מחירי הנפט נותרים גבוהים, בעוד המחסור בנפט גולמי רוסי מכה בשוק

ייצוא נפט רוסי דרך הים לרמה הנמוכה ביותר בכמעט שמונה חודשים בשבוע שעבר

מחירי הנפט מרקיעים / צילום: Shutterstock, Roman Mikhailiuk
מחירי הנפט מרקיעים / צילום: Shutterstock, Roman Mikhailiuk

ההחרמה בפועל שרוכשי נפט החרימו את הנפט הגולמי הרוסי החל מלפני חודש הביאה את מחירי הנפט לרמה הגבוהה ביותר מזה שנים. כעת ההשפעות אמיתיות מתחילות ליצור גל שני של השפעה על שווקי הנפט, מפריעות לייצוא הרוסי ומאיימות להעלות את המחירים עוד יותר.

חברות אנרגיה גדולות ובתי מסחר בסחורות נמנעו מרכישת נפט רוסי בימים שלאחר הפלישה לאוקראינה. בנקים הפסיקו לממן את המסחר הזה, חברות ספנות סירבו להעמיס את המטענים וחברות ביטוח הפסיקו לבטח אותם, מפחד שיפרו את הסנקציות או ירגיזו את בעלי המניות שלהן.

הנפט לרוב נשלח כשלושה שבועות לאחר שנסגרת עסקה, מה שאומר שהירידה בסגירת עסקאות בימים הראשונים של הלחימה הובילה להפרעות באספקה שהחלו בשבוע שעבר. באירופה זה מורגש חזק, שם מחירי הדיזל, דלק של משאיות, טרקטורים ומכוניות מסוימות, זינקו.

רמת היצוא הנמוכה ביותר מזה שמונה חודשים

ייצוא של נפט רוסי דרך הים ירד לרמה הנמוכה ביותר מזה יותר משמונה חודשים בשבוע שעבר, על פי נתוני Kpler. בשבועיים הראשונים שלאחר הפלישה, הנפחים נותרו גדולים בגלל שנשלחו מטענים הנוגעים לעסקאות שנעשו לפני שחיילים רוסים חצו את הגבול לאוקראינה ב־24 בפברואר.

בבנק UBS מעריכים שכ־2 מיליון חביות ביום, או כרבע מהתפוקה הרוסית, הופרעה. בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה חוזים שהרמה הזו יכולה להגיע ל־3 מיליון חביות עד החודש הבא ומזהירים ממשבר אספקת האנרגיה החמור מזה עשרות שנים.

"בסחורות נוטים לתמחר את ההווה, לא את העתיד", אמר ג'ובאני סטאונובו, אנליסט סחורות ב־UBS. "אנחנו מתחילים לראות כמה הפרעות בנפח של הנפט הגולמי ושל מוצרים מרוסיה. אם יהיו עוד הפרעות בהמשך, המחיר יגיב לזה יותר".

הבנצ'מרק הבינלאומי ברנט עלה ב־9% בשבוע שעבר, והתיישב סביב 117 דולר לחבית לאחר שבועיים של ירידות. מחירי הנפט מגיבים כבר תקופה ארוכה לדחיפה והמשיכה שבין ספקולנטים בשווקים עתידיים וסוחרים שקונים וסוחרים חביות נפט ממשיות, ושני הצדדים מנסים להעריך כמה ביקוש יש ברגע זה וכמה יהיה בעתיד. לסוחרי נפט יותר קשה לעשות את ההערכות האלה כרגע, כשהרוכשים המורגלים לרכוש נפט רוסי נמצאים בשוליים.

רוסיה היא יצרנית הנפט השלישית בגודלה בעולם

רוסיה היא יצרנית הנפט השלישית בגודלה בעולם, אחרי ארה"ב וערב הסעודית. לפני המלחמה, סיפקה כ־7.5% מהנפט הגולמי של העולם ומוצרים מזוקקים. ארה"ב, קנדה, בריטניה ואוסטרליה אסרו על ייצור נפט מרוסיה, בזמן שהאיחוד האירופי, הלקוח הגדול ביותר, ממשיך לרכוש נפט אבל החל דיונים לגבי הקטנת כמות הנפט הנרכש בעתיד.

הייתה יציאה של חברות נפט גדולות מרוסיה, כולל בריטיש פטרוליום (BP) ושל, וכן של חברותי שירותי נפט כמו הליברטון, בייקר יוז ושלומברגר.

העולם צורך כ־100 מיליון חביות נפט ביום. המכה לאספקה העולמית משפיעה על שוק שהוא כבר הדוק בגלל הקטנת הייצור של אופ"ק ובנות בריתה. חברות נפט היו איטיות להשקיע בשדות נפט חדשים בגלל שמשקיעים דוחפים למעבר למקורות אנרגיה נקיים יותר והחזרים גדולים יותר.

אחד הסוגים המוכרים של נפט רוסי, המכונה אוראל בתעשייה, מתומחר בהנחה גדולה יותר ויותר, מה שמצביע על ההססנות של רוכשי נפט מרוסיה. זרוע המסחר של חברת הנפט הרוסית Lukoil ניסתה למכור נפט גולמי מהרי אוראל ב־31 דולר לעומת הברנט בשבוע שעבר, כך אמר סוחר. היה מדובר בהנחה גדולה יותר מאשר לפני שבועיים, כשהפער עמד על כ־28 דולר. לפני המלחמה, הנפט של הרי אוראל נסחר במחיר הקרוב למחיר הבנצ'מרק.

דובר של Lukoil לא הגיב מיד לבקשת תגובה.

ישנן עסקאות שעדיין נחתמות הרחק מעין הציבור, אומרים סוחרים. בתעשייה העסקאות האלה מכונות עסקאות off-market. הרוכשים הם בתי מסחר גדולים שיכולים לממן את הרכישות בעצמם על ידי שימוש באשראי בנקאי, כך אמרו. החביות האלה של נפט אוראל נמכרו בהנחות פחות גדולות מאשר בפלטפורמות מקוונות בהן משתתפים אחרים רואים רישום של העסקאות.

העסקאות האלה ייחשפו לציבור כשהנפט יועמס להטענה כשלושה שבועות לאחר שהעסקאות נחתמו. נתוני ספנות לרוב כוללים את התכולה ואת זהות הקונים והמוכרים.

רוסיה עברה במהירות מעמדה בה היה לה תפקיד מרכזי באספקת הנפט העולמית לכבשה השחורה של התחום. סוחרים אומרים שכבר לא מדברים על הנפט הרוסי בעבודה או בין חברים בתעשייה. ישנם סוחרים שנמצאים תחת איסור של החברה לסחור בנפט רוסי, היכן שמחלקות הציות של החברות לא משאירות את ההחלטה בידי הסוחרים האינדיבידואלים.

סוחר אחד השווה קניית נפט רוסי למקרה בו התבקש למכור את הנפט לצי יפני של ציידי לוויתנים."זה סוג של מצב בו אתה אפילו לא רוצה לדבר על זה", אמר.

חברת של רכשה משלוח של נפט רוסי בתחילת מרץ, מה שגרם לממשלת אוקראינה, סוחרים מתחרים וארגוני תקשורת לנזוף בה. החברה הוציאה התנצלות, ואמרה שתתרום את הרווחים למאמצי סיוע שנועדו להקל על המשבר ההומניטרי באוקראינה.