בתגובה למעשי הזוועה: האיחוד האירופי יטיל סנקציות על אוניות ופחם רוסי

נשיאת הנציבות האירופית הודיעה על הצעדים, הכוללים איסור עגינה לספינות רוסיות בנמלים של המדינות החברות באיחוד, חרם פיננסי על ארבעה בנקים נוספים, כולל בנק VTB, וכן אמברגו הדרגתי על יבוא פחם רוסי לאירופה, מסלול הכנסות משמעותי בעבור הממשלה במוסקבה

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין / צילום: Associated Press, Jean-Francois Badias
נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין / צילום: Associated Press, Jean-Francois Badias

האיחוד האירופי הודיע היום (ג') על סבב סנקציות חדש נגד רוסיה, בתגובה למעשי הזוועה שנחשפו בכפרים ובערים שמצפון לקייב ושנעשו על ידי הצבא הרוסי. הצעדים כוללים איסור עגינה לספינות רוסיות בנמלים של המדינות החברות באיחוד, חרם פיננסי על ארבעה בנקים נוספים, כולל בנק VTB, וכן אמברגו הדרגתי על יבוא פחם רוסי לאירופה, מסלול הכנסות משמעותי בעבור הממשלה במוסקבה. נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון-דר-ליין הודיעה היום בצהריים על הצדדים ואמרה כי על האיחוד "לנקוט עמדה ברורה" נגד המלחמה "האכזרית והפרועה של רוסיה נגד האוכלוסייה האזרחית באוקראינה".

הצעדים מתווספים לגירוש מסיבי של "דיפלומטים" רוסים - החשודים בכך שהיו בכסות דיפלומטית אך למעשה פעלו בעבור שירותי הביטחון הרוסיים - משורת מדינות, כולל גרמניה, צרפת, דנמרק ועוד. כמו כן, הנציבות מתכוונת לאסור על יצוא מוליכים למחצה ועוד מוצרים מתקדמים בשווי עשרה מיליארד אירו בשנה לרוסיה, מה שצפוי לפגוע בכלכלה שלה.

פון-דר-ליין הודיעה כי החרם על פחם רוסי יהיה בשווי ארבעה מיליארד אירו בשנה, מה שקרוב לממוצע היצוא הכולל של רוסיה לאיחוד האירופי בשנים האחרונות. עם זאת, לא ברור מתי הוא יחל, ואם הוא ייושם בהדרגה. גרמניה, למשל, מקבלת יותר משני-שלישים מהפחם לתחנות הכוח הפחמיות שעדיין פועלות בה מרוסיה. עם זאת, זהו מוצר האנרגיה הראשון שנכלל בסנקציות, אחרי שעד כה תחום זה היה "מחוץ למשחק" בשל ההשלכות החמורות האפשריות על הכלכלה האירופית.

אחרי התמונות בבוצ'ה והסחף נגד רוסיה בדעת הקהל האירופית, נראה כי גרמניה כעת היא המכשול העיקרי בפני חרם אנרגיה - כולל גז טבעי - על רוסיה. זאת, לאחר שאיטליה הבהירה כי "לא תתנגד" להצעה למנוע את הזרמת הגז הטבעי לאירופה, שנמשכת כל העת למרות המלחמה, ושמניבה לרוסיה הכנסות יומיות של כ-700 מיליון אירו. גרמניה, איטליה והולנד הן המדינות התלויות ביותר בגז הרוסי. בצרפת, שמייצרת את רוב החשמל שלה מכורים גרעיניים הכריז אתמול הנשיא עמנואל מקרון על הקשחת עמדות, וקרא למנוע יצוא אנרגיה רוסי בתגובה למראות הרג אזרחים בבוצ'ה.

נכון לעכשיו, גרמניה מתנגדת למהלך, בנימוק שהדבר יצור פגיעה משמעותית בכלכלה שלה ויוביל אותה למיתון שיחליש אותה ואת הגוש האירופי כולו. עם זאת, ייתכן שהיא תיאלץ להכריע בקרוב אם לנקוט צעד סמלי נוסף - ולאשר את המעבר לתשלום בעבור הגז ברובלים. צו עליו חתם הנשיא ולדימיר פוטין בסוף השבוע קובע כי תשלומים כאלה הם הכרחיים, אך הוא לא יושם בשטח לגבי היצוא לאירופה עד כה. לפי חלק מהדיווחים, ייתכן כי הוא ייצא לפועל במהלך השבועות הקרובים, ויחייב את גרמניה ומדינות אחרות להכרעה בנושא. סלובקיה הודיעה ביממה האחרונה כי תתמוך במעבר לתשלום ברובלים, בשל הצורך הקריטי בגז רוסי. המעבר נועד לסייע לרוסיה להתחמק מהשפעות הסנקציות הבינלאומיות ולחזק את הרובל.