המושב בגליל העליון שאפשר לבלות בו יום שלם בלי לזוז

יום שמתחיל בארוחת בוקר בניחוח יידיש, ממשיך בסיור חקלאי ונגמר ברכיבה על איזיריידר • ולמי שבכל זאת מתעקש להיכנס לאוטו - ביקור במוסד נוסטלגי

בית קפה, סיורים וקטיף עצמי. פרישטיק בבית הלל / צילום: יובל אולשנסקי
בית קפה, סיורים וקטיף עצמי. פרישטיק בבית הלל / צילום: יובל אולשנסקי

"פה זורעים ברינה, וקוצרים בגילה, ודינה ודיצה רוקדות בגינה" (חמוטל בן זאב)

ולמה שלא תסעו לארץ הצימרים הבלתי נגמרת של בית הלל? שם למרגלות חרמון הסבא, תמצאו שלווה הגלומה בערוגות גינה, בארוחת בוקר מיטיבה מתוצרת גן הירק ובדרך הביתה - אפילו סיפור על בלומה הסנדלרית. תפרתי לכם יום בטעם של פעם.

10:00: השטיק של פרישטיק

פרישטיק פירושו ביידיש ארוחת בוקר, צוהל יובל אולשנסקי, דור שני למשפחת חקלאים ובעליו של מתחם אירוח בגליל העליון, ושל מיזם קולינרי-חקלאי, שהנץ לאחרונה בבית הלל.

בית קפה, סיורים וקטיף עצמי. פרישטיק בבית הלל / צילום: יובל אולשנסקי
 בית קפה, סיורים וקטיף עצמי. פרישטיק בבית הלל / צילום: יובל אולשנסקי

לפני כן אספר שאת הדרך למושב מלווה מראהו של החרמון, שכיפתו לבנה ובוהקת, ובשילוב הירקרקת החובקת את מרחבי הגליל העליון נוצר מראה פלאי. שלט עץ אגבי מצביע על כיוון הנסיעה ל"משק-מסעדה-וילה-בית קפה". מתברר שפרישטיק שוכנת בחצר של וילה ויטראג', מתחם אירוח ותיק ובו יחידות נעימות, ספא, בריכה וכל מה שעכברי עבודה מערביים זקוקים לו באמצע החיים.

את המקום הקימו הוריו של יובל, איריס וגיל אולשנסקי, שהגיעו לגליל מתל אביב אי שם בשנות ה-80. תחילה עסקו בחקלאות ובהמשך הבינו את הקסם הטמון בשילוב בין חקלאות לאירוח. בשנת 2000, עת בערה הארץ מתשוקה לצימרים גליליים, הקימו האולשנסקים את הווילה, שבמהירות ביססה את מעמדה כאחד ממקומות האירוח השווים בגליל.

השנים חלפו, העלים במטעי הפקאנים נשרו ושוב הוריקו, ודור חדש עומד בפתח. יובל, בן שלישי מרביעייה, שב עם התרמיל מנדודיו ונטל את מושכות הניהול מהוריו. כחלק מהדור המחולל את המהפכה הקולינרית של השנים האחרונות בארץ, שלפיה אוכל אוכלים קרוב למקום גידולו, הקים יובל בשטח המתחם בית קפה מנומק בהווייתו ומשוחרר באווירתו, לצד סדרת ערוגות האוצרות את כל טוב האדמה.

תוצרת גן הירק, אורגנית למהדרין, מלוקטת לטובת המזון המוגש בבית הקפה ובעבור סיורי קטיף ולימוד הנערכים בחלקה בכל שעה עגולה (שלנו יתחיל מיד). ביום נאה מציעים בבית הקפה ישיבה מתחת לפקאנים, כשמסביב פזורים כמה שולחנות וערסלים לנדנד בהם את המחשבות. ואילו ביום סגרירי מתכנסים במבנה העץ המרושל בחינניות א-לה וודסטוק.

