מנפלאות שוק הגמל: אלטשולר פודה והרווח עולה, מור מגייס ומפסיד

חברת הגמל של אלטשולר שחם סיימה את 2021 עם זינוק של 87% ברווח, למרות שאיבדה למתחרים נכסים ב-5.5 מיליארד שקל

הכותרות על גיוסים ופדיונות הופכות לסיפור שונה כשמגיעים לדוחות הכספיים / צילום: Shutterstock
הכותרות על גיוסים ופדיונות הופכות לסיפור שונה כשמגיעים לדוחות הכספיים / צילום: Shutterstock

לא פעם הכותרות על גיוסים ופדיונות בשוק הגמל הופכות לסיפור שונה לחלוטין כשמגיעים לדוחות הכספיים, ויעידו על כך התוצאות העסקיות של שניים מהשמות המדוברים ביותר בשוק החיסכון ארוך-הטווח בשנים האחרונות - אלטשולר שחם ומור.

אלטשולר שחם הייתה הכוכבת הגדולה מבחינת התשואות וגיוסי הכספים עד תחילת 2021, ומאז היא מוזכרת בעיקר בהקשרים של פדיונות והעברת כספים למתחרות. מור, בית ההשקעות שמבקש להחליף אותה במשבצת היוקרתית, הוא המגייס הגדול בשוק הגמל בשנה האחרונה, ואף הנפיק לאחרונה בהצלחה את חברת הגמל שלו (מהלך שבאלטשולר שחם ביצעו עוד בשנת 2019).

 
  

למרות הפרסומים השליליים מהשנה החולפת, חברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם היא עדיין החברה הגדולה בענף הגמל, ובפער גדול, עם נכסים בהיקף של יותר מ-200 מיליארד שקל, וגם בפנסיה היא הצליחה להגדיל את נתח השוק שלה בצורה משמעותית. צמיחה זו, שמתורגמת לדמי ניהול בחברה, אפשרה לה לרשום רווח נאה בשנת 2021, למרות תשואות חלשות שהציגה לעמיתיה ביחס למתחרים, ובריחת כספים לקופות מתחרות.

אובדן של 8.3 מיליארד שקל למתחרים ברבעון

הרווח הנקי של אלטשולר שחם גמל ופנסיה גדל בשנת 2021 בכ-87%, והסתכם בכ-258 מיליון שקל, למרות שאיבדה במהלך השנה למתחרים נכסים בהיקף של 5.5 מיליארד שקל. הרווח הנקי ברבעון האחרון של השנה גדל בכ-60% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2020, והסתכם בכ-71 מיליון שקל, וזאת לאחר שבמהלך רבעון זה היא איבדה למתחרים 8.3 מיליארד שקל בתחום הגמל.

תוצאות הרבעון הרביעי של אלטשולר שחם כוללות לראשונה את פעילותה לאחר מיזוג בית ההשקעות פסגות והשלמת מכירת נכסיו לוואליו קפיטל והראל ביטוח. את השינוי רואים בהיקף הנכסים של החברה החל מחודש ספטמבר, אשר זינק מ-166 מיליארד שקל ליותר מ-215 מיליארד (נכון לסוף פברואר השנה הם ירדו, ועומדים על 200 מיליארד שקל).

מור גייסה 13 מיליארד שקל על חשבון המתחרים

מנגד, חברת הגמל של מור הצליחה לגייס בשנת 2021 מהמתחרים סכומי עתק של 13 מיליארד שקל, והצבירה נטו, כולל הפקדות של חוסכים קיימים וחוסכים שהפקידו לראשונה כספים לקופות הגמל בניהולה, הסתכמה בכ-17.6 מיליארד שקל.

אלא שלמרות הצמיחה המסיבית, ולמעשה בגלל ההוצאות הכרוכות בה, החברה סיימה את שנת 2021 בהפסד של כ-1.2 מיליון שקל. מבחינתה, מדובר בשיפור משמעותי בתוצאות, וזאת ביחס להפסד של 11.5 מיליון שקל בשנת 2020.

הסיבה לכך היא גידול משמעותי בהוצאות של החברה הקשורות לצמיחתה המואצת, בין היתר בגין עמלות לסוכני ביטוח, מוקדי שירות והקמת תשתית לניהול קרן פנסיה, פעילות שצפויה להתחיל השבוע. את השנה החולפת סיימה מור עם הוצאות תפעוליות (שיווק, תפעול, הנהלה וכלליות) בסך של כ-300 מיליון שקל, לעומת 186 מיליון שקל בשנת 2020.

אם מגמת גיוס הכספים של מור תימשך גם בשנה הנוכחית, אל מול המגמה ההפוכה באלטשולר שחם, הדוחות של 2022 ייראו שונים לגמרי. בחודשיים הראשונים של השנה הציג מור צבירה נטו חיובית של כ-3.7 מיליארד שקל, כ-70% מהם בהעברה מגופים אחרים. לעומתו, אלטשולר שחם איבד למתחרים כ-7 מיליארד שקל בחודשיים בלבד, כאשר הגידול הטבעי כתוצאה מהפקדות העמיתים הקיימים והעמיתים שמצטרפים אליו מיתן במקצת את הצבירה השלילית.