התקציב של ביידן: מס מיליארדרים, מס תאגידים, מאות מיליונים לאוקראינה ועוד כסף למשטרה

לדברי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, הצעת התקציב ל־2023 יושבת על שלושה בסיסים: אחריות פיסקלית, ביטחון ובטיחות לאמריקאים ולעולם והקטנת הגירעון • ביידן מבקש להקטין את הגירעון ולהגדיל את ההשקעה באמריקה על ידי הגדלת המיסוי של המולטי־מיליונרים ושל תאגידים, שמשלמים פחות מאשר "מורות וכבאים" • כבר עכשיו הוא זוכה לביקורת משתי המפלגות על תקציב הביטחון שהגדיל ב־4%

ביידן מציג את התקציב ולצידו שלנדה יאנג, ראשת משרד הניהול והתקציב / צילום: Reuters, KEVIN LAMARQUE
ביידן מציג את התקציב ולצידו שלנדה יאנג, ראשת משרד הניהול והתקציב / צילום: Reuters, KEVIN LAMARQUE

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חשף את הצעת התקציב שלו לשנה הפיסקלית 2023, ובעוד שהיא כוללת הגדלה של המימון לביטחון והקטנה של הגירעון, פקידים בכירים הודו שהאינפלציה עלולה להמשיך ליצור בעיות לכלכלה באופן כללי. במסגרת הצעת התקציב, כפי שפורסם מוקדם יותר בתחילת השבוע, הצעת התקציב כוללת מס מינימום חדש על מיליארדרים. בנוסף, הוקצו 6.9 מיליארד דולר ליוזמת ההרתעה האירופית ולנאט"ו לטובת "התנגדות לתוקפנות הרוסית ותמיכה באוקראינה" וכן סיוע ישיר לאוקראינה בהיקף של 682 מיליון דולר.

באירוע בבית הלבן אמר ביידן שההצעה מורכבת משלוש תפישות מרכזיות: אחריות פיסקלית, ביטחון ובטיחות לעם האמריקאי והעולם, והשקעות "לבניית אמריקה טובה יותר". ההצעה כוללת גם אלמנטים מהתוכנית של ביידן "לבנות מחדש טוב יותר", שתקועה בינתיים בקונגרס בגלל התנגדויות פנימיות בקרב חברי מפלגה כמו ג'ו מנצ'ין.

"תקציבים הם ביטויים של ערכים, והתקציב שאני מוציא היום שולח מסר ברור שאנחנו מעריכים אחריות פיסקלית, בטיחות וביטחון במולדת וברחבי העולם, והשקעות הנחוצות כדי להמשיך לצמוח באופן הוגן ולבנות אמריקה טובה יותר", אמר ביידן בהצהרה שפורסמה על ידי הבית הלבן. את עיקר העניין בתקציב מושכים כעת חמישה סעיפים:

■ מס הכנסה מינימלי למיליארדרים: שידרוש ממשקי בית עם הון גבוה מ־100 מיליון דולר לשלם שיעור מס מינימלי של 20% מההכנסה המלאה שלהם, כולל על "רווחים לא ממומשים". על פי הבית הלבן מדובר ב־20 אלף משקי בית אמריקאיים.

■ מס חברות גבוה יותר: הגדלה של שיעור מס החברות על רווחים על מנת להבטיח, שתאגידים גדולים "משלמים את חלקם ההוגן", ולא פחות מ"מורה או כבאי", כפי שביידן נוהג לומר. מדובר על העלאת שיעור מס החברות מ־21% ל־28%.

■ הגדלת תקציב הביטחון: ביידן מבקש להגדיל את הכסף שמוקצב לביטחון ב־4% ביחס לשנה הקודמת - מ־782 מיליון דולר ל־813 מיליון דולר. זו תוספת יותר מכפולה מאשר הממשל ביקש בתקציב הקודם.

 ■ הקלה על שרשראות האספקה: מאות מיליוני דולרים מוקצים בתקציב לתוכניות לשיפור שרשראות אספקה והעברת סחורות מהר יותר בנמלי ארה"ב.

