קואליציה | פרשנות

תרגיל ההטעיה של הליכוד ומעורבות סמוטריץ': פרטים חדשים על המשבר בקואליציה

בסביבת נתניהו תדרכו שהם בכלל במגעים עם ח"כ מיכאל ביטון, כדי להסתיר את שיחותיהם עם סילמן ובני משפחתה • גורמים בימין לוחצים על סמוטריץ' לסייע בשריון מקומות לטובת פורשים נוספים • רה"מ נפתלי בנט מנהל קרב בלימה, אך מבין: הבחירות בפתח

ח''כ עידית סילמן עם ראש הממשלה נפתלי בנט והשר גדעון סער בהקמת הממשלה / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
ח''כ עידית סילמן עם ראש הממשלה נפתלי בנט והשר גדעון סער בהקמת הממשלה / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

עוד לפני שחגגה שנה, ממשלת השינוי של בנט ולפיד מתחילה את הספירה לאחור לבחירות הבאות. החלטת ח"כ עידית סילמן מימינה לפרוש מהקואליציה שעמדה בראשה ולהותיר אותה עם 60 חברי כנסת בלבד, הפכה את הישרדות הממשלה לבלתי אפשרית - וכעת השאלה היחידה שנותרה פתוחה היא לא אם יהיו בחירות, אלא מתי. סילמן פתחה את השבוע באיום על שר הבריאות ניצן הורוביץ, לאחר שדרש לאכוף את פסיקת בג"ץ שמאפשרת הכנסת חמץ לבתי החולים - ואמרה כי לא תיתן שימשיך לכהן בתמיכתה.

אבל בנט התעלם מהאיום המפורש, ואף הוסיף שמן למדורה כשאמר לשאלת העיתונאים על איום סילמן: "לא צריך לעשות סיבובים פוליטיים". בכך, הוא הכריע את הכף. סילמן מתלבטת כבר שבועות ארוכים על התזמון ועל ההודעה. מאחורי הקלעים, בליכוד מנהלים משא-ומתן מולה ובעיקר מול בעלה, שמוליק סילמן, כבר תקופה ארוכה.

במפלגתו של נתניהו זכרו היטב כי סילמן תרם ב־18 בינואר 180 שקל לפרויקט איסוף התרומות של איש התקשורת ינון מגל למען ראש הממשלה לשעבר. לאחר מכן התראיין ברדיו גלי ישראל ואמר: "תרמתי לגיוס כי אני אוהב אותם, את משפחת נתניהו". כשנשאל האם יצביע לבנט או לנתניהו השיב "אני לא יודע", והוסיף: "יש דברים שטובים בממשלה הנוכחית ויש דברים שמייסרים אותי. ברור שהייתי מעדיף ממשלת ימין, מה השאלה, אבל לא היה ברירה". בה בעת, מרכז האופוזיציה יריב לוין אף נשלח לשוחח עם קרובי משפחתה, כדי שגם הם ילחצו עליה לפרוש.

עשויה להפוך לפורשת ראשונה מתוך רבים

במטרה למסך את הלחצים על סילמן, תדרכו בליכוד כי הם בכלל במגעים מול ח"כ מיכאל ביטון מכחול לבן. ביטון הכחיש נמרצות ואכן פגישות ושיחות לא התקיימו בשבועות האחרונים, אך המיסוך עבד. סילמן החליטה לפרוש, מצאה עיתוי טוב וקיבלה הצעה ותנאים מפליגים מהליכוד: מקום עשירי ברשימה ותפקיד שרה בממשלה הבאה (בכפוף, כמובן, לעובדה שנתניהו יקים אותה).

השבוע התקיימו התייעצויות גם עם הרב דרוקמן, רב הציונות הדתית, שהכיר את סוגיית הפרישה כבר בתחילת השבוע. שמה של סילמן עלה באותן התייעצויות, אבל לא רק - מה שמלמד על כך שהיא הראשונה, אבל כנראה ממש לא האחרונה. כל זה קרה מתחת לאפו של ראש הממשלה במפלגתו שלו. ורחמים לא ידע.

גם בתוך לשכת ראש הממשלה אין שקט

בלשכת ראש הממשלה מתחולל בחודשים האחרונים מאבק שליטה, מתחת לפני השטח, בין היועצת המדינית שמרית מאיר לבין ראש הסגל טל גן צבי. מאיר מתווה לבנט את הדרך לבסיס בוחרים חדש הממוקם מרכזה מנקודת המוצא שלו, ואילו גן צבי מנסה בחודשים האלו לשמור אידיאולוגית על הקשר עם הימין. מאבקי השליטה האלה גרמו ללא מעט ויכוחים, חלקם הפכו תקשורתיים, אך בנט התערב בשלב מסוים בשבועות האחרונים - והכריע לטובת מאיר.

