עקום התשואות מאותת: מהלכי הבנק המרכזי בארה"ב יחנקו את הכלכלה

האינדיקטור שחוזה מיתון – עקום התשואות בין האג"ח האמריקאיות ל-10 שנים ובין האג"ח לשנתיים - משקף כי המהלך של הפד להעלאות הריבית עלול להסתיים זמן קצר לאחר שהחל

ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Susan Walsh/Pool
ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Susan Walsh/Pool

אחד מהאינדיקטורים למיתון עתידי, שעליו ניתן להסיק מהמסחר בשוק האג"ח הממשלתיות בארה"ב, חזר השבוע לקדמת הבמה לראשונה מאז 2019, בעיצומה של מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, ושנה לפני משבר הקורונה.

עקום התשואות (Yield Curve), המשקף את הפער שבין התשואה שנותנת איגרת החוב של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים, ובין התשואה של איגרת החוב הממשלתית לשנתיים - התהפך, לאחר שמסלולי תשואות האג"ח של השתיים הצטלבו ברמה של כ-2.39%.

 
  

עקום התשואות מהווה כאמור אינדיקטור חשוב, המצביע על ציפיות המשקיעים לגבי מצב הכלכלה. בימים שבשגרה, ככל שמועד הפירעון של איגרת החוב רחוק יותר, כך התשואה גבוהה יותר, שכן כאשר הכלכלה צומחת לצד הביקושים, הדבר מגולם בציפיות ללחץ מחירים כלפי מעלה, או במילים אחרות: אינפלציה.

אבל כאשר האינפלציה חורגת מהיעדים שהציבו הבנקים המרכזיים, כפי שקורה כיום, ויש צורך לרסן אותה, הבנקים מעלים ריבית. אלא שבניגוד לעבר, האינפלציה, שנחשבה לזמנית עד לא מזמן, עלתה בחודשים האחרונים בקצב מדאיג, ועולה חשש כי הפד איחר את הרכבת כאשר התמהמה עם העלאת הריבית. כעת חוששים בשוק כי ההעלאות יהיו בקצב מהיר, שיכביד על הכלכלה, עד כדי כך שהפד ייאלץ לחזור ולהוריד את הריבית בטווח הלא רחוק. 

בימים שבשגרה, ההחזר למשקיעים בטווח הארוך גבוה מההחזר בטווח הקצר, ולכן העקום נוטה לטפס מעלה. אלא שהשתטחות העקום משקפת מצב שבו המשקיעים מעריכים כי המהלך של הפד לריסון המדיניות המרחיבה, על ידי העלאה של הריבית, עלול לחנוק את הכלכלה עד כדי האטה מתמשכת בצמיחה. כלומר, המשקיעים לא מייחסים סיכוי גבוה לאפשרות שהפד יצליח למתן את האינפלציה ולחמוק מהאטה, שתאלץ אותו להוריד שוב את הריבית בהמשך.

ירידת תשואות על רקע ירידת מחירי הסחורות

מוקדם יותר השבוע התרחש היפוך של עקום התשואות בין האג"ח ל-30 שנה ובין זו ל-5 שנים, לראשונה מאז 2006. כעת, כאמור, גם התשואות הקצרות לשנתיים עקפו את תשואת האג"ח הארוכות יותר, ל-10 שנים.

אלו האחרונות ירדו על רקע ירידת מחירי הסחורות שנרשמה השבוע, וזאת כאשר מחיר הנפט ירד לאזור ה-100 דולר לחבית, על רקע הדיווחים על התקדמות המגעים בין רוסיה ואוקראינה. כלומר, לפי שוק האג"ח ייתכן שהכלכלה האמריקאית בדרך למיתון.

שוק ההון משקף את ציפיות המשקיעים לעתיד. וכך, המשמעות של היפוך עקום התשואות מבחינת השוק הוא כי המחזור הכלכלי (סייקל) העולה של הריבית, שרק החל לפני כשבועיים בארה"ב. כבר נגמר, שכן תנאי האשראי לוחצים מדי את הכלכלה, וכך השלב הבא במחזור הכלכלי הוא מיתון, שיאלץ את הפד להוריד את הריבית.

היפוך עקום התשואות נחשב לאינדיקטור מוביל למיתון, אך לא בהכרח מתזמן את הגעתו של המיתון במדויק. כך למשל, היפוך העקום הופיע ב-2006, והזהיר מפני משבר הסאב-פריים. עם זאת, לפי בנק אוף אמריקה, היפוך עקום התשואות ניבא שבע מתוך תשע תקופות המיתון שנרשמו בעבר בכלכלה האמריקאית.

עקום התשואות החל להשתטח עוד לפני ההיפוך שנרשם השבוע, כבר בתחילת פברואר כשיו"ר הפד ג'רום פאוול אמר כי הבנק המרכזי עשוי להתחיל לכווץ את המאזן שלו כבר השנה. מאז, הפד העלה את הריבית ב-0.25%, ופאוול אותת כי מהלך הידוק המדיניות המוניטרית של הפד יתחזק, כדי לרסן את האינפלציה, ולא שלל אפשרות של העלאות ריבית בקצב גבוה יותר, אלא ששוק החוב מסמן לו לעצור, שכן המהלך "יחנוק" את הכלכלה.

יחד עם זאת, לצד האטת הצמיחה, עשויה המגמה הזו גם לבלום את האינפלציה, ובכך לעשות את העבודה עבור הבנקים המרכזיים, ששינו את המדיניות באופן מהיר מהצפוי, כדי לרסן את האינפלציה. רק בנובמבר האחרון קרא פאוול לזנוח את המושג "זמני" לגבי האינפלציה, וכעת, באופן בלתי צפוי, היא עלתה בפברואר ל-7.9%, והיא צפויה להמשיך לטפס על רקע התנודות שנרשמו בשוק הסחורות.