לתפריט נלווה מניפסט מעמיק אך לא מעיק על אודות התפיסה "מהגינה לצלחת", על הממרחים תוצרת בית, על חביתות החופש ועל שאר ירקות - אוסף מילים המהלך קסם על חובבי ליקוט, עונתיות וחומרי גלם טריים.

בית קפה פרישטיק, בית הלל. פתוח גם בשבת, 050-2727336.

11:00: יוצאים אל הגינה

לקראת הסיור בגינה של פרישטיק אנחנו פוגשים את מניב גלילי, חקלאי צעיר ולבבי, שממתין לצד ערוגת המנגולד הצבעוני. הוא רוכן לעברם כמו היו עוללים בעגלה ומלטף את העלים בחיבה. כמתחייב משמו, גם מניב הוא בן למשפחת חקלאים גלילית ששכלל את תורת דור המייסדים.

"חקלאות משמעה לחשוב על הקיץ בשיא החורף", הוא אומר ומוביל את הקבוצה בין שורות של ירוקים מניצים, מדבר בלהט על שילובי גידולים שנועדו בתפיסת החקלאות האורגנית לבלבל את המזיקים. בהמשך מתכננים השניים להקים חנות קטנה לממכר התוצרת הטרייה. עד אז אפשר להצטרף לסיור מעורר המחשבה, להצטייד בסל קטן ולקטוף.

סיורים וקטיף עצמי, פרישטיק, בית הלל. הסיורים יוצאים בשישי ושבת בכל שעה עגולה, מומלץ לבדוק שעות, 050-2727336

12:00: על שפת הנחל

לכל מי שסיור בערוגות החסה אינו מספק עבורו את ליטרת האדרנלין היומית, יכול, לאחר הארוחה והסיור, לצאת לרכיבת איזיריידר בסמוך לערוץ החצבני. ה"איזי" כשמו כן הוא, כלי תעבורה נוח ונינוח בעל ארבעה גלגלים שיוביל אתכם אל מסע טיסה קטן ומשחרר המקיף את מטעי הנשירים המלבלבים של בית הלל.

טיולי איזיריידר, בית הלל / צילום: עמיר הרמן
 טיולי איזיריידר, בית הלל / צילום: עמיר הרמן

לאורך המסלול יפכה ערוץ הנחל, וכשתתעייפו מהדהירה תוכלו לעצור להפסקת קפה שיתקין עבורכם עמיר, נהג משאית לשעבר, שמכר את הפרארי שלו, קרי המשאית, והתמסר לחיים שלווים.

טיולי איזיריידר, בית הלל. פתוח גם בשבת. מגיל 16 ומעלה, 053-2553360.

14:00 - הסנדלים של קבוצת כלנית

אחד התיאורים המופלאים בספרה הנהדר של יעל נאמן, "היינו העתיד", מספר על טקס חלוקת הסנדלים בקיבוץ יחיעם לקראת חג הפסח. טקס אחד מני רבים שהגדירו את ההוויה של ילדות בקיבוץ. אוהבי נוסטלגיה יתמלאו כיסופים נוכח החוויה המצפה ב"הסנדלרייה" שבקיבוץ איילת השחר, שם אפשר לעצור בדרך הביתה.

הסנדלריה באיילת השחר / צילום: מוש הר
 הסנדלריה באיילת השחר / צילום: מוש הר

זהו מקום שכולו שיר הלל לסוליות, לרפידות ולמה שביניהן. את הסנדלרייה הקים מוש הראל, יזם וסנדלר בעצמו, באותו מבנה בו שכנה הסנדלרייה המקורית של הקיבוץ. במקום שהקימו סנדלר וסנדלרית פמיניסטית אחת, בלומה שמה, מעבר לסיור בסנדלרייה המתובל בפיקנטריה, ניתן גם לרכוש זוג נעליים או סנדלים בהזמנה אישית.

הסנדלרייה, קיבוץ איילת השחר. רביעי-שבת, לסיור מומלץ לתאם מראש. בשבת המקום פתוח במתכונת המתאימה לשומרי שבת, 04-6932387.