בשבוע שעבר נאם בנט כשלצידו מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן. בנאום שאותו הקריא מדף התייחס בנט ליהודה ושומרון כ"גדה המערבית", סנטימנט שמרמז על נטייה שמאלה בהגדרת השטחים שבמחלוקת, וקומם עליו את הימין כולו. כמנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר בנט הפתיע בהקראת מילותיה של מאיר גם את ראש הסגל שלו, שכאמור מנסה לשמור על הבייס הימני. זו הייתה נקודת מפנה בלשכה בכלל בכל הנוגע לרצון של ראש הממשלה להחזיק עוד את הימין, אלו שבחרו בו לכנסת וכפועל יוצא פגעה גם בתחזוק השוטף של ניר אורבך ועידית סילמן.

מאז הקמת הממשלה, האופוזיציה תוקפת את השניים באופן קבוע מתוך הבנה כי הם החוליות החלשות בימינה בכל הנוגע לאידיאולוגיה. בנט אף זכור מהתקרית שבה קם לצעוק במליאה על נתניהו ואנשיו - בעת שאלו תקפו את אורבך באחת מההצבעות. והנה בשבועיים האחרונים "גדה מערבית", אי גיבוי בסוגיית החמץ בבתי החולים וגל טרור - והקשר עם חברי ימינה שמוחזקים ישירות על ידי לשכת בנט מתרופף.

עוד בימי הקמת הממשלה היה ברור כי מי שיקיץ את הקץ על ימיה של הממשלה יהיו דווקא חברי הכנסת ממפלגתו של ראש הממשלה. לפיד שרק ציפה לקבל את המושכות לממשלה שהקים לבנט במועד הנקוב, נאלץ לראות את הכניסה ללשכת רה"מ מתרחקת ממנו.

יו"ר מפלגת ימינה נכנס כעת לקרב בלימה. הוא כבר איבד את הרוב לקואליציה ולא יוכל להעביר חוקים, כל שכן תקציב. ממשלת מיעוט לא תוכל לשרוד לאורך זמן, בנט יודע שהסוף מתקרב. באופן אירוני למדי, ביום לאחר פרישת סילמן מהקואליציה, בכנסת הייתה נוכחות גבוהה מאוד של אנשי האופוזיציה ודלה מאוד של אנשי קואליציה, שניצלו את הפגרה לחופשות ברחבי הגלובוס - בלי לדעת מה מתכננת להם העומדת בראשם עד לבוקר יום רביעי. "העניין גמור", הודו בקואליציה בתבוסה וממתינים רק כדי לראות מי מאנשי ימינה - איילת שקד, אביר קארה או ניר אורבך יצטרפו לסילמן וישלחו אותם לעידן הקמפיינים.

בצלאל סמוטריץ' מעורב במגעים עם שקד ואורבך

נזכיר, לסילמן ממתין כבר ח"כ עמיחי שיקלי שהצביע נגד הממשלה מיד עם הקמתה, ובליכוד מנהלים מגעים קדחתניים עם הצעות מפתות לאורבך בעשירייה השלישית ולשקד בעשירייה הפותחת. בד בבד, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' מעורב במגעים האלו ובפגישות שנערכו בלשכת נתניהו לאחר פרישת סילמן, התבקש גם הוא לתרום שריון במפלגתו לאחד מהמורדים הבאים. בליכוד מעבירים הצעות מפתות גם לאביר קארה ולחברי תקווה חדשה, שהיו בעבר בליכוד.

בנט שעד כה פעל בזחיחות מול חבריו לסיעה נדרש להפשיל שרוולים. ערב הקמת הממשלה בנט, פחות או יותר, נעל את חברי הכנסת שלו בביתו כדי למנוע עריקות של הרגע האחרון. והפעם, יש סיכוי כי הוא יצטרך לעשות איתם את הפסח כדי להבטיח את הישארותם. בנט שאין לצדו אף יועץ פוליטי מיומן נתפס במערומיו, ונדרש להגיב במהירות וגם לחשב מסלול - אולי גם כדי להציל את עורו.

בימים האחרונים מדווחים במערכת הפוליטית כי נעשו גישושים בין סער, בנט וגנץ לריצה משותפת בבחירות. סיטואציה כזו הופכת מוחשית יותר ויותר ככל שהקואליציה מחשבת את ימיה לאחור, שכן גם בנט וגם סער עוברים בקושי או לא עוברים בכלל את אחוז החסימה. אז מה קורה עכשיו? עד ל־8 במאי הממשלה לא הולכת לשום מקום משום שהכנסת בפגרה, אולם אבל ההיערכות לבחירות או הפלת הממשלה תהיה בהילוך גבוה. בנט, נתניהו, סער, לפיד, גנץ - כולם נדרשים להכניס את היד לקלחת ולנסות להציל את עתידם הפוליטי.