הנסיגה הרוסית מצפון קייב חשפה גופות אוקראינים שנורו ברחובות

עם נסיגת הצבא הרוסי מאזור קייב, יותר ויותר זוועות מתגלות ביישובים אותם כבש • עיתונאים תיעדו עשרות גופות מפוזרות ברחובות, חלק מהן כפותות, כולן עם בגדים אזרחיים • עיתונאים שהצטרפו לכוחות אוקראינים שנכנסו מחדש לכפר בוצ'ה פירסמו תמונות ותיעוד של לפחות 20 גופות מוטלות באחד הרחובות

הריסות בכפר בוצ'ה שבמחוז קייב, היום / צילום: Reuters, Zohra Bensemra
הריסות בכפר בוצ'ה שבמחוז קייב, היום / צילום: Reuters, Zohra Bensemra

עיתונאים שנכנסו לאזורים מצפון לקייב שהיו בשליטת כוחות רוסים תיעדו עשרות גופות מפוזרות ברחובות, חלק מהן עם ידיים קשורות מאחורי הגב, כולן עם בגדים אזרחיים. תיעוד של הנעשה בכפרים כמו בוצ'ה ובערים כמו אירפין החל להתפרסם בימים האחרונים, אחרי שהצבא הרוסי נסוג מאזורים בהם השתוללה מלחמה בחודש האחרון. האוקראינים מציינים כי מדובר בפשעי מלחמה ובהוצאה להורג של אזרחים.

עיתונאים מסוכנות הידיעות הצרפתית שהצטרפו לכוחות אוקראינים שנכנסו מחדש לכפר בוצ'ה פירסמו תמונות ותיעוד של לפחות 20 גופות מוטלות באחד הרחובות בכפר. 16 מהגופות היו מוטלות לצד הכביש, או על הכביש עצמו. שניים מהקורבנות היו מוטלים ליד זוגות אופניים, ודרכון אוקראיני נמצא ליד גופה עם ידיים קשורות מאחורי הגב. לפי הערכות, המתים נמצאים ברחובות ימים ארוכים.

ראש העיירה סיפר לכלי התקשורת כי לפחות 280 בני אדם נקברו בקבר אחים בימים האחרונים, אחרי שהעיירה שבה ונכבשה על ידי כוחות אוקראינים. ראש העיר ציין כי כל הקורבנות שתועדו מוטלים ברחוב בכפר על ידי כתבי סוכנות הידיעות הצרפתית נורו מאחור, במה שהגדיר כהוצאות להורג. הוא אמר כי הם הוצאו להורג אחרי שניסו לברוח במהלך ימי הלחימה מהאזור, בשל החשש לחייהם והפחד מההפצצות ומכיבוש רוסי.

תיעוד נוסף של עיתונאים ותושבים ששבו לפרברים ולעיירות שנכבשו-מחדש מצפון לקייב היום מראה עשרות גופות נוספות של גברים עם ידיים קשורות מאחורי גבם, וכן את גופתה של ראשת העיירה מוציהין וגופותיהם של ילדיה ובעלה, שנקברו יחד בקבר אחים, בנוסף, התמונות מתעדות גופות שנמצאות עדיין בכלי רכב, עדות לכך שהתושבים נורו כשניסו לברוח מהקרבות. לפי עדויות ברשתות החברתיות, כוחות אוקראינים הגיעו עד לאזור הסגור שסביב הכור האטומי לשעבר בצ'רנביל, ואחד מהחיילים האוקראינים תועד מניף דגל סמוך לכור הרדיוקטיבי שנחתם בכיפת בטון.

ה"גרדיאן" דיבר עם אשה ששרדה ניסיון בריחה, בעוד בעלה וזוג נוסף, כולל ילדיהם, נורו על ידי כוחות רוסיים שהיו פרושים ברחוב, לדבריה. שני הזוגות יצאו בשיירה מאולתרת של שני כלי רכב ב-5 במרץ בניסיון לברוח מהקרבות ונורו כ-800 מטר מביתם.