עם הערת "עסק חי" ובדרך לגל פיטורים: הדואר קיבל רישיון להקמת סוכנות ביטוח

הממונה על שוק ההון אישר את מתן הרישיון, שעל בקשתו פורסם לראשונה בגלובס • גם רמי לוי יתחיל לשווק ביטוחים כששתי הסוכנויות יקבלו מהחברות עמלה אחידה, כל אחת לפי ההסכם שלה

דואר ישראל. נמצא בקשיים כלכליים / צילום: שחר פליישמן
דואר ישראל. נמצא בקשיים כלכליים / צילום: שחר פליישמן

כחודשיים לאחר הפרסום בגלובס על כך שדואר ישראל הגישה בקשה לקבלת רישיון להקמת סוכנות ביטוח, חתם הממונה על שוק ההון ד"ר משה ברקת על מתן הרישיון לחברה.

הכניסה הרשמית לתחום הפעילות החדש מגיעה ימים ספורים לאחר הדוחות השנתיים של הדואר, שמשקפים מצב כלכלי עגום עם עתיד מעורפל לחברה ככלל ולעובדיה בפרט, כשברקע נשמעים שוב קולות הקוראים להפרטת הדואר.

זהו אינו הניסיון הראשון של דואר ישראל להקים סוכנות ביטוח. לפני 12 שנה אישר דירקטוריון דואר ישראל מהלך להקמת סוכנות ביטוח עצמאית, במסגרת תוכנית הצמיחה העסקית של הגוף הממשלתי. שנה לאחר מכן, הממשלה אישרה לדואר להקים סוכנות שתציע ללקוחותיה מוצרי ביטוח, אולם המהלך לא יצא אל הפועל.

ד''ר משה ברקת, הממונה על שוק ההון / צילום: רפי קוץ
 ד''ר משה ברקת, הממונה על שוק ההון / צילום: רפי קוץ

עתה נראה כי הקמת הסוכנות עוברת לפסים מעשיים, כאשר ברקת חתם גם על היתרי שליטה בסוכנות החדשה. ברשות שוק ההון חייבו את סוכנות הביטוח של הדואר לפעול במודל אובייקטיבי, כך שעמלת הביטוח תהיה אחידה בין כל חברות הביטוח - וההצעה למבוטחים תהיה ללא הטיה ומוכוונת מחיר ושירות בלבד.

בחברות הביטוח לא התלהבו מהשחקן החדש

ברשות אמנם מכוונים לכך שהסוכנות תפעל במקביל מול ארבע או חמש חברות ביטוח ותקבל מהן עמלה אחידה בכל מוצר ביטוחי שאותו היא תשווק, אך בחברות לא התלהבו מהשחקן החדש. הדבר נובע, בעיקר, מאי הצלחת המיזם בעבר, וכן בשל העובדה כי התפתחות הטכנולוגיה והאפשרות לבצע פעולות רבות באופן דיגיטלי, הפחיתה את האטרקטיביות של פריסת הסניפים של הדואר. כזו שהיוותה בעבר מקום שאליו נאלצו להגיע רבים מהאזרחים, בין השאר לחידוש רישיונות רכב, העברת בעלות רכב או רכישת מט"ח. הסוכנות החדשה מתעתדת לפעול, בעיקר, בתחומי ביטוחי הרכב והנסיעות לחו"ל.

נציין, כי במקביל לדואר ישראל גם רשת רמי לוי קיבלה רישיון להקמת סוכנות ביטוח. גם סוכנות זו תפעל במודל של "סוכנות אובייקטיבית", המקבלת עמלה אחידה מחברת הביטוח.

"התפיסה שלנו לגבי סוכן אובייקטיבי מקבלת חיזוק נוסף על ידי כניסת שני שחקנים חדשים לשוק הביטוח במודל האובייקטיבי. מדובר כבר בחמישה שחקנים גדולים (לצד חברות כרטיסי האשראי ישראכרט ומקס וכן מועדון הצרכנות הוט), ומשמעותיים הפועלים במודל זה ואני יודע כי סוכנויות נוספות נערכות לאימוץ המודל", אמר ברקת.

השנה האחרונה עם רווח נקי הייתה 2019

את הבשורה קיבלו דואר ישראל, כאמור, לאחר הדוחות הכספיים של החברה, שמהם עולה כי היא הפסידה 175 מיליון שקל בשנת 2021. אמנם מדובר על קיטון בהפסד לעומת 643 מיליון שקל בשנת 2020, אך עדיין אלו נתונים לא מעודדים.

דואר ישראל סיים את 2021 עם הכנסות של 1.62 מיליארד שקל, עלייה של 2.5% לעומת ההכנסות ב־2020 וירידה של 11% לעומת ההכנסות ב־2019, טרם פרוץ משבר הקורונה. ההפסד התפעולי, לפני הוצאות פרישת עובדים, עמד על 179 מיליון שקל, לעומת הפסד של 228 מיליון שקל ב־2020 ורווח תפעולי של 46 מיליון שקל ב־2019, השנה האחרונה שבה הציג הדואר רווח נקי.

עם פרסום הדוחות נודע לגלובס כי לדוחות צורפה הערת "עסק חי" מצד רואי החשבון, המהווה תמרור אזהרה דרמטי ומשקפת חשש לגבי יכולת החברה לעמוד בהתחייבויותיה בטווח הקרוב.