בנקים | בלעדי

כך פוגעות הסנקציות על רוסיה בעולים לישראל

על אף שישראל לא הצטרפה להגבלות, שיתוף הפעולה בין המערכות הבנקאיות לא מאפשר לה לנקוט במדיניות עצמאית • בשל כך, סניפי בנק דוחים פניות הנוגעות לפתיחת חשבונות והפקדה

עולים חדשים בנתב''ג / צילום: Reuters, Nir Elias
עולים חדשים בנתב''ג / צילום: Reuters, Nir Elias

ממשלת ישראל פועלת במגוון דרכים לעידוד העלייה מאוקראינה ורוסיה לארץ בעקבות המלחמה. אולם, מתברר שבחזית מרכזית לא גובשה מדיניות ברורה - חשבונות הבנקים של העולים מרוסיה, שמנסים להתחמק מהסנקציות שהטילו מדינות המערב. בעקבות אותן הגבלות, על המערכת הבנקאית הרוסית, סניפי בנק בישראל דוחים בשבועות האחרונים פניות מאזרחים ישראלים בעלי דרכון רוסי, שמבקשים לפתוח חשבונות בנק ולהפקיד אצלם את כספם.

ל"מרכז סיוע משפטי לעולים", שהוקם עם פרוץ המלחמה באירופה, הגיעו עד כה עשרות פניות שמעידות על בעיית עומק שבה נתקלים העולים החדשים מרוסיה, שמספרם עומד נכון לכתיבת שורות אלו על 2,548.

מצד אחד, ישראל לא נוקטת עמדה רשמית באשר להשתתפות בסנקציות הכלכליות על רוסיה. אולם, מצד שני, סנקציות מעין אלה ננקטות בפועל באופן יומיומי בארץ נגד עולים, בשל שיתוף הפעולה הבינלאומי בין המערכות הבנקאיות בארץ ובעולם - שמוביל לסירוס מדיניות פיננסית עצמאית מול הרוסים.

גם בבנקים הודו היום שלבעיה הזו מספר רבדים, כמו חוסר היכולת להתמודד עם מסת העולים הגדולה, שיוצרת בעיות בהליכים בירוקרטיים שונים. רובד נוסף נוגע למערכת הלבנת הון, שמעוררת חשש מכסף רוסי שנכנס למדינה, וכן פעולה בהתאם למערך הסנקציות האמריקאי, על אף שישראל לא הכריזה באף שלב שהיא מצטרפת אליו באופן רשמי. אולם, בשורה התחתונה, הכסף תקוע ברוסיה והעולים - כאן.

"אנחנו מגרשים מפה אנשים עם כסף"

אלי נכט, נשיא "המרכז לסיוע משפטי לעולים" וסגן ראש העיר אשדוד, מטפל בעשרות פניות מעין אלו. "הנתיב היחיד שפתוח בפני העולים הוא יציאה מרוסיה עם 10,000 דולר במזומן בלבד", הוא סיפר לגלובס. "זאת במקום שהמדינה תברך ותקבל את הכספים האלה אחרי בדיקה, היא אומרת ‘לא’ לכולם. מנהל סניף באשדוד הראה לי מייל עם הנחיות שבו כתוב שאין לאפשר קבלת כספים מרוסיה. מדובר באנשים שרק עשו עלייה, ביטלו להם כרטיסי אשראי, והם לא יכולים אפילו לקנות אפליקציה בטלפון כי כל כרטיסי האשראי הרוסים בוטלו".

אלי נכט, נשיא ''המרכז לסיוע משפטי לעולים'' / צילום: פבל טולצ'ינסקי
 אלי נכט, נשיא ''המרכז לסיוע משפטי לעולים'' / צילום: פבל טולצ'ינסקי

בעקבות המצב, אל נכט פונים בעלי עסקים רוסים שנתקלים במבוכה בישראל - מצד אחד, הם לא זקוקים לסל קליטה, ומצד שני, הכסף שלהם תקוע ברוסיה. בשל כך, נכט נאלץ לשלם בעצמו לפונים אליו על השירותים הניתנים בישראל, כמו למשל על בדיקות קורונה בשדה התעופה בן גוריון. "גם ככה קשה כאן ורמת המחירים גבוהה. כל זה הופך את ההגעה לכאן לסיוט. בסוף אנחנו מפספסים את העולים בעלי היכולת. מי שאין לו יכולת בחירה - יישאר, ומי שיש לו אמצעים כלכליים - יעדיף להסתובב וללכת. אנחנו מגרשים מפה אנשים עם כסף".

"מתכוונים להגיש תלונה למפקח על הבנקים"

כעת, מתברר שחשבונות הבנק שנפתחים במשורה לאותם עולים מרוסיה - מעוקרים, ולא ניתן לבצע בהם פעילות. בעיה זו נוגעת בעיקר לבעלי אמצעים שמבקשים להעביר את מרכז הכובד העסקי והכלכלי שלהם לארץ.

בימים הקרובים מתכוונים בארגון הסיוע משפטי להגיש תלונה למפקח על הבנקים ולבנק ישראל, בדרישה לקבל באופן מפורט מה הרגולציה הישראלית כוללת, ומה התנאים בהם נדרשים העולים לעמוד. "כיום כל סניף בנק מנהל מדיניות עצמאית, ולא אומרים לנו שום דבר באופן רשמי", טוענים בארגון באופן שהולם במידה רבה את המציאות בישראל.

משרד העלייה והקליטה: "לא קיבלנו פניות חריגות"

מאיגוד הבנקים נמסר בתגובה: "המערכת הבנקאית פועלת בימים אלה כדי לסייע לעולים החדשים לפתוח חשבונות בבנקים בישראל בהליך מהיר ונוח. בכל הקשור להעברת כספים מחשבונות בחו"ל אל חשבונות בנקים בארץ: כל בנק מנהל מדיניות סיכונים משלו בכפוף להוראות הדין. במסגרת זו נדרש הבנק לבחון אילו פעולות הוא יכול לבצע. כידוע, הבנקים בישראל הם גופים שעוסקים, בין היתר, במסחר בינלאומי וככאלה הם חשופים לסיכונים משפטיים ולסיכוני מוניטין שקשורים למשטרי סנקציות בעולם, וזאת ללא קשר למדיניות רשמית של ישראל.

בנוסף, יש לזכור שבנקים בישראל תלויים, במסגרת פעילותם הבינלאומית, ברשת של בנקים קורספונדנטים. כמו כן, יש לזכור שישנם שורה של בנקים ברוסיה עליהם הוטלו סנקציות, וכתוצאה מכך חלקם נותקו מרשת התקשורת הבנקאית העולמית, ולכן העברת כספים לא מתאפשרת".

מלשכת שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, נמסר: "בדקנו את הנושא עם מנהלות המחוז וצוות העובדים, ולא קיבלנו פניות חריגות מצד עולים חדשים מרוסיה אשר נתקלו בסירוב פתיחת חשבונות בבנקים בישראל. ככל שיש כאלה שנתקלו בקשיים, נודה שיפנו אלינו ואנו נטפל. השרה הוסיפה בשבוע האחרון כ-50 תקנים של מלווי עולים בכל רחבי הארץ שיסייעו להם בכל הצעדים הראשונים, ובין היתר בפתיחת חשבונות בנק".