מיכאלי תעביר 3 רציפים לנמלים החדשים. בהסתדרות טוענים: פופוליזם

ההסתדרות הודיעה בתגובה להעברת הרציפים כי הנושא לא תואם איתה, וכי "מדובר בצעד פופוליסטי שמהווה הפרה גסה של הסכמים קיבוציים שנחתמו לאחר שמונה שנים של מו"מ"

נמל חיפה / צילום: שלומי יוסף
נמל חיפה / צילום: שלומי יוסף

שרת התחבורה מרב מיכאלי הודיעה הבוקר (ד') על העברת שלושה רציפים לנמלים החדשים כדי לצמצם את התור בנמלים. ההסתדרות: פופוליזם, המהלך לא תואם איתנו.

"היינו בשיחות שבועיות, יומיות, תקופתיות עם הנהלות הנמלים, פעלנו לתוספת עובדים זמניים, נעננו לבקשות הנמלים להגמשת ניהול כח האדם, היינו בהידברות עם ההסתדרות במשך כל הזמן הזה" אמרה מיכאלי.

לדבריה, "אנחנו עשינו עבודה שמטרתה שתהיה תוצאה ולא כותרת - כשרת התחבורה אני אחראית כמובן על התווך הימי, אבל כאן מדובר במשבר ואירוע לאומי שאנחנו חייבות וחייבים לטפל בו. אחרי שמוצו כל הצעדים האחרים הגיע הזמן לעליית מדרגה. קחו בחשבון שרוב מכריע של האוניות שעומדות היום בתור, הן אוניות מטען כללי. לכן, אני מודיעה היום על פתיחת רציפים 7 -8 בנמל המפרץ ו-28 בנמל הדרום לתקופת זמן של שנתיים או עד שהתור יחזור לנורמה, להפעלה ולפריקת אוניות מטען כללי. אלה רציפים שמיועדים לאוניות מטען כללי ולכן אנחנו פותחות ופותחים אותם היום".

עוד ציינה מיכאלי כי "זה מהלך דרמטי אבל הוא מהלך שאיש לא מפסידה או מפסיד ממנו. על פניו, יש די והותר עבודה לכל הנמלים, אבל הוא תלוי בכך שתהיה התגייסות של כל הגורמים.אנחנו עשינו את המהלך הזה בהיוועצות עם כל הנוגעים בדבר - משרד האוצר, חנ"י, ההסתדרות. עם כולם דיברנו והגענו למצב שאני מכריזה היום על פתיחת הרציפים הנוספים לפריקת אוניות מטען כללי".

לעומת זאת, ההסתדרות הודיעה כי הנושא לא תואם איתה, וכי "מדובר בצעד פופוליסטי שמהווה הפרה גסה של הסכמים קיבוציים שנחתמו לאחר שמונה שנים של מו"מ. הרציפים הללו כלל אינם מוכנים לפריקה של מטען כללי, ולכן מדובר במהלך חד-צדדי שכל כולו זריית חול בעיניים ופגיעה בעובדים המסורים בכלל נמלי ישראל. ההסתדרות לא תהסס לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה במידה שההחלטה לא תשונה".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר כי "העומס בנמלים הוא בעיה כלל עולמית שההסתדרות אינה זו שגרמה לו, אך עושה כל שביכולתה כדי לצמצם את הפגיעה במשק. ההסתדרות בראשותי פועלת בממלכתיות, אך עם זאת לא אתן לפגוע בעובדי הנמלים".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי: "תמוה בעיניי ששרת התחבורה בחרה לפעול באופן חד-צדדי, בזמן שנקבעו לנו פגישות בעניין החל מהערב, וזאת בעקבות החלטת בית הדין שהנחה לקיים מו"מ בעניין. לא נאפשר פגיעה בעובדים", מסר.

עו"ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר הגיב להחלטת שרת התחבורה ואמר כי "החלטת שרת התחבורה להעביר את הרציפים הריקים לנמלים החדשים הינה החלטה הגיונית, נכונה והכרחית. נכסי המדינה צריכים לשרת את כלל המגזר העסקי, כלל הציבור ועובדי הנמלים אמורים להיות שותפים מלאים להשגת היעד של הוזלת יוקר המחיה. אם הנמלים הוותיקים היו עובדים שלוש משמרות ובמלוא התפוקה לא היינו זקוקים לצעד זה. וכשזה לא קרה והמצב רק המחמיר, לא הייתה לשרת התחבורה שום ברירה. היא הייתה חייבת לפעול על פי אחריותה".

אבי אדרי פנה ליו"ר ההסתדרות בבקשה להכריז סכסוך עבודה בהמשך להצהרתה של מיכאלי היום.