוטים מקיפים והטמעת תובנות תוך כדי, כך שהגענו בשלים לקראת חתימה על הסכם מחייב למצעיד את תנאי ההעסקה בחברת החשמל למאה ה-21".