 ■ הגדלת מימון המשטרה: כחלק מהדיון הער בארה"ב, במיוחד סביב מותו של ג'ורג' פלויד ושחורים אחרים, אז החלו לקריאות מהצדדים הפרוגרסיביים להקטין את מימון המשטרה, בתקציב הנוכחי מוקצים 32.2 מיליארד דולר לטובת הגדלת מספר "השוטרים בשטח".

כמו כן, התקציב של ביידן לשנה הפיסקלית 2023, בגובה 5.8 טריליון דולר, כולל פריטים שהיו חלק מהצעת "לבנות מחדש טוב יותר" ובהם הקטנה של עלויות האנרגיה ומאבק בשינוי האקלים, קיצוץ עלויות תרופות המרשם, מימון מכללות קהילתיות בחינם, המשך של הטבת המס על ילדים וגני ילדים באיכות גבוהה ועוד. אך הוא אינו כולל מידע מדויק לגבי כמה כל אחד מהפריטים האלה אמור לעלות.

ביידן רוצה להקטין את הגירעון

כשנאם והציג את ההצעה, ביקש הנשיא לסמן שינוי בגישת הממשל שלו כלפי ההוצאות הפדרליות ונקב בשמו של קודמו, דונלד טראמפ, הגדיל את הגירעון הפדרלי.

"לאחר הניהול הכושל של קודמי בתפקיד, אנחנו מקטינים את הגירעונות של טראמפ ומחזירים את הסדר הפיסקלי", אמר הנשיא. לדבריו, הקיצוץ בתקציב שהוא מציע בגובה 1.3 טריליון דולר יכול להיות "ההקטנה הגדולה ביותר של הגירעון בשנה אחת בהיסטוריה של ארה"ב". אולם, יש לזכור כי חלק ניכר מהקיצוץ בתקציב יקרה גם ללא קשר לתוכנית של ביידן, אלא בגלל שתוכניות בעלות תוקף קצוב ב"תוכנית הסיוע האמריקאית למגפת הקורונה" יפקעו עד סוף 2022.

במהותו, התקציב שפרוש על פני 157 העמודים (לא כולל מאות עמודים של טבלאות) הוא גרסה גדולה יותר ועמוסה יותר בנתונים של החזון שביידן הציג בנאום מצב האומה שלו מוקדם יותר החודש. אולם, תקציבים נשיאותיים מבטאים לעתים קרובות חזונות שכמעט לעולם לא מתממשים, בוודאי שלא בכללותם. בשנים האחרונות, אפילו כשמפלגתו של הנשיא שלטה בקונגרס, תקציב הנשיא אפילו לא עלה להצבעה.

הבית הלבן הדגיש שהתקציב הזה, המבוסס על התחזיות הכלכליות הקיימות, צפוי לקצץ את הגירעון לפחות בחצי ממה שהיה בשנת התקציב 2021, שכללה הוצאה גדולה על המגפה וקיטון של הכלכלה.

ביקורת דו מפלגתית על התקציב לביטחון

בינתיים, ההצעה של ביידן להגדיל את ההוצאה הלאומית על ביטחון כבר מושכת ביקורת משתי המפלגות בקונגרס. ליברלים בסנאט ובבית הנבחרים דוחים את בקשתו של ביידן. הסנאטור ברני סנדרס טען כי ארה"ב "לא צריכה הגדלה משמעותית של תקציב הביטחון", כשארה"ב "כבר מוציאה על הצבא יותר מ־11 המדינות הבאות אחריה ברשימה גם יחד".

ומהצד השני של המתרס, מנהיג המיעוט בסנאט, מיטש מקונל אמר שהתקציב של ביידן היה "חסר באופן מכאיב בנוגע להוצאה על הגנה" וטען שבזמן של אינפלציה גבוהה, הגדלת ההוצאה הצבאית ב־4% משמעותה בפועל "קיצוץ במימון של הכוחות החמושים שלנו מבחינת דולרים אמיתיים".

ביידן התייחס לביקורת נגד הגדלת ההוצאה על ביטחון, ואמר כי "יש אנשים שלא אוהבים את ההגדלה, אבל אנחנו נמצאים היום בעולם אחר. אמריקה משגשגת יותר, מצליחה יותר וצודקת יותר כשהיא בטוחה יותר".

