"קשה לתמחר עבודות בגלל התייקרות חומרי הגלם": מעצבת הפנים שמתמודדת עם משבר האספקה

יעל קאסוטו, רעות, בת 52 • נשואה+2 • עוסקת בעיצוב פנים אדריכלי ועיצוב חוץ ויועצת פנג שואי מוסמכת • "מחירי היבוא עלו וממשיכים לעלות בעשרות אחוזים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

יעל קאסוטו / צילום: ג׳ני פפרמן
יעל קאסוטו / צילום: ג׳ני פפרמן

את העסק שלה הקימה יעל קאסוטו לפני יותר מעשור, לאחר תקופה בה עבדה במשרד אדריכלות ידוע. קאסוטו, שגאה להיות נינתו של פרשן המקרא הידוע, עוסקת שנים רבות בתחום עיצוב פנים אדריכלי ועיצוב גינות. בחמש השנים האחרונות היא משלבת את אמנות הפנג שואי בעיצוב עסקים, בתים, דירות וגינות, תוך כוונה למקסם את אנרגיית הבית ו/או הגינה ובכך להביא להרמוניה ושפע.

"במהלך השנתיים האחרונות ובצל השפעתה של מגפת הקורונה על חיי כולנו, הרגשתי את השפעותיה גם על תחום העיסוק שלי", מספרת יעל ומסבירה: "מחירי היבוא עלו וממשיכים לעלות בעשרות אחוזים. קשה מאוד לתמחר shipping משום שהשינויים הם יום יומיים. עלות חומרי הגלם ממשיכה לעלות וחברות מוצרי הבניה והריהוט מפסיקות מהיום למחר יבוא של מוצרים בסיסיים לתחום זה. המחסור העצום בחומרי הגלם לבניה גורם לעיכובים של פרויקטים קטנים כגדולים. פעמים רבות הפרויקטים נתקעים ללא אספקה. שוק היבוא מתמודד עם חוסר ודאות מוחלט ושינויים המתרחשים מדי יום".

לדבריה, "העבודה מול ספקים לבניין הולכת ונעשית יקרה יותר בשל בעיית ההספקה של חומרי גלם וגמר מיובאים. מעצבי הפנים והאדריכלים מוצאים עצמם מזמינים כמויות גדולות הרבה מעבר לספיירים אשר נלקחים בחשבון חישוב הכמויות בימים כתיקונם. במקרים רבים מוצאים עצמם בעלי מקצוע תקועים ללא חומרי גלם, מה שמעכב מאוד ומייקר, בהתאם, כל פרוייקט".

קאסוטו משתפת במקרה בו עבדה על גינה בה שטחי ריצוף גדולים, אשר חומר הגלם עבורה הוזמן ביבוא מיוחד מספרד "מפני שידעתי שזמני היבוא ארוכים מאוד בתקופת משבר הקורונה, הוזמנה כמות ריצוף גדולה שחלקה נשאר ללא שימוש בסיום הפרויקט".

"לאחרונה אני עסוקה בפרויקט תרומה לקהילה בו אני מעצבת ומחדשת דירת מגורים בעיר חדרה לאדם נזקק, שאיבד את מקום עבודתו בצל המשבר והגיע לעוני קשה", משתפת קאסוטו "בתהליך העיצוב אני מקפידה על כללי שיטת הפנג שואי. בנוסף, שינוי מיקום של פונקציות וחפצים בדירה, בין היתר את מיקום המיטה עליה הוא ישן, ככל הנראה הביא לשינוי משמעותי ומציאת עבודה לאחר מספר ימים". קאסוטו מסבירה כי "שיטת הפנג שואי עוסקת במיקומים ספציפיים של פונקציות בבית, ומיקומה של המיטה, ע"פ שיטה זו, משפיע בין השאר על מקור הפרנסה".

לסיכום אומרת קאסוטו כי החלום המקצועי שלה הוא "להיות מוכרת בתחום עיצוב מלונות בוטיק בארץ ובעולם".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il