"במבט מרחוק יותר, מה שמראה התקציב הזה הוא שאנחנו יכולים להצמיח את הכלכלה מהתחתית מעלה ומהמרכז החוצה ולהשקיע בעם האמריקאי, ואנחנו יכולים לעשות זאת בדרך אחראית מבחינה פיסקלית", אמרה לעיתונאים שלנדה יאנג, ראשת משרד הניהול והתקציב של ארה"ב.

המלחמה באוקראינה לוחצת על האינפלציה

פקידים בכירים אומרים שההערכות לגבי האינפלציה המשתקפות בתקציב נקבעו בחודש נובמבר, לפני שרוסיה פלשה לאוקראינה, מהלך שלוחץ על הכלכלה עוד והעלה מחירים בכל התחומים.

"הפלישה כנראה תפעיל לחץ נוסף על מחירי המזון והאנרגיה שבתורו עלול לחזק אינפלציה שכבר הייתה נושא מטריד לפני הפלישה בגלל הפרעות המגפה לשרשראות אספקה והביקוש לסחורות", אמרה יו"ר מועצת היועצים הכלכליים לנשיא, ססיליה רוז. "אם אנחנו היינו מעדכנים את התחזיות הכלכליות היום, היינו מסתכלים על הדברים באופן מעט שונה".

סכום של 10 מיליארד דולר מוקצה בהצעת התקציב לטובת מימון נוסף לניהול בחירות, שבבית הלבן אומרים שהוא נחוץ "לחיזוק הדמוקרטיה האמריקאית בזמן שהיא עומדת מול איומים חסרי תקדים". הוצאה זו תתפרש על פני 10 שנים במידה והקונגרס יאשר אותו.

"מימון פדרלי לציוד, מערכות וכוח אדם המהווים את התשתית החיונית לבחירות של המדינה היו אפיזודיים או מונעים על ידי משברים", נכתב בהצעת התקציב של הבית הלבן. אבל הבקשה ל־10 מיליארד דולר אמורה "לספק לפקידי בחירות במדינות ובערים תקציב שוטף להשקעות הון חיוניות והגדלת כוח האדם והשירותים".

נוסף לסכום זה ביידן מבקש לחזק את "זכות הבחירה" של האזרחים האמריקאים על ידי הגדלת תקציב זכויות האזרח של משרד המשפטים ב־101 מיליון דולר, כך שהתקציב כולו יעמוד על 367 מיליון דולר. כספים אלה יתמכו, בין היתר, במאמצים להגן על זכות הבחירה. בשנה האחרונה, משרד המשפטים תבע מדינות בשליטת הרפובליקאים כמו טקסס וג'ורג'יה על כללי בחירות ומיפוי מחדש של מחוזות שפוגעים לכאורה בזכות הבחירה של מיעוטים.

כאמור, אחד הסעיפים המסקרנים ביותר בתקציב, שכבר זכה להד ציבורי נרחב הוא הרצון להטיל "מס מינימום חדש למיליארדרים". למעשה ההצעה לא כוללת רק מיליארדרים אלא בל משק בית השווה מעל 100 מיליון דולר. כך, מבקש ביידן לוודא שהמאיון העליון של משקי הבית ישלמו לפחות "20% מכלל ההכנסות שלהם במיסי הכנסה פדרליים".

בנוסף, ההצעה מגדילה את שיעור המס שחברות ישלמו על רווחים וכוללת "צעדים נוספים על מנת לוודא שחברות בינלאומיות הפועלות בארה"ב לא יוכלו לנצל מקלטי מס על מנת לחתור תחת המס המינימלי העולמי", נמסר מהבית הלבן.

יו"ר מועצת היועצים הכלכליים רוז התייחסה לדברים ואמרה כי המדיניות של ביידן תקטין את הגירעון בשנה הפיסקלית הנוכחית 2022 ל־1.3 טריליון דולר פחות ממה שהיה בשנה הפיסקלית 2021. "אנחנו מאמינים שסעיפי התקציב האחרים יקטינו את הגירעון בעוד טריליון דולר בעשור הקרוב", אמרה.